خانه علمی پژوهشیمقالات رنگ‌آمیزی و چند کارکردی منسوجات پلی‌پروپیلن با نانو ذرات سلنیوم

رنگ‌آمیزی و چند کارکردی منسوجات پلی‌پروپیلن با نانو ذرات سلنیوم

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

در این مطالعه، روش جدید برای رسوب نانوذرات سلنیوم (SeNPs) به منسوجات پلی‌پروپیلن (PP) از طریق فرآیند تک مرحله‌ای تحت شرایط هیدروترمال با استفاده از یک ماشین رنگرزی IR برای ترکیب چندین عملکرد، عمدتاً رنگ‌آمیزی، فعالیت ضد باکتریایی و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد شده است. تشکیل، توزیع اندازه و پراکندگی SeNPs با استفاده از پراش اشعه ایکس (XRD)، مرئی فرابنفش (UV/Vis)، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) و تعیین شد. استحکام رنگ، ثبات، خواص ضد باکتریایی و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش منسوجات فرآوری شده نیز مورد بررسی قرار گرفت. طیف UV-Vis و تجزیه و تحلیل TEM سنتز SeNP های کروی به خوبی پراکنده را تایید نمود و تجزیه و تحلیل XRD رسوب موفقیت آمیز SeNPها را در منسوجات PP نشان داد. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که منسوجات SeNPs-PP با افزایش قابل‌توجهی در اندازه‌گیری قدرت رنگ، ثبات، و فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) و همچنین فعالیت ضد باکتریایی عالی همراه است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که منسوجات SeNPs-PP با افزایش قابل‌توجهی در اندازه‌گیری قدرت رنگ، ثبات و فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء­بنفش (UPF) و همچنین فعالیت ضدباکتریایی عالی همراه است. مطالعات توانایی نشان داد که پارچه‌های SeNPs-PP در برابر خط سلولی wi-38 غیر سمی هستند. علاوه‌­بر این، پارچه‌های SeNPs-PP فرآوری شده افزایش رسانایی را نشان دادند. منسوجات چند منظوره به دست آمده برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند نسل جدید پرده‌­ها، منسوجات پزشکی و حتی قطعات داخلی خودرو امیدوار کننده هستند.

نتیجه­‌گیری

در این پژوهش، رویکرد جدید برای رنگ‌آمیزی و ترکیب قابلیت‌های جدید به منسوجات PP از طریق فرآیند تک مرحله‌ای با استفاده از SeNPs پیشنهاد شده است. منسوجات PP بسته به زمان فرآوری و غلظت سلنیت هیدروژن سدیم، از نارنجی روشن تا تیره رنگ می‌­شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که رسوب SeNPs به منسوج PP با بهبود قابل‌توجهی در محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش همراه است. پارچه‌های رنگی به‌دست‌آمده به‌طور موثری اشعه‌های UV را مسدود می‌­نمایند و محافظت عالی در برابر اشعه ماوراء بنفش ارائه می‌­دهند. علاوه بر این، پارچه های فرآوری شده شستشو، مالش و پایداری نور فوق العاده ای را نشان دادند. همچنین، منسوج PP رنگی در مقایسه با داروهای استاندارد مانند تتراسایکلین و سیپروفلوکساسین، فعالیت ضد باکتریایی بسیار خوبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس، باسیلوس سرئوس و اشریشیاکلی و فعالیت ضد­باکتریایی بسیار خوبی در برابر سودوموناس آئروژینوزا نشان داد. استحکام کششی منسوج رنگی اندکی افزایش یافت و با کاهش جزئی ازدیاد طول همراه گشت. پس رویکرد جدید و اقتصادی را می­‌توان در صنعت رنگ‌­آمیزی و چند منظوره سازی منسوجات PP به جای فرآیندهای رنگرزی و تکمیل سنتی به‌­کار ­برد.

 

دانلود فایل : رنگ آمیزی و چند کارکردی منسوجات پلی­پروپیلن با نانو ذرات سلنیوم

Reference

AbouElmaaty T, Abdeldayem SA, Ramadan SM, Sayed-Ahmed K, Plutino MR. Coloration and multi-functionalization of polypropylene fabrics with selenium nanoparticles. Polymers. 2021 Jul 28;13(15):2483.

DOI: 10.3390/ polym13152483

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است