خانه علمی پژوهشیمقالات پانل‌های سقفی مبتنی بر PCM برای سرمایش منفعل در ساختمان‌ها: مدل‌سازی CFD

پانل‌های سقفی مبتنی بر PCM برای سرمایش منفعل در ساختمان‌ها: مدل‌سازی CFD

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

برای کمک به تقاضای بالای انرژی مرتبط با سرمایش داخلی ساختمان، خنک کننده منفعل با استفاده از مواد تغییر فاز دهنده (PCM) به عنوان یک تکنیک امیدوار کننده برای تثبیت نوسانات دمای هوا در فضای داخلی و کاهش تقاضای انرژی ساختمان پیشنهاد شده است. PCMها می‌توانند مقدار زیادی از گرمای نهان را در طی فرآیندهای ذوب و انجماد مبادله نمایند که می‌­تواند مطابق با فرآیندهای تخلیه و شارژ یک سیستم خنک کننده استفاده شود. استفاده از پانل‌­های سقفی مبتنی بر PCM کپسوله‌­شده در ساختمان‌­ها دارای پتانسیل کاربردی زیاد برای خنک کننده منفعل است که در سال­‌های اخیر تحقیقات را به خود جلب نموده است. انتخاب هندسه پانل سقف PCM بسیار مهم است زیرا مساحت سطح در معرض هوای اطراف و همرفت طبیعی و همچنین میزان انتقال حرارت به/از PCM­ را تعیین می‌­نماید که به طور کلی از رسانایی حرارتی کم رنج می­‌برد. این مطالعه بر روی بهینه­‌سازی هندسی کپسول­‌های PCM کپسوله‌­شده توسط همرفت طبیعی و با هدف بررسی رفتار تغییر فاز و عملکرد حرارتی پانل­‌های سقفی PCM کپسوله‌­شده از هندسه­‌های مختلف تمرکز نموده است. مطالعه ارائه شده بر پدیده‌­های انتقال حرارت مزدوج از طریق هوای اطراف، پوسته پانل و PCM متمرکز است. مخلوطی از اسیدهای لوریک، کاپریک و اولئیک به عنوان PCM که در محفظه پوسته نازک ساخته شده از پلاستیک استایرن بوتادین آکریلونیتریل کپسوله‌­شده است، انتخاب شد که پانل­‌های ظریف متصل به سقف را تشکیل می‌­دهد. یک مدل دینامیک سیال محاسباتی با استفاده از داده‌­های تجربی در مقیاس کامل تأیید شد و بیشتر برای تجزیه و تحلیل فرآیند تخلیه و طراحی ملاحظات پانل‌­های سقف PCM استفاده شد. اثرات عوامل مختلف تأثیرگذار، مانند حجم پانل، اختلاف دمای اولیه بین PCMها و هوای اطراف، ضخامت پوسته و ویژگی‌­های هندسی مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج، پانل متشکل از یک آرایه هرمی از نظر عملکرد حرارتی از پانل چهار ضلعی سودمندتر است، جایی که میانگین نرخ ذوب آن 20.8% بیشتر است که حجم پانل 250 میلی­‌لیتر باشد. علاوه بر این­، ویژگی‌­های هندسی پانل تا حد زیادی بر عملکرد حرارتی آن تأثیر می‌­گذارد زیرا ناحیه انتقال حرارت مؤثر و شرایط همرفت طبیعی متفاوت است. سرانجام­، مشخص شد که آویزان نمودن پانل به سقف­، انتقال حرارت را در مقایسه با اتصال مستقیم آن به سقف­، به طور موثری افزایش می­‌دهد. این نتایج دانش پانل­‌های سقفی PCM ماکروکپسوله‌­شده را از نظر عملکرد حرارتی و بهینه‌­سازی هندسی تکمیل می‌­نماید. اثرات ویژگی­های هندسی بر عملکرد حرارتی پانل‌­های سقف PCM به روشی جامع‌­تر مورد مطالعه قرار می‌­گیرد.

