خانه علمی پژوهشیمقالات طراحی،توسعه و ارزیابی پچ ترانس‌درمال داروی ترپروستینیل

طراحی،توسعه و ارزیابی پچ ترانس‌درمال داروی ترپروستینیل

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

کاربرد بالینی ترپروستینیل در فشار خون شریانی ریوی (PAH) به دلیل عوارض جانبی ناشی از فرکانس دوز بالای آن مختل می‌­شود. هدف از این تحقیق، فرموله نمودن یک چسب ترپروستینیل از نوع ترانس‌­درمال و ارزیابی آن در هر دو شرایط آزمایشگاهی و درون‌­تنی بود. طرح 9 فاکتوری برای بهینه سازی متغیرهای مستقل انتخاب شده (X1: مقدار دارو، X2: غلظت تقویت کننده) بر روی متغیرهای پاسخ (Y1: انتشار دارو، Y2: شار ترانس‌­درمال) مورد استفاده قرار گرفت. پچ بهینه‌سازی شده برای خواص دارویی مختلف، تحریک پوست و فارماکوکینتیک در موش‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج بهینه‌سازی نشان‌دهنده تاثیر قابل‌توجهX1 (p<0.0001) بر روی Y1 و Y2 در مقایسه با X2 است. پچ بهینه شده دارای محتوای دارویی بالاتر (بیش از %95)، مورفولوژی سطح مناسب، و عدم تبلور دارو است. تجزیه و تحلیل FTIR  سازگاری دارو با مواد جانبی را نشان داد، در حالیکه ترموگرام‌­های کالریمتری اسکن تفاضلی (DSC)  نشان می­‌دهد که دارو به صورت آمورف در پچ وجود دارد. خاصیت چسبندگی پچ آماده شده چسبندگی کافی و حذف بدون درد را تایید می‌­نماید، در حالیکه مطالعه تحریک پوست ایمنی آن را تایید می­‌نماید. انتشار مداوم دارو از طریق انتشار فیک و تحویل پوستی بیشتر (~23.26 میکروگرم بر سانتی‌متر مربع در ساعت) پتانسیل پچ بهینه‌شده را اثبات می‌نماید. درمان ترانس‌­درمال در مقایسه با تجویز خوراکی منجر به جذب ترپروستینیل بالاتر (p<0.0001) و زیست‌­فراهمی نسبی (%237) شد. به طور کلی، نتایج نشان می‌دهد که داروی توسعه‌یافته در چسب می‌تواند به طور موثر ترپروستینیل را از طریق پوست منتقل نماید و می‌تواند گزینه درمانی امیدوارکننده برای فشار خون شریانی ریوی باشد.

نتیجه‌­گیری

یک مطالعه سیستماتیک برای فرموله نمودن یک پچ ترپروستینیل ترانس‌­درمال با ارزیابی خواص دارویی مختلف انجام شد. اجزای فرمولاسیون در مرحله اولیه بررسی غربالگری شدند و بهینه سازی مقدار دارو و تقویت کننده شیمیایی با استفاده از DOE انجام شد. داده‌های بهینه‌سازی نشان می‌دهد که هر دو متغیر مستقل به طور قابل‌توجهی بر پاسخ‌ها (رهاسازی دارو از پچ‌ها و شار پوستی) تاثیر می‌گذارند. خصوصیات پچ بهینه‌سازی شده نشان می‌دهد که پچ توسعه‌یافته دارای تمام ویژگی‌های مناسب برای بررسی in vivo است. جذب ترپروستینیل بالاتر در موش­‌های صحرایی با درمان ترانس­‌درمال با AUC0-α بیشتر (p<0.0001) و فراهمی زیستی نسبی (237٪) در مقایسه با خوراکی مشهود بود. لازم به تاکید است که نتایج مشاهده شده در اینجا در موش ها است و می­‌تواند داده های اولیه با ارزشی برای توسعه فرمولاسیون باشد و برون­‌یابی به انسان باید با دقت انجام شود. بنابراین، انجام مطالعات بیشتر و آزمایش‌های بالینی در افراد انسانی برای تایید یافته‌ها و بهینه‌سازی فرمول دارویی برای استفاده انسانی در مدیریت PAH بسیار مهم است.

 

دانلود فایل : طراحی، توسعه و ارزیابی  پچ ترانس­‌درمال داروی ترپروستینیل

 

Reference:

Alissa I, Nair AB, Aldhubiab B, Shah H, Shah J, Mewada V, Almuqbil RM, Jacob S. Design, Development, and Evaluation of Treprostinil Embedded Adhesive Transdermal Patch. Pharmaceutics. 2023 Apr 12;15(4):1226.

DOI: 10.3390/ pharmaceutics15041226

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است