خانه علمی پژوهشیمقالات حسگر انعطاف‌پذیر الهام‌گرفته از اپیدرم با رابط‌های کاغذ باکی/PDMS برای برنامه‌های چندوجهی و نظارت بر حرکت انسان

حسگر انعطاف‌پذیر الهام‌گرفته از اپیدرم با رابط‌های کاغذ باکی/PDMS برای برنامه‌های چندوجهی و نظارت بر حرکت انسان

توسط رضا زارع
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

پیشرفت‌ها در حوزه‌ دستگاه‌های پوشیدنی و پوست الکترونیکی انعطاف‌پذیر منجر به سنتز حسگرهای مقیاس‌پذیر و فوق‌حساس برای تشخیص و تمایز محرک‌های چندوجهی و حرکات پویا انسان شده است. این پژوهش، سبک جدیدی از یک حسگر اپیدرمی را نشان می‌دهد که با قرار دادن کاغذ باکی بین لایه‌های پلی(دی‌متیل‌سیلوکسان)(PDMS)  ساخته شده است. این حسگر مکانیکی قوی که دارای قابلیت درک برای تشخیص حرکات گذرای انسان در زمان واقعی و محرک‌های مکانیکی چندوجهی کشش، خم‌شدن، ضربه‌زدن و چرخش است، را می‌توان به‌صورت هماهنگ روی پوست چسباند. این حسگر قابلیت نظارت بر سلامت را در زمان واقعی دارد زیرا می‌تواند طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های فیزیولوژیکی انسان مانند تنفس، بلعیدن، صداگذاری، نظارت بر نبض و خم‌شدن انگشت و مچ را تشخیص دهد. این حسگر اپیدرمی پوشیدنی چندوجهی دارای ضریب گیج فوق‌العاده‌ای (GF) 9178 با کشش بزرگ 56%، دوام قابل توجه‌ای برای 5000 چرخه کشش-رهاسازی و زمان پاسخ/بازیابی سریع 85.99 ms است. پیش‌بینی می‌شود که این طراحی جدید، ساده و مقیاس‌پذیر از یک حسگر با ویژگی‌های برجسته، راه جدیدی را برای تکمیل الزامات لوازم الکترونیکی پوشیدنی، حسگرهای لمسی انعطاف‌پذیر و پوست الکترونیکی هموار نماید.

نتیجه‌گیری

حسگر کرنش کاغذ باکی/PDMS مبتنی‌بر ساختار ساندویچی از طریق یک مسیر سنتز سازگار و مقرون‌به‌صرفه ساخته شده است. حسگر دارای محدوده قابل تحمل 56% می‌باشد و حساسیت بالایی را با ضریب‌سنج 9178 (GF) نشان می‌دهد. حساسیت عالی نتیجه معماری ایجاد شده توسط کاغذ باکی می‌باشد که از طریق آنالیز نظری و آزمایش‌های تجربی ثابت شده است. این حسگر دوام خوبی را در بیش از 5000 چرخه کشش آزاد و زمان پاسخ سریع 59 ms و زمان بازیابی 88 ms را به تصویر می‌کشد. عملکردهای حسگر هوشمند با نظارت در زمان واقعی حرکات انسان و پاسخ محرک‌های چندوجهی نشان‌دهنده کفایت فیزیولوژیکی کامل حسگر است. شکل‌های موج متفاوتی که از طریق حرکات ماهیچه‌ای و محرک‌های مکانیکی مختلف تولید می‌شوند، به استفاده از حسگر به‌عنوان یک مانیتور سلامت بی‌شک برای تشخیص فعالیت‌های فیزیولوژیکی انسان کمک می‌نمایند. علاوه بر این، این حسگر قادر است به عنوان یک ماژول حسگر همه‌کاره با دامنه وسیعی در روند زندگی مدرن برنامه‌های کاربردی الکترونیکی پوشیدنی پیشرفت نماید.

دانلود فایل: حسگر انعطاف‌پذیر الهام‌گرفته از اپیدرم با رابط‌های کاغذ باکی

Reference

Paul, S. J., Elizabeth, I., Srivastava, S., Tawale, J. S., Chandra, P., Barshilia, H. C., & Gupta, B. K. (2022). Epidermal inspired flexible sensor with buckypaper/PDMS interfaces for multimodal and human motion monitoring applications. Acs Omega7(42), 37674-37682.

https://doi.org/10.1021/acsomega.2c04563

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است