خانه علمی پژوهشیمقالات نانوهیبریدهای سیلیکا-پلی‌آکریلونیتریل الکتروریسی شده برای تصفیه آب

نانوهیبریدهای سیلیکا-پلی‌آکریلونیتریل الکتروریسی شده برای تصفیه آب

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

در این پژوهش، حذف ماده آلی طبیعی(NOM)که توسط اسید هیومیک با استفاده از غشاهای جذبی نانوالیاف الکتروریسی شده (ENAMs) نشان داده شده، شرح داده شده است. پلی‌­آکریلونیتریل(PAN) برای تهیه ENAM ها که از نانوذرات سیلیس به عنوان جاذب استفاده می‌نمایند، استفاده شد. افزودن سیلیکا به پلیمر تغییرات قابل مشاهده‌­ای را در مورفولوژی ساختاری و خواص الیاف غشا ایجاد نمود. نمونه‌های غشایی با نفوذپذیری آب خالص، اندازه‌گیری زاویه تماس، SEM،  XPS و XRD  مشخص شدند. این مطالعه عملکرد اولیه غشاهای PAN-Si  را برای NOM ارزیابی می‌نماید. غشا اسید هیومیک، جایگزین NOM  را از 69/57 به 87/5 درصد دفع نمود.

نتیجه گیری

نانوالیاف خالص PAN با محدوده قطر 401 نانومتر تا 429 نانومتر با موفقیت از طریق روش الکتروریسی سنتز شده‌اند. مورفولوژی غشای نانوالیاف PAN الیاف بدون دانه را در توزیع قطر یکنواخت الیاف نشان می­‌دهد. افزودن ذرات سیلیکا بر مورفولوژی غشا تاثیر می­‌گذارد، در حالیکه غشای نانوالیاف PAN-Si با نانوالیاف شاخه­‌دار و دانه­‌های کشیده غیریکنواخت است. نتایج  EDS و  FTIR نشان داده‌اند که بخش‌های قابل‌توجهی Si از نانوذرات سیلیکا در ماتریس غشایی گنجانده شده‌اند.

نتایج نشان داده است که زاویه تماس برای غشاهای PAN-Si اندکی کاهش یافته است. اندازه‌گیری‌های  AFM دیدگاه‌هایی را در مورد مورفولوژی نانوالیاف ارائه نمودند. تجزیه و تحلیل چندین پارامتر زبری به دست آمده از مجموعه ای از نتایج اندازه گیری نشان داد که ذرات سیلیکا باعث افزایش زبری سطح می‌­شوند.

افزودن ذرات سیلیکا منجر به بهبود عملکرد غشا به دلیل تغییر در مورفولوژی الیاف شد. غشای PAN خالص NOM را به طور رضایت‌­بخشی حذف ننمود، اما افزودن ذرات سیلیکا بر مورفولوژی غشا و همچنین افزایش حذف NOM تاثیر داشت.

دانلود فایل : نانوهیبریدهای سیلیکا-پلی­‌آکریلونیتریل الکتروریسی شده برای تصفیه آب

 

Reference:

Malczewska B, Lochyński P, Charazińska S, Sikora A, Farnood R. Electrospun Silica-Polyacrylonitrile Nanohybrids for Water Treatments. Membranes. 2023 Jan 6;13(1):72.

DOI: 10.3390/membranes13010072

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است