خانه خبر نمونه‌های نانوکاتالیستی از نقاط کوانتومی گرافن برای تولید ترکیبات رنگی

نمونه‌های نانوکاتالیستی از نقاط کوانتومی گرافن برای تولید ترکیبات رنگی

توسط مدیر سایت
0 نظرات
رنگ

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت): پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان موفق به ساخت آزمایشگاهی نقاط کوانتومی از جنس گرافن شدند. کاربرد این نانوساختارها به عنوان کاتالیست مورد بررسی قرار گرفته است. نانوکاتالیست ساخته شده در افزایش راندمان تولید ترکیبات رنگی آزو عملکرد مناسبی داشته است.

ترکیبات آزو در واقع رنگ‌هایی با پایداری بالای مکانیکی و حرارتی هستند که به طور گسترده در صنایع رنگ و نساجی به کار گرفته می‌شوند. همچنین از این ترکیبات به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد ساختاری در صنعت داروسازی نیز به عنوان حامل دارویی استفاده می‌شود.رنگ

استفاده از نقاط کوانتومی گرافن

در این کار پژوهشی از نقاط کوانتومی گرافن اصلاح شده به عنوان معرف و نانوکاتالیستی برای سنتز ترکیبات آزو استفاده شده است.

طبق نتایج حاصل، استفاده از این نانوساختار منجر به بهینه شدن روش تولید ترکیبات آزو شده است. در واقع در یک مدت زمان کوتاه و با صرف حداقل هزینه، راندمان بسیار بالاتری از فرایند تولید محصول به دست آمده است.

 

تبدیل ترکیبات آمینی به نمک‌های دیازونیوم اولین مرحله در فرایند سنتز ترکیبات آزو است. در این کار، با اصلاح نقاط کوانتومی گرافن، از آن‌ها به عنوان منبع یون نیتروزونیوم جهت این مرحله استفاده شده است. لذا نیاز به استفاده از سدیم نیتریت که یک ترکیب بسیار سمی است، از بین رفته است.

علاوه بر آن با توجه به وجود گروه‌های عاملی به کار رفته در نانو ساختار کوانتومی گرافن، این نقاط نقش یک کاتالیست اسیدی را داشته و موجب حذف استفاده از اسیدهای معدنی به عنوان کاتالیست‌های عمومی شده است. استفاده از اسیدهای معدنی آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت سنتز و بررسی این نانوساختارها بر اساس اصول شیمی سبز طراحی شده و تمامی فرآیندها بر پایه‌ی صرف زمان کمتر برای رسیدن به محصولات با راندمان بالا، بدون آسیب زدن به محیط زیست صورت گرفته است.

به گفته‌ محقق این طرح، در روند این مطالعات پس از سنتز نقاط کوانتومی گرافن، سطح آن به کمک گروه‌های عاملی کربوکسیلیک اسید و با استفاده از فرآیندهای شیمیایی اصلاح شد. همچنین مشخصات ساختاری این نانوساختارها به کمک پراش اشعه‌  X، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و اسپکتروسکوپی مادون قرمز (FT-IR) مورد بررسی قرار گفت. در نهایت ترکیبات آزو با استفاده از این نانوساختارهای گرافنی تهیه شدند و میزان افزایش راندمان فرایند محاسبه گردید.

دکتر حسن ولی زاده، دکتر رحیم محمد رضائی، اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، اشکان شمالی و سعیده نورشرق در انجام این مطالعات همکاری داشته‌اند.

منبع: sciencedirect.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است