خانه اقتصادیگزارش و تحلیل آمارهای معاملاتی و تابلوخوانی بازار پلیمرها

آمارهای معاملاتی و تابلوخوانی بازار پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: همیشه مهم‌ترین داده برای تحلیل بازارهای کالایی اول قیمت و سپس حجم معامله است. قیمت متوسط بازار در چارچوب شاخص قیمت پلیمرهای دنیای اقتصاد کاهشی بود آن‌هم در شرایطی که حجم معاملات هم کاهشی بوده است.

Report

حجم داد و ستد پلیمرها

این دو داده به این معنی است که جریان غالب در بازار بیش از گذشته کاهشی بوده است و جذابیت خرید با شتابی بالاتر تقلیل می‌یابد. در هفته گذشته حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته پیش از آن نزدیک به ۹ درصد کاهش یافته و به ۸۲ هزار و ۱۵۰ تن رسید. این رقم اگرچه در کمترین سطح در ۳ هفته اخیر قرار دارد ولی هنوز هم رقم بالایی به شمار رفته و سومین رقم بزرگ معاملاتی در سال جاری است.

این رقم به نسبت متوسط امسال (متوسط ۹ ماهه) نزدیک به ۳۴ درصد بالاتر است و از متوسط سال گذشته هم ۵۷/ ۵۶ درصد برتری دارد یعنی بازار پلیمرها به‌رغم کاهش نرخ، با کاهش جذابیت خرید یا چیزی شبیه به رکود روبه‌رو نبوده است اما این ادعا با کاهش جدی نرخ هم‌راستا نیست. در پاسخ باید عنوان کرد که نزدیک به ۷ درصد از متوسط قیمت‌ها کاسته شده ولی حجم معاملات ۹ درصد عقب‌نشینی کرده است.

این دو داده اگرچه در قرابت بالایی با یکدیگر قرار ندارند ولی نشان می‌دهد که افت قیمت‌ها سریع‌تر اتفاق افتاده و در این کاهش جدی نرخ برخی از معامله‌گران حرفه‌ای به جای ورود به رقابت‌های بی‌دلیل و هیجانی هفته‌های قبل، با درایت کافی تقاضای خود را برای پایان سال محفوظ نگه‌داشته و البته برای خرید هم به رقابت تن نداده‌اند.

این قبیل معامله‌گران حرفه‌ای به خوبی تشخیص داده‌ بودند که التهاب قیمتی پیشین بی‌دلیل است و تزریق جو روانی رشد نرخ به هیجانی شدن حجم خرید منجر شده و در نهایت رقابتی بی‌دلیل را موجب شده بود که خروجی آن رشد قیمت‌ها در بورس کالا بود که به افزایش نرخ در بازار داخلی هم منجر شد.

کاهش متوسط قیمتی

در گزارش‌های پیشین هم بارها به غیرواقعی بودن نرخ‌های گذشته اشاره کرده بودیم ولی گویی تنها فعالان حرفه‌ای و تولیدکنندگان با‌سابقه بوده‌اند که به هشدارها توجه کرده و از یک استراتژی دقیق برای خرید خود بهره گرفته‌اند که البته نتیجه این درایت را هم در نرخ‌های خرید خود مشاهده می‌کنند.

به‌عنوان مثال اغلب گروه‌های کالایی پلیمری در بورس کالا با کاهش متوسط قیمتی همراه شده‌اند که البته دلیل آن را هم باید در کاهش رقابت برای خرید جست‌وجو کرد. پت بطری هم بیشترین افت نرخ در بورس کالا را به خود اختصاص داده آن هم در شرایطی که با افزایش حجم معاملات روبه‌رو بوده است.در مورد واقعیت‌های بازار باید به آمارهای موجود باز هم دقت کرد.

در هفته گذشته حجم تقاضا به نسبت هفته قبل از آن بیش از ۲۳ درصد کاهش داشته که نشان‌دهنده عقب‌نشینی خریداران و تضعیف رقابت برای خرید است اگرچه حجم معاملات نزدیک به ۹ درصد تقلیل یافت. این شرایط به معنی عقب‌نشینی سریع‌تر برای تقاضاست. از سوی دیگر حجم تقاضا در هفته گذشته به نسبت متوسط امسال ۳۹ درصد کمتر است که این رقم به نسبت متوسط پارسال اما ۱۱ درصد بالاتر است. این ارقام هم از تعادل نسبی در فاز تقاضا حکایت دارد که می‌تواند تئوری کاهش قیمت‌ها به دلیل کاهش رقابت را توجیه کند.

مرور وضعیت عرضه ها در گروه پلیمرها

شاید وضعیت عرضه‌ها مهم‌ترین سیگنال برای حال و آینده بازار پلیمرها باشد. در هفته گذشته عرضه‌ها به بیش از ۱۰۲ هزار تن رسید که به نسبت هفته قبل از آن ۵/ ۵ درصد رشد داشته است. این رقم به نسبت متوسط امسال ۵/ ۴۱ درصد و به نسبت متوسط سال قبل ۳۷درصد افزایش را نشان می‌دهد.این در حالی است که عرضه هفته گذشته در بالاترین رقم از اواخر اسفندماه سال ۹۵ تاکنون درج شده است یعنی عرضه هفته پیش بیشترین رقم عرضه شده در ۲ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است