خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش بیش از 6 درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته

کاهش بیش از 6 درصدی حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشیمی

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم داد و ستد پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته بیش از ۶ درصد کاهش یافت، آن‌هم در وضعیتی که حجم معاملات هفتگی مدتی است در یک روند نزولی نوسان می‌کند که این داده چندان هم برای این بازار و صنایع بزرگ بالادستی و صنایع کوچک‌تر تکمیلی مثبت ارزیابی نمی‌شود. در هفته گذشته نزدیک به ۴۶ هزار و ۸۰۰ تن از انواع پلیمرها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که همین رقم معاملات شائبه رکود در این بازار را تقویت می‌کند.

محصولات پتروشیمی

در گزارش‌های پیشین حد بین رکود و رونق را برای وضعیت فعلی رقمی نزدیک به ۵۰ هزار تن برآورد کردیم؛ اگرچه این رقم برای سال ۹۴ و حتی ۹۵، نزدیک به ۴۰ هزار تن بود. این شرایط معاملاتی نشان می‌دهد که بازار نزدیک به ۳ هفته است که در شرایط رکودی قرار دارد و اگر حجم معاملات به رقم ۴۰ هزار تن نزدیک‌تر شود به معنی ‌جدی‌تر بودن رکود است.

البته حجم معاملات در هفته‌های اخیر به نسبت بالا بودند و همین داده به معنی بالا بودن موجودی انبارها در بازار داخلی است ولی باز‌هم این مطلب توجیه‌گر حجم پایین معاملات در هفته گذشته نبود. حال در شرایطی که مشکلات حمل و نقل مرتفع شده و حتی قیمت‌ها در یک مسیر نزولی قرار گرفته‌اند، این رقم معاملاتی تنها نگرانی از شائبه رکود را تقویت می‌کند و اگر برای هفته آینده نیز همین روند یعنی معاملاتی کمتر از ۵۰ هزار تن در هفته به ثبت برسد، به معنی آن است که بازار رکود را به‌صورت کامل حس می‌کند؛

اگرچه هم‌اکنون نیز شاهد رکودی جدی هستیم ولی در برخی گریدها و گونه‌های معاملاتی و برای صنایعی خاص شرایط بهتری حاکم است.

حجم عرضه در حد مطلوب

در هفته گذشته حجم عرضه رسمی ثبت‌شده در بورس کالا (به استثنای معاملات نقدی – مچینگ و یا سلف – مچینگ) ۷۳ هزار و ۶۶ تن بود که در مقایسه با هفته‌های اخیر یک رقم مطلوب به‌شمار می‌رود که برای مدت‌ها شاید یک آرزو برای بازار بود و تنها با سخت‌گیری نهادهای نظارتی اجرایی می‌شد. از هم‌اکنون می‌توان انتظار داشت که برای هفته جاری نیز عرضه بالای ۷۰ هزار تن به ثبت برسد و به نظر می‌رسد موجودی بالای انبارهای شرکت‌های پتروشیمی شاید این مسیر را تسهیل کرده باشد.

چیزی که از این آمار رسمی عرضه برداشت نمی‌شود، توانمندی واقعی عرضه‌کنندگان برای حجم عرضه است. به‌جز بررسی جداول معاملاتی، تجمیع اطلاعیه عرضه در هفته گذشته از موارد زیرپوستی دیگر حکایت دارد. در طول هفته گذشته حجم عرضه ابتدایی به همراه امکانرشد عرضه در تالار جمعا به نزدیکی ۸۰ هزار تن می‌رسید ولی این رقم به‌صورت کامل در تالار به ثبت نرسید.

به‌صورت دقیق‌تر تقاضا به‌قدری نبود که عرضه‌کننده حتی این جذابیت را پیش‌روی خود متصور ببیند که حجم عرضه را افزایش دهد و خود به معنی کاهش جدی جذابیت خرید است؛ البته بررسی حجم تقاضا موارد مهم‌تری را نشان می‌دهد.

افت ۱۸ درصدی تقاضای پلیمرها

در هفته گذشته شاهد افت ۱۸ درصدی تقاضای پلیمرها در بورس کالا بودیم و حجم تقاضا به ۶۴ هزار و ۵۳۴ تن رسید. این رقم تقاضا یکی از کمترین ارقام از ابتدای سال‌جاری تاکنون است آن‌هم در شرایطی که حجم عرضه بیش از ۷۳ هزار تن به ثبت رسید. با توجه به این شرایط شاهد هستیم که برای اولین‌بار از خرداد سال ۹۶ تاکنون، حجم تقاضا کمتر از حجم عرضه‌ها به ثبت رسیده است.

این مطلب یک رخداد غیرمنتظره و نگران‌کننده به‌شمار می‌آید و یک سنت‌شکنی خطرناک. همین داده یک شائبه جدی از رکود است و می‌تواند روزهای سختی را ترسیم کند. همچنین در هفته گذشته نزدیک به ۸۸ درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت که این رقم نیز کمترین حد از روزهای ابتدایی سال ۹۶ تاکنون است.

رشد برخی گریدهای پلیمری

البته رکود نسبی در بازار به معنی ضعف تمامی گریدها نیست و برخی از کالاهای خاص هنوز هم در بورس کالا با رقابتمورد‌معامله قرار می‌گیرد. این مطلب یعنی ضعف عمومی در بازار در کنار جرقه‌های جدی رشد نرخ، بازار را از حالت تعادل خارج می‌کند مخصوصا در شرایطی که هم به افزایش قیمت تمام‌شده تولیدات منتهی شده و هم رکود عمومی در بازار، در نهایت گریبانگیر سایر گریدها و تولیدات هم خواهد شد.

در هفته گذشته بیشترین درصد رشد قیمتی در تالار به نسبت قیمت‌های پایه ۴/ ۳۶ درصد برای پلی‌اتیلن ترفتالات (پت) نساجی TG۶۴۵ پتروشیمی تندگویان، PVC-S۵۷ پتروشیمی آبادان با ۳۶درصد، پلی‌اتیلن ترفتالات نساجی TG۶۴۱ MOD با ۴۲/ ۳۲ درصد رشد از تولیدات پتروشیمی تندگویان و سپس پلی‌پروپیلن فیلم HP۵۲۵J پتروشیمی جم با رشد ۵۷/ ۳۰ درصد بود. در رتبه بعدی نیز EPS۳۰۰ پتروشیمی تبریز با ۱۱ درصد رشد قرار داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است