Sorting by

×
خانه علمی پژوهشیمقالات طراحی، توسعه و ارزیابی پچ‌های ترانس‌درمال رسوراترول برای درمان سرطان پستان

طراحی، توسعه و ارزیابی پچ‌های ترانس‌درمال رسوراترول برای درمان سرطان پستان

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

رسوراترول (RVT) فیتواستروژن پلی فنولیک است که فعالیت ضد­ تکثیری در سرطان پستان نشان داده است. با این حال، زیست­‌فراهمی کم و نیمه عمر کوتاه آن، استفاده از آن را محدود نموده است. مطالعه حاضر با هدف ایجاد پچ­‌های ترانس درمال RVT و ارزیابی تحویل محل خاص آن برای درمان سرطان پستان انجام شد. تقویت‌کننده‌های نفوذ کننده‌های مختلف با استفاده از ابزار محاسباتی، رابطه مناسب ساختار کمی (QSPR) غربال شدند. بهترین نفوذ RVT در پچ حاوی هیدروکسی‌­پروپیل‌­متیل‌­سلولز (HPMC) E15LV : پلی­‌وینیل‌­پیرولیدون (PVP) K30 در نسبت 3:1:2 به‌­عنوان پلیمرهای کنترل کننده انتشار به همراه گلیسرول : کاپریول90 (4:1) به­‌عنوان تقویت­‌کننده نفوذ و نرم‌­کننده مشاهده شد. برای ارزیابی تحویل موضعی RVT، پچ روی پستان موش‌های ماده اعمال گردد. وضعیت بافت پستان بالاتر با غلظت سیستمیک کمتر در مقایسه با تجویز خوراکی مشاهده شد که با افزایش AUC و MRT نشان داده شد. علاوه بر این، پچ‌های RVT بهینه‌شده در سرطان پستان موش‌های صحرایی ناشی از 7،12- دی متیل بنز [a] آنتراسن (DMBA) مورد آزمایش قرار گرفتند. در مقایسه با RVT خوراکی، استفاده از چسب های ترانس درمال RVT به طور قابل‌­توجهی باعث کاهش حجم تومور و CA 15-3 سرم، نشانگر زیستی سرطان شد.. بنابراین، پچ ترانس درمال RVT ممکن است رویکرد مناسبی برای اطمینان از غلظت محلی بالای دارو برای تحویل موضعی خاص در درمان سرطان پستان باشد.

نتیجه­‌گیری:

در مطالعه حاضر، RVT به صورت پچ برای تحویل موضعی به بافت پستان از طریق مسیر ترانس‌­درمال فرموله شد. ابزار QSPR مورد استفاده برای غربالگری تقویت‌کننده‌های نفوذ، تطابق خوبی بین شار مشاهده‌شده و پیش‌بینی‌شده نشان داد. از این رو، ابزارهای محاسباتی به کاهش تعداد آزمایش­‌ها کمک می­‌نمایند و در نتیجه در زمان صرفه جویی می‌­نمایند. مطالعات نفوذ آزمایشگاهی نشان داد که پچ RVT با گلیسرول و کاپرول 90 در مقایسه با گلیسرول به تنهایی و همچنین با اسید اولئیک و مخلوط گلیسرول، نفوذ بیشتری را نشان داد. علاوه بر این، پچ بهینه‌سازی شده انتشار پایدار RVT را نشان داد. سطوح RVT بالا در پستان با غلظت سیستمیک پایین‌­تر هنگامیکه به صورت موضعی به­‌عنوان چسب استفاده می‌­شود، هنگام آزمایش در موش مشاهده شد. کاهش حجم تومور در درمان با پچ ترانس‌­درمال در مقایسه با RVT خوراکی مشاهده شد. یافته‌های کلی پژوهش، نتیجه امیدوارکننده استفاده از پچ ترانس‌­درمال RVT را برای درمان موضعی سرطان پستان نشان می‌دهد. تصور می‌­شود که فرمول توسعه یافته برای تحویل موضعی RVT ممکن است نتیجه درمانی را در مدیریت سرطان پستان افزایش دهد. با این وجود، درک دقیق مکانیسم توزیع در بافت پستان در انسان برای ترجمه بالینی ضروری است. ما همچنین می‌توان به طور قابل قبولی از این مسیر تحویل برای دستیابی به تحویل موضعی سایر عوامل نیز استفاده نمود.

 

دانلود فایل : طراحی، توسعه و ارزیابی پچ‌های ترانس‌درمال رسوراترول برای درمان سرطان پستان

 

Reference:

Gadag S, Narayan R, Nayak Y, Garg S, Nayak UY. Design, development and evaluation of Resveratrol transdermal patches for breast cancer therapy. International Journal of Pharmaceutics. 2023 Feb 5;632:122558.

DOI: 10.1016/j.ijpharm.2022.122558.

ترجمه وویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است