خانه علمی پژوهشی کشف دو ماده ضد حریق با پایه گیاهی

کشف دو ماده ضد حریق با پایه گیاهی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
ضد آتش

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان آمریکایی در جریان مطالعه‌ای دو ماده ضد حریق با پایه گیاهی کشف کرده‌اند که می‌توانند جایگزین مواد ضد حریق شیمیایی شوند.

ضد آتش

ماده ضد حریق با پایه گیاهی

بدون شک همه شنیده‌ایم که استفاده از مواد ضد حریق شیمیایی در اسباب و لوازم خانه می‌توانند برای سلامتی مشکلاتی ایجاد کنند. اکنون محققان می‌گویند که با جایگزین کردن این مواد شیمیایی با مواد ضد حریق گیاهی، می‌توان راه حلی برای این مشکل پیدا کرد.

در حال حاضر موثرترین مواد ضد حریق از ترکیبات «ارگانو هالوژن» ساخته می‌شوند. این مواد که از نفت مشتق می‌شوند می‌توانند از محصولاتی که به آن اضافه شده‌اند، اشاعه و وارد گرد و غبار خانه شوند و به این ترتیب استنشاق و یا خورده می‌شوند. بعلاوه این مواد بعد از دور ریختن این محصولات خانگی سال‌ها در محیط باقی می‌مانند.

پس از اینکه مطالعات نشان دادند که ترکیبات ارگانو هالوژن سمی هستند، ایالت کالیفرنیا سال گذشته استفاده از آن‌ها را در محصولات کودکان، تشک و مبلمان خانه ممنوع کرد. بنابراین اکنون به یک جایگزین کمتر خطرناک مورد نیاز است؛ به همین دلیل محققان دانشگاه «سنترال میشیگان» سرگرم بررسی دو ماده شیمیایی پایه گیاهی هستند – یکی از این مواد اسید گالیک است که معمولاً در میوه‌ها، آجیل‌ها و برگ درختان وجود دارد و دیگری ۳.۵ -دی هیدروکسی بنزوئیک اسید (۳,۵-dihydroxybenzoic acid) است که از گندم سیاه گرفته می‌شود.

محققان از یک واکنش شیمیایی ساده برای تبدیل گروه های هیدروکسیل از این ترکیبات به استرهای فسفر مقاوم در برابر شعله استفاده کردند. این استرها سپس به یک رزین اپوکسی پلیمر اضافه شدند، از نوعی که معمولاً در ابزارهای الکترونیکی، اتومبیل و هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زمانی‌که نمونه‌های این پلیمر تحت آزمایش مقاومت در برابر آتش قرار گرفتند، مشخص شد که این استرها شدت شعله و سرعت انتشار آن را کاهش می‌دهند. این آزمایش همچنین نشان داد که این استرها به اندازه بسیاری از مواد ضد حریق موجود که حاوی ترکیبات ارگانو هالوژن هستند، در برابر آتش مقاومت می‌کنند. همچنین از دیگر مزیت این استرها این است که احتمال اشاعه آن‌ها از لوازم خانه به محیط اطراف کمتر است و دیگر اینکه در محیط زیست تجزیه می‌شوند.

با این حال محققان هنوز سمیت این استرهای مورد آزمایش خود را مشخص نکرده‌اند اما مطالعاتی که قبلا بر روی این مواد انجام شده بود، نشان داده اند که این مواد نسبت به ترکیبات ارگانو هالوژن خطر بسیار کمتری دارند.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است