خانه علمی پژوهشیمقالات چسب هیدروکسی فنیل پلی آکریلات با بارگذاری دارویی بالا

چسب هیدروکسی فنیل پلی آکریلات با بارگذاری دارویی بالا

توسط رضا زارع
0 نظرات
چسب هیدروکسی فنیل پلی آکریلات با بارگذاری دارویی بالا و رهایش کنترل شده برای پچ ترانس درمال
چکیده

سیستم دارورسانی از طریق پوست (TDDS) با اثر طولانی مدت نیاز به بارگذاری بالای دارو و رهایش کنترل شده دارو دارد. برای بهبود همزمان امتزاج­‌پذیری دارو-پلیمر و تحقق رهایش کنترل شده دارو، این پژوهش با هدف ایجاد چسب حساس به فشار جدید اصلاح شده با هیدروکسی فنیل (HP-PSA) با معرفی پیوند H دوگانه یونی در تعامل دارو-PSA انجام شد. هشت داروی مدل تقسیم شده به R3N، R2NH و بدون نوع N برای درک ویژگی‌های HP-PSA و مکانیسم داخلی انتخاب شدند. نتایج نشان داد که پیوند H دوگانه یونی بین داروهای نوع R3N و R2NH و HP-PSA، متفاوت از پیوند یونی و پیوند H خنثی، برهمکنش برگشت پذیر و نسبتا قوی بود. این امر می­‌تواند به‌­طور قابل توجهی بارگذاری دارو را بین 1.5 تا 7 برابر افزایش دهد و نرخ رهاسازی دارو را به 1/5 تا 1/2 کنترل نماید بدون اینکه خصوصیات آزادسازی کل آن را تغییر دهد، و عملکرد بهتری نسبت به چسب­های تجاری Duro-Tak® 87-2510 و Duro-Tak® 87-2852 دارد. با توجه به نتایج سرعت رهایش دارو، پچ‌های با بارگذاری بالای دارو مبتنی بر HP-PSA به غلظت پایدار دارو در پلاسما و جلوگیری از رهایش انفجاری ، و بیش از 2 برابر سطح زیر منحنی غلظت-زمان (AUC) و همچنین 6 برابر میانگین زمان اقامت (MRT) پتانسیل خود را برای تحقق تحویل دارو با اثر طولانی نشان داد. علاوه‌­بر این، ایمنی و ویژگی­‌های مکانیکی آن رضایت­‌بخش بود. مطالعه مکانیسم نشان داد که دفع داروهای یونی در HP-PSA بارگذاری دارو را افزایش می‌دهد و تعامل نسبتا قوی می‌تواند رهاسازی دارو را نیز کنترل نماید. انتقال ناقص پیوند H برگشت پذیری آن را تعیین نمود، بنابراین درصد رهاسازی دارو را به میزان PSA غیرعملکردی رساند. در نتیجه، راندمان بالای بارگیری دارو و ظرفیت آزادسازی کنترل شده داروی HP-PSA و همچنین تعامل منحصر به فرد آن، به توسعه TDDS کمک می­‌نماید. علاوه بر این، ساخت پیوند H دوگانه یونی الهام‌­بخش بیشتری برای سیستم های مختلف دارورسانی در محیط غیر قطبی می­‌باشد.

 

نتیجه­ گیری

در این مقاله، چسب پلی‌­آکریلات اصلاح شده با هیدروکسی فنیل مبتنی بر پیوند H مضاعف یونی می‌تواند به‌­طور قابل توجهی سازگاری دارو با PSA را بهبود بخشد و به‌­طور همزمان به رهایش کنترل شده دارو دست یابد که نسبت به DT-2510 (باند H خنثی) و DT-2852 (پیوند یونی) برتری داشت. مطالعه بر اساس پوست موش با نفوذپذیری بالا انجام شد. بنابراین، اگر دارو بر روی پوست انسان استفاده شود، نفوذ پوست کاهش می­‌یابد. مطالعه مکانیسم روشن نمود که داروهای یونی ناشی از انتقال الکترون ماهیت برگشت پذیری پیوند H دوگانه یونی را تعیین می­‌نماید و HP-PSA بر اساس این تعامل می‌­تواند به رهاسازی کنترل شده دارو همراه با درصد رهاسازی بالا دست یابد. توانایی داروها برای تشکیل پیوند H با HP-PSA کارایی را تعیین می‌نماید که به‌ صورت نوع R3N > نوع R2NH > بدون داروهای نوع N رتبه‌بندی شد. علاوه بر این، ایمنی و خواص چسبندگی HP-PSA نیز برآورده شد. به طور خلاصه، راندمان بالای بارگذاری دارو و ظرفیت رهاسازی کنترل شده داروی HP-PSA، و همچنین تعامل منحصر به فرد آن، به توسعه TDDS کمک می­‌نماید. علاوه­‌بر این، ساخت پیوند H دوگانه یونی الهام‌­بخش بیشتری برای سیستم های مختلف دارورسانی در محیط غیر قطبی می‌­باشد.

 

 

 

Reference:

Zhang S, Liu C, Song Y, Ruan J, Quan P, Fang L. High drug-loading and controlled-release hydroxyphenyl-polyacrylate adhesive for transdermal patch. Journal of Controlled Release. 2023 Jan 1;353:475-89.

DOI: 10.1016/j.jconrel.2022.11.058

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است