خانه علمی پژوهشیمقالات مواد تغییر فاز دهنده در مواد غذایی

مواد تغییر فاز دهنده در مواد غذایی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

مواد تغییر فاز دهنده در مواد غذایی: دمای تغییر فاز، سازگاری با محیط زیست و سیستماتیک شدن

چکیده

زمینه و هدف : توسعه روش‌های کنترل دما با انرژی کارآمد موضوعی است که در بخش مواد غذایی مورد توجه قرار می‌گیرد. دمای بافری شدن و ذخیره انرژی در طول ذخیره‌­سازی و حمل و نقل مواد غذایی را می‌­توان با فرمولاسیون‌­ها و کاربردهای مختلف مواد تغییر فاز دهنده (PCM) به دست آورد. دمای تغییر فاز PCM سناریو و روش کاربرد آن را در بخش مواد غذایی تعیین می‌­نماید.

دامنه و رویکرد : بررسی فعلی با هدف خلاصه نمودن PCMهایی که بر اساس محدوده دمای تغییر فاز به منظور هدایت کاربرد آن­ها است و می­‌توانند در بخش مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند خلاصه گردیده است. سناریوها و روش‌­های کاربردی با توجه به ویژگی­‌های PCM و نیازهای واقعی برای نگهداری مواد غذایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. خلاصه­‌ای جامع از کاربردهای PCM در بخش مواد غذایی و چشم اندازی در مورد پیشرفت‌های آینده، از جمله طراحی سیستماتیک و طراحی سازگار با محیط زیست، ارائه شده است.

یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های کلیدی: PCM طیف گسترده‌ای از کاربردها در بخش مواد غذایی برای حفظ انرژی و کنترل دما دارد، همانطور که توسط تعداد زیادی از مطالعات در مورد کاربردهای دمای پایین و دمای بالا ثابت شده است. در این بررسی، PCMها برای کاربردهای دمای متوسط  با هم گروه‌بندی شده‌اند و عمدتاً برای استفاده از آن­ها در ذخیره‌سازی مواد غذایی در محیط و کشت گلخانه‌ای مورد بحث قرار گرفته‌اند. طراحی سیستماتیک و سازگار با محیط زیست PCMها در کاربردهای غذایی می‌­تواند زمینه‌­های کاربردی نوآورانه بالقوه‌ای باشد، از این رو منعکس کننده توسعه نیازهای کاربردها و نگرانی برای تحقیقات زیست محیطی است که می­تواند در مجموع از مزایای PCM بهتر استفاده نماید.

نتیجه­‌گیری

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر یکی از راهکارهای کاهش مصرف انرژی­‌های فسیلی و حل بحران انرژی محسوب می­‌شود. دمای بافری شدن و ذخیره انرژی در حین جابجایی، ذخیره‌­سازی و حمل و نقل مواد غذایی با فرمولاسیون و استفاده از PCM­ها قابل دستیابی است. PCMها معمولاً بر اساس نوع مواد به مواد آلی، معدنی و یوتکتیک و بر اساس شکل تغییر فاز به مواد جامد-جامد، جامد-مایع، جامد-گاز و مایع-گاز طبقه‌­بندی می‌­شوند. این بررسی به طور خلاقانه‌­ای کاربرد PCM­ها را در بخش مواد غذایی از منظر دمای تغییر فاز خلاصه می‌­نماید. به ویژه پیشرفت تحقیق در مورد کاربرد PCM با دمای تغییر فاز متوسط در صنایع غذایی را مورد بحث قرار داد که به توضیح مواد، روش‌ها و سناریوهای کاربردی کمک نموده و می‌تواند افزودنی مفید برای رویکرد طبقه‌بندی باشد. همچنین این گزارش طراحی سیستماتیک و طراحی سازگار با محیط زیست PCMها در بخش مواد غذایی را خلاصه نموده. بنابراین به خوانندگان کمک می­‌نماید تا توسعه تحقیقات کاربردی در سال­های اخیر را درک نمایند. در کاربردهای دمای پایین، PCM را می­‌توان در سیستم­‌های تبرید فعال/غیرفعال در حمل و نقل زنجیره سرد ادغام نمود. استفاده از PCMها می‌­تواند به طور موثری مصرف انرژی بالا، دمای ناپایدار و حلقه­‌های از دست رفته در زنجیره سرد غذایی را جبران نماید. در کاربردهای دمای متوسط، PCM می‌تواند کیفیت حسی محصولات را هنگامی که برای نگهداری و حمل و نقل مواد غذایی در دمای متوسط استفاده می‌شود حفظ نماید و در مصرف انرژی برای کشت گلخانه‌ای استفاده شود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی نماید. در کاربردهای با دمای بالا، PCM عمدتاً در تجهیزات خشک نمودن مواد غذایی با مزایای کاهش مصرف انرژی، کوتاه شدن زمان خشک شدن و بهبود کیفیت خشک شدن استفاده می‌­شود. PCM زمانی که در محصولات خاص مانند ظروف آشپزخانه و بسته‌­بندی نوشیدنی گرم استفاده می‌­شود کاربرد زیادی دارد. علاوه بر این، استفاده ترکیبی از PCMها با دماهای تغییر فاز مختلف و مطالعه آن­ها با مواد یا فناوری‌­های دیگر می‌­تواند نشان دهنده افزایش تدریجی الزامات کاربرد باشد. طراحی یک رویکرد کاربردی سیستماتیک بیشتر از استفاده از PCM به تنهایی سودمند است. به طور کلی نیاز به حفاظت از محیط زیست باید در طول تولید و استفاده از PCM برآورده شود. طراحی سازگار با محیط زیست PCM بازیافتی و برخی مواد کمکی از ضایعات مواد غذایی یا کشاورزی و استفاده از آن­ها برای مدیریت دمای مواد غذایی می‌­تواند آسیب به محیط زیست را به حداقل برساند.

دانلود فایل : مواد تغییر فاز دهنده در مواد غذایی: دمای تغییر فاز، سازگاری با محیط زیست و سیستماتیک شدن

 

Reference:

Hu, Chi, et al. "Phase change materials in food: Phase change temperature, environmental friendliness, and systematization." Trends in Food Science & Technology (2023): 104167.‏

https://doi.org/10.1016/j.tifs.2023.104167

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم‌­زاده

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است