نتیجه­‌گیری

در این مطالعه، رفتار ذوب PCM ماکروکپسوله در یک پانل متصل به سقف مورد بررسی قرار گرفت. انتقال حرارت مزدوج متشکل از همرفت طبیعی و هدایت گرما در نظر گرفته شده است. یک مدل عددی از انتقال حرارت از طریق هوای محیط، پوسته پانل و PCM ساخته و تأیید شد. از مدل معتبر برای مطالعه عوامل تأثیرگذار مختلف ذوب PCM­های کپسوله‌­شده از جمله اختلاف دمای اولیه بین هوای محیط و PCM­، ضخامت پوسته پانل­، فاصله تا سقف­، نسبت برآمدگی پایه­، عرض شکاف و حجم پانل استفاده شد. از نرخ ذوب­، کسر مایع و دما به عنوان معیارهایی برای ارزیابی عملکرد حرارتی استفاده شد. نتایج اصلی این مقاله به شرح زیر نتیجه گرفته شده است:

1) در کلیه موارد مورد مطالعه، زمان ذوب پانل­‌های هرمی همیشه کوتاه‌تر از پانل­‌های چهار ضلعی است­، اگرچه ناحیه انتقال حرارت مؤثر از پانل هرمی 21.6% کمتر از پانل­‌های چهار ضلعی است. این مشاهدات نشان می­‌دهد که یک پایه‌­ی پانل نازک مطلوب است.

2) هنگامی که اختلاف دمای اولیه افزایش می‌­یابد (از 15 به 30 کلوین)، اختلاف زمان ذوب بین پانل‌­های هرمی و چهار ضلعی کاهش می­‌یابد. هنگامی که اختلاف دمای اولیه به اندازه کافی بزرگ است (30 کلوین) زمان ذوب پانل‌­های هرمی و چهار ضلعی تقریباً یکسان است.

3) تأثیر ضخامت پوسته بر عملکرد حرارتی پانل برای ضخامت در محدوده 1 تا 5 میلی­متر ناچیز است.

4) آویزان نمودن پانل به سقف منجر به زمان ذوب کوتاه‌­تر با افزایش ناحیه انتقال حرارت مؤثر می‌­شود. توصیه می‌­شود بسته به فضای موجود­، فاصله بین پایه پانل و سطح سقف باید 5 سانتی­متر یا بزرگتر باشد.

5) تغییر نسبت برآمدگی به پایه و افزودن شکاف بین برآمدگی‌­ها می­‌تواند عملکرد حرارتی را تا حدی تقویت نماید. افزایش مساحت برآمدگی­‌ها­، کلید تسهیل ذوب PCM به دلیل لایه مرزی حرارتی نازک­تر در اطراف برآمدگی‌­ها است.

6) افزایش حجم پانل به میزان قابل توجهی میزان ذوب عادی را کاهش می­‌دهد و زمان ذوب کل را افزایش می‌­دهد. از این رو­ پیشنهاد می‌­شود که حجم زیادی از PCM را در چندین پانل کوچک­تر برای تأمین سریع سرمایش توزیع شود.

این نتایج مجموعه دانش فعلی در مورد کاربردهای سقفی مبتنی بر PCM را برای خنک کننده داخلی ساختمان منفعل تکمیل می­‌نماید. تنظیمات هندسی، حرارتی و مکانی توصیه شده می‌­تواند در هنگام اجرا در دنیای واقعی به عنوان مرجع استفاده شود. برخی از کارهای آینده توصیه شده شامل بررسی راحتی حرارتی ناشی از پانل‌­های سقف PCM و شبیه‌­سازی آرایه پانل PCM در شرایط کار واقعی است.

 

دانلود فایل : پانل‌­های سقفی مبتنی بر PCM برای سرمایش منفعل در ساختمان‌­ها: مدل­سازی CFD

Reference:

Yang, Shufan, et al. "PCM-based ceiling panels for passive cooling in buildings: A CFD modelling." Energy and Buildings 285 (2023): 112898.‏

https://doi.org/10.1016/j.enbuild.2023.112898    

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم‌­زاده

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است