خانه علمی پژوهشی تولید پلیمرهای جاذب صوت و ارتعاش در دانشگاه اميركبير

تولید پلیمرهای جاذب صوت و ارتعاش در دانشگاه اميركبير

توسط مدیر سایت
0 نظرات
آزمایش

مرجع پلیمر در بازار ایران: ناصر محمدی به سابقه طولاني ساخت پلیمرهای جاذب صوت و ارتعاش در دنیا اشاره كرد، درباره تفاوت هاي اين پليمر با نمونه هاي مشابه گفت: پلیمری که ما موفق به توليد آن شده ايم، بر پایه آبی است و جزو فناوری های دوستدار محیط زیست به شمار می آید؛ ضمن اینکه قدرت جذب صدا و ارتعاش در این پلیمر نسبت به نمونه های مشابه به شدت افزایش یافته است.

آزمایش

وي درخصوص نحوه استفاده از این ماده نیز توضيح داد: این پلیمر، یک سامانه کلوئیدی است که امکان اسپری کردن (پاشیدن) بر روی سطوح مختلف را داراست به این ترتیب که آن را بر روی اجسام موردنظر، اسپری می کنیم که این جسم می تواند سطح یک دیوار یا یک شئی در ابعاد گوناگون باشد و در نتیجه، ارتعاش یا صدای آن جسم حذف می شود.

محمدی استفاده راحت و آسان و انعطاف پذیری را از مزایای بکارگیری این پلیمر عنوان كرد و گفت: استفاده از این پلیمر نیاز به تخصص یا آمادگی خاصی ندارد و برای همه نوع شئی قابل استفاده است.

زهرا خوبی آرانی، دانشجوی مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر نيز كه پروژه دكتري وي منجر به تولید یک پلیمر جاذب صوت و ارتعاش با قدرت بالا منجر شده است، اظهار داشت: امواج مکانیکی به طور كلي، فرکانس های مختلفی دارند که فرکانس های پایین مانند صوت و فرکانس های بالا مثل فراصوت (سونار) را شامل مي شود.

وی افزود: بالاترین نمونه ای که تاکنون در تحقیقات علمی دنیا برای جذب امواج مکانیکی با فرکانس یک هرتز گزارش شده، واحد ۱۵۰ بوده است درحالیکه پلیمر تولیدی ما قابلیت جذب این امواج تا ۴۰۰ واحد را داراست.

خوبی آراني خاطرنشان کرد: برای فرکانس ۱۰ مگاهرتز نیز با استفاده از این پلیمر توانسته ایم قدرت جذب امواج مکانیکی را به ۱۵ دسی بل بر میلیمتر برسانیم که چنین قدرت جذبی تاکنون گزارش نشده است.

اين پليمر جاذب صوت و ارتعاش در محيط هاي مختلف، كاربردهاي گوناگوني دارد كه به عنوان مثال، مي توان در فضاهایی مانند استودیوهای ضبط صدا، آن را به صورت یک پوشش روی دیوارهای استودیو قرار داد تا هم صداهای داخل به بیرون نرود و هم صداهای بیرون استودیو مزاحمتی برای کار ایجاد نکند.

درمورد وسایل و تجهیزاتی که زیرآب حرکت و ایجاد صدا یا ارتعاش می کنند نیز می توان با استفاده از این پوشش پلیمری، امواج صوتی یا فراصوتی آنها را حذف کرد و با ایجاد نوعی استتار، مانع شناسایی و ردیابی آنها از بیرون شد.

این تحقيق در قالب رساله دكتري زهرا خوبي آراني با عنوان بررسی افزایش اتلاف انرژی در نانوکامپوزیت‌های پلیمری نرم با بهره گیری از ناهمگونی دینامیکی در ناحیه انتقال شیشه ای و تنظیم ناهمگونی پراکنشی در دانشكده مهندسي پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده و علاوه بر چاپ نتايج به صورت مقاله ISI ، فرآیند ثبت پتنت آن نیز با همکاری دانشگاه در دست انجام است.

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است