خانه علمی پژوهشیمقالات تهیه و هویت‌شناسی غشاهای کامپوزیت نانوالیاف PVA/ZnO چند منظوره برای کاربرد روپوش جراحی

تهیه و هویت‌شناسی غشاهای کامپوزیت نانوالیاف PVA/ZnO چند منظوره برای کاربرد روپوش جراحی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

در این پژوهش روپوش جراحی چند منظوره مورد بررسی قرار گرفت، در حالتیکه خاصیت آنتی­‌باکتریایی و محافظت شده از اشعه ماوراء بنفش (UV) و خود تمیز شونده (ضدلک) را که با ترکیب نانوذرات اکسید روی (ZnO) با پلی‌­وینیل الکل (PVA) توسعه داده شدند. برای این هدف، نانوذرات اکسید روی در سه غلظت مختلف: 5 درصد، 7 درصد و 9 درصد وزنی در 10 درصد وزنی محلول PVA مخلوط شدند. مورفولوژی نانوالیاف حاصل در زیر میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ الکترونی عبوری مشاهده شد و این مطالعات نانوالیاف بدون تجمع و پراکندگی خوب نانوالیاف نانوذرات را نشان داد. طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه برای برهمکنش‌های شیمیایی، از پراش پرتو ایکس با زاویه پهن (WAXD) برای تجزیه و تحلیل ساختار کریستالی استفاده گردید، از روش صفحه انتشار آگار برای فعالیت آنتی باکتریایی استفاده شد و واکنش مؤثر از بین رفتن باکتری‌ها را نشان داد. آنالیز انتقال اشعه ماوراء بنفش توسط تحلیلگر انتقال فرابنفش، فعالیت فوتوکاتالیستی توسط شبیه‌ساز خورشیدی، رفتار تنش-کرنش با استحکام کششی و اندازه‌گیری زوایای تماس آب با زاویه سنج انجام شد. از طرفی نتایج هویت‌شناسی ، نانوالیاف PVA/ZnO اهداف مورد نظر را برای روپوش جراحی به نمایش گذاشتند. این روپوش جراحی چند منظوره برای جراح پزشکی در برابر باکتری­ها، لکه­‌ها و مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش برای سلامتی جان پزشک مفید است.

نتیجه‌گیری

در پژوهش، با موفقیت نانوکامپوزیت چند منظوره را برای روپوش جراحی با ترکیب PVA/ZnO از طریق الکتروریسی توسعه داده­ شد. اختلاط نانوذرات اکسید روی با PVA در سه غلظت مختلف 5 درصد وزنی، 7 درصد وزنی و 9 درصد وزنی و پراکندگی یکنواخت روی نانوالیاف به دست آمد. نانوالیاف حاصل برهمکنش شیمیایی خوبی بین نانوذرات PVA و ZnO دارند، با افزایش غلظت نانوذرات ZnO، تبلور و استحکام نانوالیاف مخلوط شده افزایش یافت. با افزایش غلظت نانوذرات اکسید روی، کارایی فوتوکاتالیز نانوالیاف PVA/ZnO افزایش یافت. انتقال UV نانوالیاف PVA/ZnO با افزایش غلظت نانوذرات ZnO کاهش یافت. با افزایش غلظت نانوذرات اکسید روی، کارایی آنتی باکتریایی نانوالیاف PVA/ZnO نیز افزایش یافت. بنابراین این نانوکامپوزیت برای جراح پزشکی بسیار مفید است تا نیازهای گفته شده و ضمنی مشتری را برآورده نماید.

دانلود فایل : تهیه و هویت شناسی غشاهای کامپوزیت نانوالیاف PVA/ZnO چند منظوره برای کاربرد روپوش جراحی

 

Reference

Khan MQ, Kharaghani D, Nishat N, Shahzad A, Hussain T, Khatri Z, Zhu C, Kim IS. Preparation and characterizations of multifunctional PVA/ZnO nanofibers composite membranes for surgical gown application. Journal of materials research and technology. 2019 Jan 1;8(1):1328-34.

DOI: 10.1016/j.jmrt.2018.08.013

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است