خانه علمی پژوهشیمقالات حسگر زیستی و الکتروشیمیایی پوشیدنی نانوساختار

حسگر زیستی و الکتروشیمیایی پوشیدنی نانوساختار

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

حسگر زیستی و الکتروشیمیایی پوشیدنی نانوساختار به سمت مدیریت مراقبت‌های بهداشتی: مروری
چکیده

در سال‌های اخیر، افزایش سریع تقاضا برای حسگرهای پوشیدنی، به‌ویژه حسگرهایی که محیط اطراف، تناسب اندام و سلامت افراد را ردیابی می‌نمایند، افزایش یافته است. بنابراین، تشخیص انتخابی در مایع بدن انسان نیازمند سبک زندگی هوشمند با نظارت سریع بر الکترولیت‌ها، داروها، سموم، متابولیت‌ها و بیومولکول‌ها، پروتئین‌ها و سیستم ایمنی می‌­باشد. در این بررسی، این پارامترها به همراه ویژگی‌­های اصلی جدیدترین و پراستنادترین کار تحقیقاتی در زمینه الکتروشیمیایی و حسگرهای زیستی پوشیدنی نانوساختار بررسی شده‌ است. هدف این مطالعه کمک به محققان و مهندسان در انتخاب مناسب­ترین حسگر انتخابی و حساس است. حسگرهای پوشیدنی دارای پلتفرم‌های سنجش گسترده و موثری هستند، مانند لنزهای تماسی، عینک گوگل، چسب پوست، محافظ­‌های دهان، ساعت‌های هوشمند، لباس‌های زیر، مچ‌بند و غیره. برای افزایش قابلیت اطمینان سنسور، پیشرفت‌های بیشتری در دقت الکتروشیمیایی و حسگر زیستی، پایداری در محیط‌های کنترل‌نشده و انتقال نمونه تکرارپذیر ضروری است. علاوه­‌بر این، آینده خوش­‌بینانه حسگرهای الکتروشیمیایی پوشیدنی در زمینه‌­هایی مانند مراقبت‌­های بهداشتی از راه دور و سفارشی‌­شده مورد بحث قرار گرفته است. به طور کلی، فناوری‌­های پوشیدنی الکتروشیمیایی و سنجش زیستی نویدبخش بهبود مراقبت‌­های بهداشتی شخصی و نظارت بر عملکرد با پتانسیل تاثیرگذاری قابل­‌توجهی بر زندگی روزمره هستند. این فناوری‌ها سنجش بدن در زمان واقعی و ارتباط اطلاعات فیزیولوژیکی جامع را امکان‌پذیر می‌سازند.

نتیجه­‌گیری

فناوری حسگرهای پوشیدنی به طرز چشمگیری در حال پیشرفت است. توانایی این تجهیزات برای استخراج اطلاعات کمی و نوآورانه در زمان واقعی، به ویژه تشخیص انتخابی با نمونه محدود، پیشرفت در زمینه‌­هایی مانند فناوری نانو و نقطه مراقبت مبتنی بر اینترنت را افزایش داد، سلامت، رفاه و اقدامات ایمنی را متحول نمود. در حسگرهای الکتروشیمیایی، تولید این پلت­فرم‌­های پوشیدنی نگرش قابل‌­توجهی را به رویکردهای پوشیدنی جلب نموده است. این موضوع به دلیل این واقعیت است که چنین روش‌هایی تولید تجهیزات کاملا یکپارچه را به شیوه‌ای مینیاتوری، سازگار و بادوام امکان‌پذیر می‌سازد و امکان تجزیه و تحلیل مستقیم بدن انسان و مکانیزم انتقال داده‌های بی‌سیم به تجهیز قابل حمل را فراهم می‌­نماید. اگرچه حسگرهای پوشیدنی تا حد زیادی برای اهداف سلامتی و تناسب اندام توسعه یافته‌­اند، این فناوری‌­ها برای بسیاری از حوزه­‌های مختلف علمی و صنعتی بسیار با اهمیت می‌­باشد. از منظر کاربردهای عملی و تجاری­‌سازی، توجه اندکی به فرآیندهای حیاتی و اساسی که منجر­به هدف نهایی تجهیز برای پیشروی زندگی هوشمند می شود، شده است.

 

دانلود فایل : حسگر زیستی و الکتروشیمیایی پوشیدنی نانوساختار به سمت مدیریت مراقبت‌های بهداشتی

 

Reference:

Khaleque MA, Hossain MI, Ali MR, Bacchu MS, Aly MA, Khan MZ. Nanostructured wearable electrochemical and biosensor towards healthcare management: a review. RSC advances. 2023;13(33):22973-97.

DOI: 10.1039/d3ra03440b

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است