خانه خبراخبار علمی پژوهشی پَچ پوشیدنی می‌تواند داروها را بدون درد از طریق پوست منتقل نماید

پَچ پوشیدنی می‌تواند داروها را بدون درد از طریق پوست منتقل نماید

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : این پَچ می‌تواند با استفاده از امواج فراصوتی که مولکول‌های دارو را به داخل پوست هدایت می‌نمایند، برای درمان انواع بیماری‌های پوستی به کار رود.

پوست مسیری جذاب برای انتقال دارو است زیرا دارو‌رسانی به نواحی مورد نیاز را میسر می‌سازد، که می‌تواند برای بهبود زخم، تسکین درد یا سایر کاربردهای پزشکی و آرایشی مفید باشد. اما لایه بیرونی پوست سخت و محکم است و از عبور بیشتر مولکول‌های کوچک جلوگیری می‌نماید که این امر دارورسانی را به این روش دشوار می‌سازد.

محققان دانشگاه MIT با هدف آسان‌تر نمودن انتقال دارو‌ها از طریق پوست، پَچی پوشیدنی ساخته‌اند که امواج فراصوتی بدون دردی روی پوست اعمال و در نتیجه کانال‌های کوچکی برای عبور دارو‌ها ایجاد می‌نماید. بنابر اظهارات محققان این رویکرد می‌تواند به ارائه درمان‌هایی برای انواع بیماری‌های پوستی یاری رساند و همچنین  می‌تواند برای انتقال هورمون‌ها، شل‌کننده‌های عضلانی و سایر داروها سازگار شود.

کنان داگدویرن، دانشیار آزمایشگاه دانشگاه MIT و نویسنده ارشد این تحقیق اظهار می‌دارد: "سهولت استفاده و تکرارپذیری بالایی که توسط این سیستم ارائه می‌شود، روشی جایگزین برای بیماران و مصرف‌کنندگانی که از بیماری‌های پوستی و پیری زودرس پوست رنج می‌برند، ارائه می‌نماید. انتقال داروها به این روش می‌تواند سمیت سیستمی کمتری داشته باشد و موضعی‌تر، آسان‌تر و قابل کنترل‌تر است."

ارتقایی با استفاده از امواج صوتی

محققان این پروژه را به عنوان اکتشاف راه‌هایی جایگزین برای انتقال دارو آغاز نمودند. بیشتر داروها به روش خوراکی یا داخل وریدی منتقل می‌شوند، اما پوست راهی است که می‌تواند دارو را بسیار هدفمندتر در کاربردهای خاص انتقال دهد.

مزیت اصلی انتقال پوستی این است که دستگاه گوارش را شامل نمی‌شود. شاه اظهار می‌دارد: "در استعمال خوراکی، دوز بسیار بالاتری نیاز است تا اتلاف دارو در سیستم گوارشی جبران شود. این روش دارو‌رسانی بسیار هدفمندتر و متمرکزتر است."

نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض سیستم فراصوت باعث افزایش نفوذپذیری پوست در برابر داروهایی با مولکول کوچک می‌شود، اما بیشتر تکنیک‌های موجود برای این نوع دارورسانی به تجهیزات حجیم نیاز دارند. تیم دانشگاه MIT دارورسانی از طریق پوست با پَچی سبک‌وزن و پوشیدنی با کاربردی آسان‌تر را هدف قرار داد.

دستگاه طراحی شده شامل پَچی است که در آن چندین مبدل پیزوالکتریک دیسکی شکل تعبیه شده است و در نتیجه می‌تواند جریان الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل نماید. هر دیسک در حفره‌ای پلیمری، حاوی مولکول‌های دارو حل شده در محلول مایع، جاسازی شده است. هنگامی‌که جریان الکتریکی به عناصر پیزوالکتریک اعمال می‌شود، آن‌ها امواجی فشاری در مایع و حباب‌هایی ایجاد می‌نمایند که بر روی پوست می‌ترکند. این حباب‌های در حال ترکیدن ریز‌جت‌های مایعی تولید می‌نمایند که می‌توانند از طریق لایه بیرونی پوست سفت و محکم، لایه شاخی روجلدی، نفوذ نمایند.

 
  دانلود متن کامل : پَچ پوشیدنی می‌تواند داروها را بدون درد از طریق پوست منتقل نماید

 https://news.mit.edu : منبع

ترجمه و ویرایش : مریم مهاجر

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است