خانه علمی پژوهشیمقالات پیشرفت تحقیق در زمینه غشاهای الیاف شبکه‌ای شده به‌عنوان جداکننده باتری لیتیوم یون

پیشرفت تحقیق در زمینه غشاهای الیاف شبکه‌ای شده به‌عنوان جداکننده باتری لیتیوم یون

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

برای رفع اشکالات ذاتی جداکننده‌های تجاری بر پایه پلی‌­اولفین، اخیراً غشاهای متخلخل الیاف شبکه‌­ای شده از پلیمرهای مقاوم در برابر حرارت ساخته شده‌­اند، تا نیازهای باتری‌های لیتیوم یون پیشرفته (LIBs) با چگالی انرژی و ایمنی بالا را برآورده نمایند. در این پژوهش، برای اولین‌بار، پیشرفت‌­های اخیر در زمینه غشاهای الیاف شبکه‌­ای شده به‌عنوان جداکننده برای LIBها ارائه شده است. به طور مختصر عملکرد اساسی و الزامات جداکننده‌های متخلخل برای LIB معرفی شده و برتری جداکننده‌های متخلخل الیاف شبکه­‌ای را در مقایسه با جداکننده‌های الیاف معمولی برجسته شده است. سپس، روش‌های آماده‌سازی جداکننده‌های الیاف شبکه­‌ای شده در یک بخش جداگانه، از جمله روش‌های شبکه‌­ای ­حرارتی، چسبندگی و هیدرولیز قلیایی، همراه با اظهارنظر درباره مزایا و عملکردهای مربوطه بیان شده است. در همین حال، چندین جداکننده الیاف شبکه­‌ای شده معمولی که اخیراً گزارش شده‌اند موردبحث قرار می­‌گیرند. براین‌اساس، شکاف‌های تحقیقاتی فعلی و چالش‌های تحقیقاتی آینده جداکننده‌های الیاف شبکه‌­ای خلاصه و پیش‌بینی می‌شوند.

خلاصه و چشم­‌انداز

با پیگیری­‌های روزافزون در زمینه ایمنی و عملکرد ذخیره‌­سازی انرژی LIBهای پیشرفته، طراحی جداکننده­‌های الیاف شبکه‌­ای شده بستر قوی برای ارتقای عملکرد LIBهای تولیدشده به مرحله جدیدی را فراهم می‌­­نماید. در این پژوهش، برای اولین بار، جدیدترین پیشرفت‌­های تحقیقاتی غشاهای الیاف شبکه‌­ای شده برای جداکننده‌ LIBها، با تاکید بر استراتژی‌های ساخت شبکه‌ و عملکرد بهبود­یافته مربوطه بررسی می‌شود. اگرچه تاکنون غشاهای الیافی شبکه‌­ای شده با موفقیت برای ساخت یک سری جداکننده­های LIB با کارایی بالا توسعه یافته‌­اند، اما هنوز چندین چالش حیاتی مانند تحقق ساختارهای شبکه‌­ای سفارشی سازی شده دقیق، جهت افزایش ترشوندگی الکترولیت، ایمنی حرارتی، توسعه آماده سازی ساده اما کارآمد برای تولید انبوه و تنوع بخشیدن به حوزه­‌های کاربردی آن­ها وجود دارد که باید در آینده حل شوند.

  • شناسایی روش‌­های آماده­‌سازی

در حال حاضر، غشاهای متخلخل با ساختارهای شبکه­‌ای عمدتاً از فرآوری و اصلاح غشاهای الیافی الکتروریسی شده به دست می‌آیند. با این حال، فناوری الکتروریسی فعلی برای تهیه غشاهای الیافی نبافته هنوز ناکارآمد، زمان‌بر و انرژی‌بر است. توسعه فناوری‌های مؤثرتر یا دستگاه‌های پیشرفته‌تر برای تحقق تولید انبوه با کارآمدی بالا برای غشاهای الیاف شبکه‌­ای ضروری می‌­باشد. از سوی دیگر، بررسی روش‌های اصلاح پیوندهای شبکه‌­ای سبزتر، تمیزتر و کارآمدتر برای بهبود خواص جامع غشاهای الیاف شبکه‌­ای شده نیز نه‌­تنها برای افزایش عملکرد الکتروشیمیایی و ایمنی LIB‌های حاصل، بلکه برای تنوع بخشیدن به کاربردهای آن‌ها در خارج از زمینه LIB ها نیز در آینده امری حیاتی است.

