خانه علمی پژوهشیمقالات تاثیر مواد جایگزین برای لوله های تزریق PVC پلاستیکی

تاثیر مواد جایگزین برای لوله های تزریق PVC پلاستیکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

تاثیر مواد جایگزین برای لوله های تزریق PVC پلاستیکی بر جذب دارو و آزادسازی نرم کننده
چکیده

لوله‌­های پزشکی در پلی‌­وینیل کلراید پلاستیکی (PVC) به­‌طور گسترده برای تزریق داروها استفاده می‌­شود، اما در برخی موارد به‌­دلیل ایجاد فعل و انفعالات محتوی ظرف (جذب دارو و آزادسازی نرم کننده) شناخته شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی برهمکنش­‌های بین داروها و پنج ماده جایگزین برای لوله تزریق داخل وریدی  (iV)که PVC می‌­باشد: سه لوله PVC با پلی‌­اتیلن (PE)، پلی اورتان (PU) یا الاستومر گرمانرم (Styrene-ethyleneButadiene-Styren (SEBS)) و دو لوله تک لایه SEBS یا الفین ترموپلاستیک (TPO) تحت فرآیند کواکسترود قرار گرفتند. دیازپام و انسولین به عنوان مرجع مربوط به جذب و واجذب انتخاب شدند در حالیکه پاراستامول به‌­عنوان کنترل منفی عمل نمود. غلظت هر دارو با کروماتوگرافی مایع برای ارزیابی از دست‌­دادن بالقوه پس از شرایط تماس ایستا و انفوزیون شبیه سازی شده در شرایط دینامیکی 1 میلیلیتر در ساعت و 10 میلیلیتر در ساعت توسط پمپ سرنگ الکتریکی به­‌طور همزمان اندازه گیری شد. مشخصه‌­های سطح هر ماده توسط طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه در حالت بازتاب کلی ضعیف (ATR-FTIR) و با اندازه‌گیری پتانسیل زتا سطح انجام شد. میزان انتشار نرم‌کننده با کروماتوگرافی گازی همراه با طیف‌سنجی جرمی (GC-MS) اندازه‌گیری شد. برای همه لوله ها به جز PVC/PU، در هیچ شرایطی از دست دادن پاراستامول مشاهده نشد. به نظر می­رسد جذب دیازپام در لوله‌­های PVC/PE، PVC/SEBS، SEBS و TPO نسبت به PVC اهمیت کمتری دارد، اما هنگام استفاده از لوله‌­های PVC/PU اهمیت بیشتری داشت. لوله‌های PVC کمترین افت انسولین را در بین تمام مواد مورد مطالعه ایجاد نمودند. تجزیه و تحلیل سطح توسط ATR-FTIR وجود نرم کننده (که می‌تواند به Tris (2-Ethylhexyl) Trimellitate (TOTM) نسبت داده شود) را در لایه SEBS کواکسترود شده PVC/SEBS برجسته نمود که احتمالاً در نتیجه مهاجرت از لایه PVC می­تواند بر جذب دارو تأثیر بگذارد. PVC/SEBS و PVC/PE کواکسترود شده کمترین پتانسیل زتا را در بین تمام مواد مورد مطالعه با مقادیر مربوط به mV  -39 و mV  -36 ارائه نمودند و مربوط به بالاترین جذب انسولین بودند در حالیکه PVC/PU با بالاترین پتانسیل زتا (حدود mV -9) بیشترین میزان جذب دیازپام را نشان داد. به نظر می‌رسد که مواد لایه‌ای کواکسترود شده نسبت به PVC به تنهایی دارای رهایش نرم‌کننده کمتری هستند.به‌عنوان نتیجه، الاستومرهای PVC/PE و ترموپلاستیک به تنهایی یا همراه با pVc می‌توانند جایگزین‌های جالبی برای لوله‌های PVC با توجه به پدیده جذب و انتشار نرم‌کننده باشند.

نتیجه‌­گیری

جذب فرآیند پیچیده است که شامل چندین پارامتر از ماده و دارو در زمان است که پیش بینی آن را بسیار پیچیده می‌­­نماید. هیچ یک از مواد مورد مطالعه با همه داروها بی اثر نبودند اما SEBS و TPO همراه با PVC/PE به نظر می‌­رسید که پدیده جذب کمتری را القا می‌­نمایند و بنابراین جایگزین‌­های بسیار جالبی برای لوله‌­های PVC نشان می‌­دهند. علاوه­‌بر این، استفاده از جایگزین‌های کواکسترود شده برپایه PVC نیز توانایی نرم‌کننده را برای مهاجرت از مهاجرت ماتریس PVC کاهش داد، به‌ویژه برای PVC هم‌اکسترود شده با PE را دارا می‌­باشد.

 

دانلود فایل : تاثیر مواد جایگزین برای لوله های تزریق PVC پلاستیکی بر جذب دارو و آزادسازی نرم کننده

 

Reference

Tokhadze N, Chennell P, Bernard L, Lambert C, Pereira B, Mailhot-Jensen B, Sautou V. Impact of alternative materials to plasticized PVC infusion tubings on drug sorption and plasticizer release. Scientific Reports. 2019 Dec 12;9(1):18917.

DOI: 10.1038/s41598-019-55113-x

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است