خانه علمی پژوهشیمقالات حسگرهای چشمی و دارورسانی

حسگرهای چشمی و دارورسانی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

پیشرفت در مواد و فناوری‌های چند منظوره به لنزهای تماسی اجازه داده است تا به عنوان تجهیزات پوشیدنی برای نظارت مستمر پارامترهای زیستی و ارائه دارو برای بیماری‌­های چشمی عمل نمایند. از آنجایی که مایعات اشک منبعی از نشانگرهای زیستی است، اندازه‌­گیری مستقیم پارامترهای مختلف مانند غلظت گلوکز، اوره، پروتئین‌­ها، نیتریت و یون های کلرید، فشار داخل چشم (IOP)، دمای قرنیه و pH را می­‌توان به صورت غیر تهاجمی با استفاده از آن انجام داد. حسگر لنز تماسی میکروسیال مبتنی‌­بر رنگ سنجی و مکانیسم‌های کنترل مایع، کاربران را قادر می‌سازد تا در خانه با استفاده از تلفن‌های هوشمند خودآزمایی نمایند. علاوه­‌بر این، لنزهای تماسی مملو از دارو به عنوان پلت­فرم‌­های تحویل با استفاده از دوز پایین دارو با زمان ماندگاری طولانی و افزایش زیست‌­فراهمی چشمی ظاهر شده‌­اند. این بررسی، مروری بر لنزهای تماسی برای تشخیص چشمی و کاربردهای دارورسانی را ارائه می‌­دهد. طرح‌ها، اصول کار و مکانیسم‌های سنجش حسگرها و سیستم‌های تحویل دارو بررسی شده است. کاربردهای بالقوه لنزهای تماسی در تشخیص نقطه مراقبت و پزشکی شخصی، همراه با اهمیت ادغام واحدهای حسگر چندگانه همراه با سیستم‌­های دارورسانی، نیز مورد بحث قرار گرفته است.

نتیجه­‌گیری

سلامتی خوب نیاز به نظارت دقیق بر بسیاری از پارامترهای فیزیکی به طور منظم دارد، زیرا این پارامترها نشانگر چندین بیماری هستند. دیابت و گلوکوم دو بیماری کشنده هستند که در صورت عدم توجه به موقع می‌­توانند باعث کاهش بینایی جبران‌­ناپذیری شوند. آنها هر دو خاموش باقی می‌­مانند و به تدریج به حالت شدید می­‌رسند بدون اینکه علائمی را نشان دهند. غلظت گلوکز و فشار داخل چشم به ترتیب از شاخص های دیابت و گلوکوم هستند و نظارت مستمر آنها برای تشخیص زودهنگام جهت جلوگیری از عوارض جانبی اجتناب ناپذیر است. این اقدامات تشخیصی به طور رضایت‌­بخشی توسط روش­‌های سنتی برآورده نشده است. وجود نشانگرهای زیستی در مایع اشک‌­آور نقش لنزهای تماسی را فراتر از مراقبت‌­های چشمی گسترش داد. سنسورهای مبتنی‌­بر لنز تماسی به­‌راستی فناوری غیر­تهاجمی با قابلیت نظارت مداوم هستند. این دسته جدید از حسگرها چندین مرحله از تکامل را در معماری، روش کار و حالت‌های تهیه خوانش‌ها پشت سر گذاشته‌اند. فناوری میکروسیال اجزای حسگر فیزیکی را حذف نمود و با دستکاری مایعات در محدوده پیکولیتر یا تغییر رنگ در ریزساختار حکاکی شده، پلت فرم حسگر را ارائه داد. با نگاهی به آینده، استفاده از امواج صوتی برای اندازه‌گیری IOP نیز می‌تواند به عنوان حوزه ناشناخته با پتانسیل‌های رشد عظیم، به ویژه به دلیل هزینه پایین اجزای مورد نیاز برای چنین اندازه‌گیری‌ها و ماهیت غیرتهاجمی کامل این روش، باشد.

در صورت استفاده از کاربردهای پزشکی پوشیدنی، لنزهای تماسی هوشمند همگرایی عالی در تشخیص و تحویل دارو هستند. علاوه‌­بر تشخیص، دارورسانی برای بیماری‌های خاص را می‌توان با استفاده از لنزهای تماسی نرم نیز انجام داد که از نظر زمان ماندگاری طولانی‌تر و زیست­‌فراهمی چشمی نسبت به قطره‌های چشمی معمولی سودمند است. بنابراین، تمرکز بر تحویل داروی چشمی مبتنی‌­بر لنزهای تماسی نرم، افزایش زمان اقامت چشمی و به حداقل رساندن موانع آناتومیکی و فیزیکوزیستی به منظور کاهش عوارض جانبی و افزایش زیست­‌فراهمی چشم است. برای کاهش بارگذاری ضعیف دارو و رهاسازی سریع دارو با روش خیساندن معمولی، روش‌های چاپ مولکولی شامل ترکیب نانوذرات پلیمری استفاده شده است. نانوذرات پلیمری به‌عنوان حامل دارو درگیر می‌شوند و پس از بارگیری با دارو در ماتریس هیدروژل قرار می‌گیرند و در مورد داروهای حساس به نور، ترکیب نانوذرات پلیمری بدون دارو قبل از بارگیری دارو با خیساندن، برای جلوگیری از تجزیه دارو انجام می‌شود. بسته به قطبیت داروها، تجهیزات حامل و فعل و انفعالات مبتنی بر شارژ برای اطمینان از تحویل موثر دارو طراحی و توسعه می‌یابند. با مزیت سنجش همزمان چندین آنالیت و یک سیستم خود نظارتی به کمک تلفن همراه، تشخیص نقطه مراقبت روی پایه بالاتری قرار گرفته است. ترکیبی از سنجش آنالیت های متعدد و یک سیستم دارورسانی خودکار مبتنی بر بازخورد می تواند پزشکی شخصی را متحول کند. با افزایش آگاهی در مورد دیابت و گلوکوم، همراه با پیشرفت های مداوم در حسگرهای مبتنی بر لنزهای تماسی و سیستم های تحویل دارو، این فناوری پوشیدنی به عنوان پلت­فرمی برای تشخیص های نقطه ای مراقبت و پزشکی شخصی در آینده نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، تکامل اخیر در کاربرد لنزهای تماسی برای ایجاد محافظ در برابر تداخل الکترومغناطیسی و حفاظت از کم آبی وعده‌های بالقوه در مراقبت‌های بهداشتی را گسترش می‌دهد.

دانلود فایل : حسگرهای چشمی و دارورسانی

 

Reference:

Dennyson Savariraj A, Salih A, Alam F, Elsherif M, AlQattan B, Khan AA, Yetisen AK, Butt H. Ophthalmic sensors and drug delivery. Acs Sensors. 2021 May 27;6(6):2046-76.

DOI: 10.1021/acssensors.1c00370.

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است