خانه خبراخبار علمی پژوهشی بهبود ۲۵ درصدی انتقال حرارت در تاسیسات صنعتی با یک ماده نانویی

بهبود ۲۵ درصدی انتقال حرارت در تاسیسات صنعتی با یک ماده نانویی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : یکی از شرکت‌های فناور نانو افزودنی مبدل‌های حرارتی را ارائه داده است که علاوه بر آنکه می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد  بهبود انتقال حرارت را به دنبال داشته باشد، خاصیت ضد خوردگی در تاسیسات ایجاد می‌کند.  عبدالرحیم صبوری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فناور، گفت: ما نانو افزودنی جهت بهبود خواص انتقال حرارت در مبدل‌های صنعت گاز تولید کرده‌ایم که در حال حاضر در ۲۸ شرکت حوزه گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افزودنی که ویژه سیستم‌های بسته نظیر چیلرها و بویلرها طراحی شده، هم برای سیستم‌های گرمایشی و هم سرمایشی قابل استفاده است.

وی ادامه داد: براساس نتایجی که به دست آورده‌ایم، استفاده از این افزودنی می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۵ درصد  بهبود انتقال حرارت را به دنبال داشته باشد. این تفاوت نیز به نوع سیال بستگی دارد، یعنی با تغییر سیال (اینکه سیال آب باشد یا اتیلن گلیکول) و میزان ناخالصی سیال، این درصد بهبود انتقال حرارت می‌تواند متفاوت باشد.

صبوری با تاکید بر اینکه استفاده از این نانو محصول موجب افزایش سرعت انتقال حرارت می‌شود، یادآور شد: علاوه‌براین، این ماده خاصیت ضد خوردگی در تاسیسات ایجاد کرده و طول عمر تجهیزات و زیرساخت‌ها را افزایش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به پایداری بالای آن اشاره کرد.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه برای این محصول تاییدیه‌های مختلفی از ستاد نانو، سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و وزارت نفت دریافت کرده‌ایم، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با چندین پتروشیمی و پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه فناوری‌نانو منعقد کردیم. وزارت نفت و شرکت‌های گاز متقاضیان اصلی این فناوری هستند، انتظار داریم که در نمایشگاه این فناوری را برای شرکت‌های فعال در این حوزه عرضه کنیم و این فناوری بتواند در صنایعی که به تبادل حرارت سریع نیاز دارند، نظیر نیروگاه‌ها و شرکت‌های دارای سامانه‌های خنک‌کننده مورد استفاده قرار گیرد.

به نقل از ستاد نانو، به گفته این محقق یک کیلوگرم از این افزودنی می‌تواند با نسبت وزنی یک‌دهم درصد، به هزار لیتر سیال اضافه شود. بنابراین میزان مصرف آن در صنعت بسیار کم است. ظرفیت تولید این نانو افزودنی ۵۰۰ تُن در سال است که در حال حاضر این شرکت ۵۰ تن در سال تولید دارد و این شرکت با بکارگیری فناوری نانو اقدام به ارائه فرمولاسیون و تولید افزاینده‌های خاص و  پیچیده مورد نیاز صنعت کرده است. ساخت تجهیزات و تولید نانو مواد مورد نیاز صنعت، انواع مواد شیمیایی، رنگ‌ها و پوشش‌ها، انواع عایق‌های حرارتی، رطوبتی، دی الکتریک از فعالیت‌های دیگر این شرکت است.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است