خانه علمی پژوهشیمقالات حسگرهای زیستی قابل انعطاف و پوشیدنی برای نظارت بر شرایط سلامت

حسگرهای زیستی قابل انعطاف و پوشیدنی برای نظارت بر شرایط سلامت

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

حسگرهای زیستی انعطاف پذیر و پوشیدنی به‌­دلیل کاربردهای بالقوه فراوان در زمینه بهداشت و پزشکی در دهه گذشته توجه زیادی را به خود جلب نموده­‌اند. حسگرهای زیستی پوشیدنی به­‌عنوان پلتفرم ایده‌آل برای نظارت بر سلامت به‌طور هم‌زمان و مستمر عمل می‌نمایند که ویژگی‌های منحصربه‌فردی مانند خود تغذیه، سبک وزن، هزینه کم، انعطاف‌پذیری بالا، راحتی تشخیص و سازگاری عالی را نشان می‌دهند. این بررسی پیشرفت‌های تحقیقاتی اخیر در حسگرهای زیستی پوشیدنی را معرفی می‌­نماید. قبل از هرچیزی، سیالات زیستی که اغلب توسط حسگرهای زیستی پوشیدنی شناسایی می­‌شوند، پیشنهاد می‌­گردند. سپس، فناوری‌های میکرو نانوساخت موجود و ویژگی‌های اساسی حسگرهای زیستی پوشیدنی خلاصه می‌شوند. بعد از آن، نحوه کاربرد و فرآوری اطلاعات آنها نیز در مقاله برجسته شده است. نمونه‌های تحقیقاتی پیشرفته‌ای مانند حسگرهای فشار فیزیولوژیکی پوشیدنی، حسگرهای عرق پوشیدنی، و حسگرهای زیستی قابل پوشیدن با خود تغذیه به­‌طور گسترده معرفی شده‌اند. به عنوان محتوای قابل توجه، مکانیسم تشخیص این حسگرها همراه با مثال­هایی برای کمک به خوانندگان با جزئیات در درک این زمینه توضیح داده شد. در نهایت، چالش‌های فعلی و چشم‌اندازهای آینده برای پیشبرد این حوزه تحقیقاتی و گسترش کاربردهای عملی در آینده پیشنهاد شده‌اند.

 

نتیجه‌­گیری

حسگرهای زیستی انعطاف­پذیر و پوشیدنی کاربردهای مهمی در زمینه درمان پزشکی و سلامت پیدا می‌­نمایند. این امر می­تواند نظارت مداوم بر سلامت و تشخیص راحت را در زمان واقعی فعال نماید. همچنین این موضوع به ویژه برای نظارت بر خطرات مختلف سلامتی در زندگی روزمره افراد مهم است. در این بررسی، پیشرفت‌های اخیر در حسگرهای زیستی انعطاف‌پذیر و پوشیدنی با تمرکز بر اصول، روش­ها و کاربردها مورد بحث قرار می‌گیرد. روش‌های مختلف میکروساخت در این مقاله معرفی شده‌اند که برای بهبود عملکرد حسگرهای زیستی مفید است. با این حال، چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی در مورد حسگرهای زیستی برای کاربرد بیشتر و تجاری‌سازی وجود دارد. به عنوان مثال، وضوح محدود فناوری‌های میکرو/نانو ساخت منجر به مشکلات بزرگی در تهیه حسگرهای زیستی یکپارچه چند منظوره می‌شود. علاوه­بر این، از فناوری‌های مختلف رسوب‌گذاری برای ساخت الکترودهای حسگر استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری تجهیزات و پایداری سیگنال‌های خروجی را کاهش می‌دهد. عدم تطابق مکانیکی بین تجهیز الکترونیکی و بافت زیستی یکی دیگر از مسائل بزرگ در هنگام بدست آوردن سیگنال­های پایدار است. به طور کلی، الکترودهای حسگر مدول الاستیک بسیار بزرگتری نسبت به بافت‌های زیستی نشان می‌دهند، که منجر به رابط‌های تماسی پایین‌تر می‌شود که باعث تلفات سیگنال می‌گردد. به این ترتیب، تلاش‌های بیشتری جهت اختصاص دادن به این زمینه برای غلبه بر چالش‌های فعلی و الهام بخشیدن به برنامه‌های خلاقانه‌تر تشویق می‌شود.

دانلود فایل : حسگرهای زیستی قابل انعطاف و پوشیدنی برای نظارت بر شرایط سلامت 

Reference:

Song Z, Zhou S, Qin Y, Xia X, Sun Y, Han G, Shu T, Hu L, Zhang Q. Flexible and Wearable Biosensors for Monitoring Health Conditions. Biosensors. 2023 Jun 7;13(6):630.

Doi : 10.3390/bios13060630 

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است