خانه اقتصادیگزارش و تحلیل تداوم افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی

تداوم افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس‌کالا در هفته پیش‌رو روز گذشته به ثبت رسید. اگرچه این رشد نرخ اثرگذاری قبلی را برای بازار به همراه نخواهد داشت. مدتی است که فاصله قیمتی بین نرخ‌های پایه در بورس‌کالا و بازار آزاد به قدری افزایش یافته که این نوسان قیمت‌ها را شاید بتوان یک داده حاشیه‌ای برای بازار در نظر گرفت آن‌هم در وضعیتی که رقابت برای خرید است که قیمت‌های پایانی در بورس را تعیین کرده و تقابل عرضه و تقاضا در بازار داخلی اثرگذاری اصلی بر نوسان قیمت‌ها را به عهده دارند. این سیگنال دلیل قاطعی برای رشد احتمالی قیمت‌ها در بازار آزاد نیست و داده‌های پیرامونی را باید مهم‌تر ارزیابی کرد.

محصولات پتروشيمي

قیمت‌های پایه در بورس‌کالا برای محصولات پتروشیمیایی و البته برای چندمین هفته پیاپی در بورس‌کالای ایران با افزایش نرخ اعلام شد تا سناریوی رشد قیمت‌ها از مسیر داده‌های رسمی نیز قابل ارزیابی باشد. در نرخ‌های پایه اعلامی شاهد رشد ۶۵/ ۱ درصدی قیمت نیمایی ارز بودیم و این نرخ برای دلار مورد محاسبه در این قیمت‌های رسمی به ۱۲ هزار و ۹۵۶ تومان رسید. این رقم بالاترین نرخی است که تاکنون بهای نیمایی ارز در نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی تجربه کرده است؛ آن‌هم در شرایطی که در مدت زمان مشابه در سال قبل، این نرخ کمتر از ۸ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است یعنی شاهد رشد ۵۵ درصدی دلار نیمایی در یک‌سال اخیر هستیم. همین رشد قیمت‌ها را می‌توان به عنوان یک اهرم قیمتی در نرخ‌گذاری رسمی محصولات پتروشیمیایی به‌شمار آورد که موجب شد نوسان قیمت‌های اعلامی در نرخ‌های پایه در بورس‌کالا در جایگاه دوم اثرگذاری قرار بگیرد و شاهد اعلام اغلب قیمت‌ها با رشد بودیم. البته در قیمت‌های مورد محاسبه در بورس‌کالا شاهد هستیم که تنها بهای PVC با افزایش قیمت‌های جهانی اعلام شده است که در صورت نیاز به بررسی قیمت‌های پایه این گروه کالایی و داده‌های جانبی آن خواهیم پرداخت.  در هر حال اغلب پلیمرها در بورس‌کالا با رشد قیمت‌های پایه اعلام شده‌اند؛ اگرچه پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰، پلی‌اتیلن سنگین دورانی، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین تزریقی شاهد افت قیمت‌های پایه بودند. در قیمت‌های پایه اعلامی PVC از بالاترین رشد قیمت‌ها با رقمی نزدیک به ۴/ ۲ درصد برخوردار شد و بیشترین افت نرخ پلیمرها نیز به پلی‌اتیلن سنگین تزریقی با ۴۵/ ۱ درصد تعلق گرفت. ترکیبات شیمیایی نیز سرنوشت مشابهی داشتند و شاهد رشد دسته‌جمعی قیمت‌های پایه در این گروه کالایی بودیم و تنها آمونیاک افت نرخ داشت. تولوئن دی‌ایزوسیانات موسوم به TDI بیشترین رشد نرخ را در هفته گذشته به‌دست آورد و افزایش قیمت‌های پایه ۷۶/ ۵ درصدی را ثبت کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است