خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید فیلتر میکروپلاستیک سازگار با محیط‌زیست

تولید فیلتر میکروپلاستیک سازگار با محیط‌زیست

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : میکروپلاستیک‌ها، پلاستیک‌های بسیار کوچکی اغلب کمتر از پنج میلی‌متر هستند که می‌توانند در بدن انسان‌ها و دیگر حیوانات تجمع و طیفی از عملکردهای بیولوژیکی را مختل کنند. به نقل از ارث، میکروپلاستیک‌ها بیشتر در اقیانوس‌ها یافت می‌شوند و در نهایت با ایجاد اختلال در سیستم غدد درون ریز موجودات دریایی، انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از این میکروپلاستیک‌ها، یک فناوری قابل اعتماد و کارآمد برای فیلتر کردن آنها ضروری است.

از آنجایی که آنها کوچک هستند، جدا کردن یا دور انداختن میکروپلاستیک‌های موجود در آب با استفاده از فیلترهای موجود بسیار دشوار است. به‌خصوص نانوپلاستیک‌ها که کوچکتر از میکرون هستند، مشکلاتی ازجمله گرفتگی فیلتر و آلودگی محیطی ناشی از خود فیلتر را به‌همراه دارند که غلبه بر آنها دشوار است.

به‌تازگی، گروه تحقیقاتی به رهبری موسسه علم و فناوری دایگو گیونگبوک (DGIST) با همکاری موسسه فناوری صنعتی کره (KITECH) موفق به توسعه اولین دستگاه تولید برق دوستدار محیط‌زیست در جهان شده است که می‌تواند ذرات ریز ازجمله میکرو و نانو پلاستیک‌ها از آب را به‌طور موثر حذف کند.

این دستگاه بر اساس یک نانو ژنراتور تریبوالکتریک (TENG) توسط محققان موسسه علم و فناوری دایگو گیونگبوک و یک فناوری حذف ذرات با استفاده از الکتروفورز(برای جداسازی مولکول‌ها بر اساس اندازه، چگالی و خلوص استفاده می‌شود) ساخته شده است که دانشمندان موسسه فناوری صنعتی کره ابداع کرده‌اند.

از آنجایی که نانو ژنراتور تریبوالکتریک انرژی الکتریکی را از طریق انرژی فیزیکی تولید می‌کند، فرصتی برای تولید فیلترهای میکروپلاستیک سازگار با محیط‌زیست فراهم می‌کند. علاوه بر این، نظر به اینکه دستگاه جدید از مشخصه ولتاژ بالای انرژی تریبوالکتریک نیز استفاده می‌کند، نیازی به منبع تغذیه خارجی ندارد بنابراین می‌توان آن را بدون توجه به موقعیت مکانی راه انداخت.

به گفته دانشمندان، نانو ژنراتور تریبوالکتریک جدید متخلخل مبتنی بر ریزساختار بیش از سه برابر بازده بالاتر از نوع موجود را نشان می‌دهد. نتایج آزمایش‌ها نشان داد که میزان حذف میکروپلاستیک‌ها در این دستگاه ۲۱.۴ درصد است که حدود ۵.۶ برابر بیشتر از نانو ژنراتور تریبوالکتریک موجود است. علاوه بر این، محققان نشان دادند که این فناوری پیشگامانه می‌تواند به‌طور موثری انواع ذرات میکروسمی دیگر مانند اکسید روی در اندازه نانو یا دی‌اکسید سیلیکون را حذف کند.

شرح مفصلی از این دستگاه در مجله Nano Energy منتشر شده است.

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است