خانه اقتصادیگزارش و تحلیل به جز گریدهای ملتهب، شواهد از عدم رشد قیمت‌ها و آرامش بیشتر بازار پلیمرها حکایت دارد

به جز گریدهای ملتهب، شواهد از عدم رشد قیمت‌ها و آرامش بیشتر بازار پلیمرها حکایت دارد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
report and analysis

مرجع پلیمر در بازار ایران: هفته گذشته حجم عرضه‌های مرسوم پلیمری در بورس کالا با ۱۱ درصد رشد به ۹۰ هزار و ۹۰۵ تن رسید که بالاترین میزان از هفته منتهی به ۲ خرداد تاکنون است. این رشد عرضه در شرایطی ایجاد شد که چندان هم انتظار نداشتیم بازار با رشد عرضه‌ها روبه‌رو شود ولی ترس واقعی از عدم رشد قیمت‌ها و حتی تغییر فاز بازار را نمی‌توان نادیده گرفت که ترغیب فروشندگان به رشد عرضه‌ها را در پی داشته است.

report and analysis

هفته گذشته اما تقاضا افت ۷۹/ ۱۲ درصدی داشت که نکته مهمی به شمار می‌رود و نشان از کاهش جذابیت خرید در بازار دارد. این داده مهم به این معنی است که بازار به آینده بدبین شده و انتظار رشد قدرتمند و مستمر قیمت‌ها را در نظر نمی‌گیرد. البته بهای آزاد ارز هم به سطوحی  بی‌سابقه افزایش یافته و در این قیمت‌های فعلی مدتی است آرام گرفته بنابراین احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را محدود می‌کند بنابراین در شرایط فعلی هم در بازار ارز و هم در بازار پلیمرها تردید جای خریدهای هیجانی را گرفته و هیچ بعید نیست آینده متفاوتی را در این بازار شاهد باشیم اگرچه هر اتفاقی هم قرار باشد بیفتد اثر آن در کوتاه‌مدت خود را نشان نمی‌دهد.البته این روند کلی یعنی رشد ۱۱ درصدی عرضه و افت ۷۹/ ۱۲ درصدی تقاضا موجب شد تا حجم معاملات هفتگی تنها ۵۸/ ۰ درصد افت داشته باشد و به ۶۴ هزار و ۹۶۳ تن برسد. این رقم پایین‌ترین میزان از هفته منتهی به ۸ خردادماه تاکنون است اگرچه در سه هفته اخیر شاهد هستیم حجم معاملات کمتر از متوسط هفتگی در نیمه دوم سال گذشته است که از این اتفاق نمی‌توان به سادگی گذشت. به‌صورت دقیق‌تر بازار در قیمت‌های بالای فعلی و عدم در اختیار داشتن عرضه مکفی فضای چندانی برای خودنمایی نداشته و البته این شرایط ردپای رکودی جدیدی را برجا می‌گذارد که هنوز نمی‌توان درباره آن به صراحت اظهارنظر کرد.

حفظ جانب احتیاط در بازار پلیمرها

در هفته گذشته نسبت تقاضا به عرضه‌ها در بورس کالا ۱۶۳/ ۱ بود یعنی در برابر هر تن عرضه مرسوم ۱۶/ ۱ تن تقاضا ثبت شد که پایین‌ترین رقم از هفته منتهی به ۸ خردادماه تاکنون است؛ به عبارتی با وجود آنکه بازار از پتانسیل عرضه گسترده برخوردار بود ولی خریداران جانب احتیاط را رعایت کردند و اوج تقاضای ثبت شده اغلب به بازار گریدهای جذاب وارد شد که در شرایط فعلی از تقاضا و جذابیت بالاتری برخوردار هستند. از ویژگی‌های عجیب هفته گذشته داد و ستد ۴۶/ ۷۱ درصدی حجم عرضه‌ها در بورس کالا بود که پایین‌ترین رقم از فروردین‌ماه تاکنون به شمار رفته و احتمالا این روند نزولی باز هم ادامه دارد که به معنی دست رد خریداران به سینه برخی از فروشندگانی است که تا چند روز گذشته غالب تولیدات خود را با رقابت به فروش می‌رساندند ولی آرام آرام گویا زمان آن نزدیک شده که به سمت خریداران و اعطای مشوق برای فروش حرکت کنند. رخدادی که به جز در بازار گریدهای جذاب، می‌تواند آینده روشنی را برای حمایت از صنایع تکمیلی به همراه داشته باشد ولی قیمت‌های بالای فعلی از یک سد بزرگ در برابر حمایت از این صنایع چیزی کم ندارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است