خانه خبراخبار اقتصادی خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

توسط admin
0 نظرات
Petrochemical-product2

مرجع پلیمر در بازار ایران: اظهارنظرهای اخیر برخی مسوولان در صنعت پتروشیمی به وضوح نشان می‌دهد که پروژه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا کلید خورده است.

در شرایطی که روز گذشته با باز شدن سقف رقابت قیمت محصولات فولادی، این بازار در مسیر واقعی شدن قدم برداشت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در حوزه بازار پتروشیمی اتفاق‌های دیگری در جریان است. معاملات امروز بازار سهام و نگاهی به گروه پتروشیمی بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران این بخش، همگی به واقعی شدن قیمت محصولات فروخته شده شرکت های پتروشیمی در بورس کالا امیدوارند اما اظهار نظرهای چند تن از مسوولان صنعت پتروشیمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از برخی تحرکات دیگر در این حوزه پرده بر می‌دارد.

در همین راستا رضا نوروز زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی روز گذشته در گفت‌وگویی با صداوسیما، پرده از ماجرای خروج پتروشیمی‌ها از بورس کالا برداشت. به گفته نوروززاده، مقرر شده تا پس از شناسایی واحدهای تولیدی پایین دست از سوی وزارت صمت، محصولات پتروشیمی به طور مستقیم و طی قراردادی به این صنایع فروخته شود.

همچنین منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به تازگی عرضه محصولات در بورس کالا در شرایط فعلی اقتصاد کشور را بی معنی خوانده است. معظمی در نشست اعضای شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مشهد گفت: عرضه کالا در بورس در شرایط فعلی اقتصادی کشور معنا و مفهومی ندارد و بیشتر برای شرایط رقابت مناسب است.

وی همچنین گفته بود که در نشستی با حضور رئیس جمهوری، تصمیم خوبی برای شرایط بورس گرفته شد تا از این پس کالاها گزینش شده و به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در بورس عرضه شود که با اجرایی شدن این تصمیم بخشی از نگرانی‌های تولیدکنندگان برطرف می‌شود.

لزوم فروش مستقیم محصولات پتروشیمی به پایین دستی‌ها

همچنین، دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره فروش محصولات در بورس کالا، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت سازوکاری برای فروش مستقیم برخی کالاهای حساس به تولیدکنندگان در دست تهیه دارد که براساس آن مواد اولیه پتروشیمی بر مبنای نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی به مصرف کنندگان فروخته شود. بر مبنای این طرح تولیدکنندگان پس از دریافت مواد اولیه پتروشیمی با دلار ۴۲۰۰ تومانی متعهد خواهند شد که کالاهای نهایی تولید شده را بر مبنای این نرخ ارز، به بازار عرضه کنند.

وی درباره فروش مستقیم به تعاونی‌ها و انجمن‌های صنفی و یا واحدهای تولیدی اظهار کرده که وزارت صمت باید چگونگی آن را مشخص کند که هنوز رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

به اعتقاد کارشناسان خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به معنای پایان شفافیت در روند دادوستدها و قیمت‌ها در این صنعت است و مشخص نیست که آیا توجیه برخی مسئولان این صنعت برای تحقق این اتفاق مورد تایید دولت قرار می‌گیرد یا خیر.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است