خانه علمی پژوهشیمقالات تاثیر دمای شارژ/تخلیه بر ذوب و انجماد کامپوزیت PCM

تاثیر دمای شارژ/تخلیه بر ذوب و انجماد کامپوزیت PCM

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

تاثیر دمای شارژ/تخلیه بر ذوب و انجماد کامپوزیت PCM-فوم فلزی در یک لوله ذخیره حرارتی

چکیده

انرژی خورشیدی با ارائه راه‌­حلی جایگزین برای استفاده از انرژی ساختمان به موضوع مهم حفظ انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه­‌ای پرداخته است. برای حل مشکل تناوب ذاتی، مدول تغییر فاز گرمای نهان برای نوسانات عرضه انرژی طراحی شده است. این پژوهش یک واحد ذخیره/رهاسازی حرارت تغییر فاز دهنده طراحی نموده و یک سیستم آزمایش بصری برای ذخیره/رهاسازی حرارت تغییر فاز دهنده می‌سازد. برای مطالعه تأثیر دماهای مختلف گرمایش و سرمایش بر چرخه حرارتی ذوب و انجماد، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها انجام شد. تکامل جبهه ذوب، میدان دما و پاسخ و تجزیه و تحلیل یکنواختی ارزیابی می‌شوند. نتایج تجربی نشان می‌دهد که فصل مشترک فاز از بالا به پایین در فرآیند ذوب تغییر می‌نماید. با این حال، پوشش‌­های جامد شده در طول فرآیند انجماد به طور یکنواخت در بالا و پایین ظاهر می­‌شوند. افزایش معقول دمای حرارت به طور موثر زمان ذوب کامل را کوتاه نمود. کاهش 56.0٪ در زمان ذوب کامل در صورت افزایش دمای گرمایش از 65 درجه سانتی­‌گراد به 85 درجه سانتی‌­گراد حاصل می‌­شود. با این حال، این کار منجر به کاهش یکنواختی دمای مواد تغییر فاز دهنده (PCM) می‌شود. نتایج، به عنوان راهنمایی برای استراتژی طراحی در استفاده از انرژی غیرفعال ساختمان است.

نتیجه­‌گیری

این پژوهش عمدتاً واحد ذخیره‌سازی/ انتشار گرما تغییر فاز دهنده را طراحی نموده و سیستم آزمایش بصری ذخیره‌سازی/ انتشار گرما تغییر فاز دهنده ایجاد می‌نماید. ابزار و تجهیزات مورد استفاده در آزمایش توضیح داده شده است. روش‌ها و روش‌های آزمایش تجربی با تجزیه و تحلیل در مورد عدم قطعیت آزمایش‌ها مفصل معرفی شده‌اند. برای مطالعه تأثیر دماهای مختلف گرمایش و سرمایش بر چرخه حرارتی ذوب و انجماد، مجموعه‌ای از آزمایش‌ها انجام شد. تکامل جبهه ذوب، میدان دما و پاسخ و تجزیه و تحلیل یکنواختی ارزیابی می‌شوند. نتیجه­‌گیری‌های زیر بدست آمده است.

(1)رابط فاز از بالا به پایین در فرآیند ذوب تغییر می‌­نماید. با این حال، پوشش­‌های جامد شده در طول فرآیند انجماد به طور یکنواخت در بالا و پایین ظاهر می­‌شوند.

(2)افزایش معقول دمای حرارت به طور موثر زمان ذوب کامل را کوتاه نمود. کاهش 56.0٪  در زمان ذوب کامل در صورت افزایش دمای گرمایش از 65 درجه سانتی­گراد به 85 درجه سانتی­گراد حاصل می­شود. این کار منجر به کاهش یکنواختی دمای PCM می‌شود.

(3)اگر دمای گرمایش بیشتر از 80 درجه سانتی­‌گراد به 85 درجه سانتی­‌گراد افزایش یابد، فقط نسبت کاهش کوچک 6.4٪ به دست می­‌آید که نشان داده تکیه کورکورانه بر افزایش دمای گرمایش برای افزایش نرخ ذخیره انرژی ممکن است که ارزش از دست دادن را نداشته باشد.

(4)هرچه دمای خنک کننده کمتر باشد، فرآیند انجماد سریعتر است. زمان انجماد کامل تحت دمای خنک کننده 10 درجه سانتی­‌گراد در مقایسه با دمای 30 درجه سانتی­گراد 40 درصد کاهش می یابد.

(5)هنگامی که دمای خنک کننده ثابت نگه داشته می­‌شود، افزایش دمای گرمایش می‌­تواند نرخ پاسخ دما را بهبود بخشد اما یکنواختی دما ضعیف می­‌شود. هنگامی که دمای گرمایش ثابت است، کاهش دمای خنک کننده اثر مشابهی دارد. به طور خاص، کاهش دمای خنک کننده تأثیر اندکی بر نرخ پاسخ دمایی ذوب دارد.

 

 

دانلود فایل : تاثیر دمای شارژ/تخلیه بر ذوب و انجماد کامپوزیت PCM-فوم فلزی در یک لوله ذخیره حرارتی

 

 

Reference:

Shu, Gao, et al. "Effect of charging/discharging temperatures upon melting and solidification of PCM-metal foam composite in a heat storage tube." International Journal of Heat and Mass Transfer 201 (2023): 123555.‏

https://doi.org/10.1016/j.ijheatmasstransfer.2022.123555

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم‌­زاده

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است