خانه اقتصادی‏تحليل روند شروع رونق بورس مواد اولیه پلیمری

شروع رونق بورس مواد اولیه پلیمری

توسط مدیر سایت
0 نظرات
بورس

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران : مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در خصوص معاملات مواد اولیه بورس کالا در بازار سه شنبه (31 شهریور 94) گفت: روز سه شنبه، بورس مواد اولیه، بازار پر رونقی را پشت سر گذاشت، به گونه‌ای که بیشتر فروشندگان موفق به فروش کالاهای خود شده و بیشتر کالاها با رقابت قیمتی مواجه شدند.بورس

رونق بورس مواد اولیه پلیمری

وی افزود: حجم عرضه‌ها در هفته گذشته 78800 تن و در هفته جاری 64250 تن اعلام شد که نسبت زمان مشابه هفته گذشته 14 هزار تن کاهش یافته است. همچنین هفته گذشته تقاضا به صورت کلی 147 هزار تن و در هفته جاری 133 هزار تن برآورد شده است.

موسوی درباره حجم معاملات نیز تصریح کرد: بازار بورس در هفته گذشته، شاهد معامله 54300 تنی و در هفته جاری 46100 تن از مواد اولیه بود که این امر حاکی از کاهش 15 درصدی معاملات و به میزان 8200 تن است و لازم به ذکر است که این کاهش حجم معاملات بیشتر متاثر از کاهش حجم عرضه‌ها دارد.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم با اشاره به اینکه در بازار روز سه شنبه، 71 درصد از حجم عرضه‌ها به فروش رسیده، درباره دلایل پر رونق بودن بازار بورس اظهار کرد: صعودی شدن قیمت‌های پایه و تثبیت نرخ دلار، تغییر قیمت اتیلن در بازار جهانی و افزایش سقف ثبت سفارش، همگی از عواملی بودند که باعث شدند تا بازار مواد اولیه که از هفته پیش رونق یافته بود، همچنان با استقبال خوب فعالان بازار مواجه شود و روزهای پر رونقی را تجربه کنند.

موسوی درباره دیگر عوامل موثر در رونق بازار و رقابت در گریدهای مختلف گفت: کاهش چشمگیر عرضه از سوی پتروشیمی‌ها و نقش پر رنگ فعالان بازار در هفته‌های گذشته از دیگر عوامل رونق بازار بود.

فعالان بازار که در هفته‌های گذشته، محصولات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری کرده بودند، این هفته سعی کردند تا با ایجاد تقاضای کاذب، باعث افزایش قیمت در بازار شوند. البته در این میان با انجام برخی بازی‌های روانی و ایجاد فضا، توانستند تولیدکنندگان را وادار به ثبت قیمت‌های بالا کنند. وی درباره بهترین و بدترین گروه‌های بازار خاطرنشان کرد:

بدترین گره‌های بازار روز سه شنبه (31 شهریور ماه) گروه سنگین تزریقی و PP شیمیایی بود که هر کدام به ترتیب موفق به فروش 16 و 12 درصد از محصولات عرضه شده خود شدند. در گروه سنگین تزریقی 8900 تن عرضه و تنها 1465 تن تقاضا وجود داشت.

کارشناس بازار بورس مواد اولیه در ادامه به مهمترین

رخدادهای گروه‌ها در بازار آخرین روز شهریور ماه اشاره کرد:

PVC: فعالان بازار در این گروه نقش پر رنگی در افزایش قیمت‌ها داشتند و بخش زیادی از محصولات پتروشیمی اروند را فعالان بازار خریدند. همچنین تحت تاثیر تقاضای کاذب حاکم بر این گروه، قیمت محصولات PVC پتروشیمی غدیر و بندر امام با افزایش شدید و بی‌رویه‌ای مواجه شد.

گروه سنگین فیلم: کلیه گریدهای این گروه با استقبال خوبی مواجه شد. همچنین X5 OFF با استقبال زیادی مواجه شد. علاوه بر این X5 OFF1 مارون به دلیل توقف تولید محصولات ON گرید این مجتمع مورد استقبال قرار گرفت و با سقف قیمتی معامله شد. PET بطری: کاهش شدید حجم عرضه توسط پتروشیمی تندگویان باعث ایجاد رقابت قیمتی زیاد در این گروه شد؛ چرا که در بازار شایعه شده بود که فاز دوم پتروشیمی تندگویان متوقف شده است.

پلی استایرن: در این گروه پتروشیمی تبریز عرضه را به نصف کاهش داد و با رسیدن خبر اورهال پتروشیمی پارس در این گروه و همچنین فرا رسیدن ایام محرم که منجر به افزایش تقاضای ظروف یکبار مصرف شده، قیمت محصولات این گروه در تالار بورس افزایش یافت.

PP نساجی: محصولات این گروه علی‌رغم بالا بودن قیمت‌های این گروه نسبت به قیمت‌های جهانی، با استقبال خوبی از سوی خریداران مواجه شد و در کمال ناباوری تمامی گریدهای این گروه با رقابت قیمتی مواجه شد. البته این افزایش حجم می‌تواند داده مثبت و مهمی برای بازار این محصول باشد زیرا به احتمال زیاد نشان از افزایش مصرف نهایی این محصول دارد.

منبع: صنایع پلاستیک

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است