  • سفارشی­‌سازی دقیق ساختارهای شبکه‌­ای

به طور کلی، جداکننده‌های متخلخل با تخلخل بالا و اندازه منافذ بزرگ، انتقال یون لیتیوم را تسهیل می‌­نمایند و عملکرد الکتروشیمیایی را بهبود می‌بخشند. با این حال، یک ساختار بیش از حد شبکه­‌ای ناگزیر منجر به کاهش قابل توجه تخلخل و اندازه منافذ می‌­شود، در حالی که درجه شبکه­‌ای کم،ممکن است به دلیل عدم وجود نیروی قوی منجر به پراکندگی یا از هم پاشیدگی الیاف شود. بنابراین، ساختار پیوند شبکه‌­ای غشای الیافی باید به میزان مناسبی تنظیم شود، با هدف ایجاد مقاومت مکانیکی و پایداری حرارتی به جداکننده‌ها، در حالی که تخلخل و اندازه منافذ کافی برای انتقال سریع یون تضمین می‌شود. علاوه بر این، تناقض بین تخلخل و پایداری را می­‌توان با بسیاری از روش­‌های جایگزین الهام گرفته از زمینه های دیگر، مانند پوشش غشاهای شبکه­‌ای بر روی جداکننده­‌های پلی‌­اولفین و ایجاد الکترولیت­های شبکه­‌ای را تا حد زیادی برطرف نمود.

  • افزایش ترشوندگی با الکترولیت

قراردادن گروه‌های قطبی بر سطح غشای الیافی دارای پیوند شبکه‌­ای از طریق اصلاح شیمیایی می‌تواند ترشوندگی الکترولیت را بهبود بخشد و حتی با تشکیل پیوند هیدروژنی، پیوندهای یونی و پیوندهای کووالانسی، استحکام مکانیکی جداکننده را افزایش دهد. در پژوهش‌های آینده، با ترکیب فناوری شبیه‌سازی رایانه‌ای، طراحی ساختاری معقول و اصلاح شیمیایی روی سطح الیاف شبکه­‌ای شده در سطح مولکولی می‌تواند برای ارائه غشاهای الیافی چند منظوره با ترشوندگی الکترولیت بهبودیافته، استحکام مکانیکی بالا،پایداری فیزیکی/شیمیایی/الکتروشیمیایی و حتی عملکردهای خاص دیگر انجام شود

  • ایمنی حرارتی

بهبود قابل توجه پایداری حرارتی جداکننده برای عملکرد LIBها امری حیاتی است. از یک طرف، طراحی غشاهای الیاف شبکه­‌ای مقاوم در برابر شعله می­تواند خطر احتراق LIB های تحت خطرات حرارتی را تا حد زیادی کاهش دهد. از طرف دیگر، ساخت غشا الیافی چندلایه دارای پیوند شبکه­‌ای با ویژگی خاموش شدن حرارتی، که با آن ساختار متخلخل جداکننده را بتوان به موقع در دمای بحرانی بست، عملکرد غیرعادی LIB ها را مسدود نموده و به‌­طور موثر از فرار حرارتی LIBs جلوگیری نمود.

دانلود فایل : پیشرفت تحقیق در زمینه غشاهای الیاف شبکه­ای شده به‌عنوان جداکننده باتری لیتیوم یون

Reference

Deng J, Xie J, Zhang G, Yang X. Research progress of cross-linked fiber membranes for lithium-ion battery separators. Chemical Engineering Science. 2023 Jun 7:118970. 

DOI: 10.1016/j.ces.2023.118970

ترجمه و ویرایش: هانیه میران موسوی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است