خانه اقتصادی‏تحليل روند رکود؛ سوغاتی طلای سیاه برای پلیمرها

رکود؛ سوغاتی طلای سیاه برای پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
نمودار نزولی

طی هفته معاملاتی اخیر در بازارهای جهانی شاهد نوسان‌های شدید نفت خام بودیم که در میانه هفته گذشته این افت‌ها شدت گرفت. به دنبال این رخداد شاهد افت بهای بسیاری از محصولات پتروشیمی بودیم اما در نهایت با بازگشت نفت به مسیر نسبی صعودی، قیمت‌ها در بازار 3 هزار میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی نیز به مدار رشد بازگشت. براساس آمارها این افت شدید بهای نفت در پی انتشار آمارهای ضعیف تولیدات از سوی دولت چین و همچنین به دلیل ادامه نگرانی‌ها در مورد عرضه مازاد نفت خام به بازارهای جهانی رخ داد و زمینه ساز افت اغلب بازارها شد. البته بهای نفت هفته گذشته را با افت به پایان برد تا جایی که بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با افت 83 سنتی معادل 62/ 2 درصد تا سطح 30 دلار و 89سنت پایین آمد و هربشکه نفت خام برنت نیز با 40 سنت کاهش به اندازه 16/ 1 درصد کاهش تا 34 دلار و 6 سنت افت کرد.

نمودار نزولی

به گزارش مرجع پلیمر در بازار ایران به نقل از دنیای اقتصاد؛ در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای آسیایی بهای اکثر محصولات پتروشیمی با رشد همراه بود که در این میان می‌توان به بوتادین، اورتو زایلین، مونو اتیلن گلایکول، استایرن مونومر، پلی‌اتیلن سبک خطی و آکریلونیتریل بوتادین استایرن اشاره کرد. همچنین بهای پلی‌اتیلن سبک در بازارهای جنوب آسیا با رشد 10 دلاری همراه شد، در حالی‌که شاهد افزایش قیمت پلی‌اتیلن سنگین در بخش‌هایی از آسیا بودیم. در این میان همچنین پلی‌پروپیلن نیز در بازارهای جنوب‌شرق آسیا و جنوب آسیا رشد قیمت را به خود دید. اسید ترفتالیک خالص نیز محصولی بود که با افزایش تقاضا همراه شد. متانول اما در بازارهای مناطق مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان داد. در این میان اما بودند محصولاتی که حرکت در مسیر ثابت را به نوسانات کاهشی ترجیح دادند که از این جمله می‌توان از پی.وی.سی، پلی‌استایرن و زایلین مخلوط حلال نام برد.

البته در بازار داخلی چین قراردادهای آتی پلی‌اتیلن سبک خطی و نیز پلی‌پروپیلن در بورس کالای دالیان چین با افزایش قیمت همراه شدند، در طرف مقابل اما شاهد افت قابل توجه در بازار پی وی سی بودیم. به عقیده تحلیلگران، باید دید روند پیش روی بازار نفت چگونه خواهد بود که آیا در صورت افزایش قیمت‌های نفت خام و با کمک بازار صعودی اتیلن، شاهد پایدار شدن وضعیت بازار پی وی سی خواهیم بود یا خیر. براساس گزارش آی.سی.آی.اس، افت قیمت‌ها در بازارها طی روزهای میانی هفته معاملاتی گذشته تا جایی بود که سهام شرکت‌های پتروشیمی در آسیا نیز سقوط را تجربه کردند. این روند ریزشی از مدت‌ها پیش آغاز شده و کماکان نیز ادامه دارد. بازار محصولات پتروشیمی در حالی سال جاری میلادی را آغاز کرد که در روزهای ابتدایی ماه ژانویه بسیاری از بازارها از جمله چین با افت‌های شدید همراه شدند. ریزش‌های شدید بازار نفت خام طی ماه گذشته میلادی مهم‌ترین‌ مولفه اثرگذار بر بازارهای کالایی بود تا جایی که اکثر محصولات را وادار به ریزش تا سطوح بسیار پایین کرد.

ژانویه، ماه رکود پتروشیمی‌ها

به گزارش آی.سی.آی.اس، افت چشمگیر بهای محصولات پتروشیمی طی ماه ژانویه سال جاری میلادی، زمینه ساز افت شاخص جهانی آیپکس (IPEX) تا حدود 2 درصد شد. براساس این گزارش، جدیدترین آمار منتشر شده از شاخص پتروشیمی آی.سی.آی.اس (آیپکس)؛ قیمت‌های پتروشیمیایی‌ها و پلیمرها طی معاملات انجام شده در ماه ژانویه کاهش‌های شدیدی را پشت سر گذاشتند که این افت قیمت‌های سراسری که در اغلب بازارهای جهانی دیده شده، عمدتا به دلیل نوسان میزان تولید و مصرف، کاهش قیمت نفت خام و نیز چشم اندازهای متناقض برای تقاضا به دلیل عدم اطمینان از شرایط آتی اقتصادی جهانی در مناطق مختلف اتفاق افتاده است. شاخص آیپکس به بررسی روند ماهانه قیمت‌های یک سبد شامل 12 محصول پتروشیمی در مقیاس‌های منطقه‌ای و جهانی می‌پردازد و قدمت آن به سال 1993 میلادی باز‌می‌گردد.

به گفته کارشناسان، تصویر رشد نگرانی‌ها در بازارهای مالی و کالایی در آغاز سال نو میلادی، به‌طور کامل در بازار پتروشیمی و پلیمر منعکس شده است. براساس گزارش‌های رسمی موجود، بازار محصولات پلیمری، آروماتیک‌ها و حتی متانول ایالات متحده در ماه ژانویه با کاهش قیمت همراه بوده است. همچنین طی بازه زمانی مذکور، بهای اتیلن، پروپیلن، آروماتیک‌ها و پلیمرها در بازارهای شمال شرق آسیا به شدت افت کرده، البته در این میان تنها محصولی که طی این دوره با رشد قیمت همراه شد، بوتادین بوده است. به عقیده تحلیلگران،‌ بازارهای آسیا در مقایسه با بازارهای جهانی معمولا به‌عنوان یک سکوی پرتاب خوب برای بخش پتروشیمی هستند در شرایطی که محصولات این بازارها در محدوده‌های قیمتی خوب به سرعت در حال حرکت هستند. این بازارها همچنین تاکنون در زمینه فائق آمدن بر معضلات و مسائل ایجاد شده ناشی از عرضه و تقاضای محلی موفق‌تر عمل کرده‌اند. در ادامه گزارش آی.سی.آی.اس آمده است که طی ماه ژانویه سال جاری میلادی در بازارهای اروپا،‌ قیمت همه اولفین‌ها، آروماتیک‌ها، پلیمرها و متانول که در شاخص IPEX حضور دارند، با افت چشمگیری همراه بوده است.

به‌طور کلی شاخص آیپکس از ماه جولای سال 2015 میلادی تا کنون به شدت کاهش یافته و درست از آن زمان که قیمت نفت خام در نیمه دوم سال 2014 شروع به ریزش کرد، در مسیر نزولی قرار گرفته است. بهای محصولات پتروشیمی و پلیمری از ماه مارس سال 2015 در تلاش برای رشد بودند، اما این هدف تنها تا ماه ژوئن ادامه پیدا کرد. به گزارش آی.سی‌آی.‌اس، با کاهش قیمت‌ها در ماه ژانویه سال جاری میلادی، ارزش شاخص آیپکس به پایین‌ترین میزان دیده شده از اواسط سال 2009 میلادی تا‌کنون سقوط کرده است.

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است