خانه علمی پژوهشیمقالات مواد تغییر فاز دهنده هیدرات نمک تقویت شده با افزودنی نانو برای افزایش ذخیره انرژی گرمایی

مواد تغییر فاز دهنده هیدرات نمک تقویت شده با افزودنی نانو برای افزایش ذخیره انرژی گرمایی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

ذخیره انرژی نقش اساسی در توسعه پایدار دارد. تمرکز بر ذخیره انرژی با استفاده از مواد تغییر فاز دهنده (PCM) به دلیل ارزش گرمای نهان بالا، کانون تحقیقاتی فعلی می‌­باشد. با این وجود، هدایت گرمایی ضعیف، فرا سرمایش، جداسازی فاز، ماهیت خورنده نمک هیدرات نگرانی بزرگی است. نگرانی مربوط به ویژگی­های PCM با استفاده از افزودنی­‌های نانو حل می‌­شود. تمرکز عمده تحقیقات بر روی پراکندگی افزودنی نانو با PCM بستگی دارد به: الف) تکنیک تهیه یک PCM کامپوزیت جدید؛ ب) بهبود خصوصیات ترموفیزیکی آن­ها؛ و ج) کاربرد پیشرفته برای آسایش انسان بدون آلودگی محیط زیست. این مقاله یک بررسی انتقادی از تکنیک‌های هیبریداسیون افزودنی‌های فلز، کربن و پلیمر بر روی PCM‌های هیدرات نمک ارائه می‌نماید. برای راحتی پژوهشگران، تغییرات قابل توجه در خواص ترموفیزیکی نمک هیدرات با افزودنی‌­های نانو به طور اساسی مقایسه، تجزیه و تحلیل و بررسی انتقادی می­‌شود. این مقاله مروری همچنین شامل کاربرد پیشرفته PCM­های هیدرات نمکی بر پایه افزودنی نانو است.

نتیجه‌­گیری

هیدرات‌های نمکی بر پایه افزودنی نانو می‌توانند به طور موثر بر معایب هدایت گرمایی، فوق سرمایش و جداسازی فاز PCM‌های معمولی غلبه نمایند که آن­ها را برای کاربردهایTES بسیار توانمند می‌سازد. اهمیت هیدرات‌­های نمک تحقیقات زیادی را در دهه اخیر به خود جلب نموده است. در این مقاله مروری، نویسندگان به طور مشخص پیشرفت‌ها در دوپینگ نانو هیدرات نمک، عملکرد گرمایی و کاربردهای هوشمند آن‌ها را خلاصه نموده­‌اند. نتیجه‌­گیری و نظرات نویسندگان در مورد PCMهای هیدرات نمکی با نانو مواد افزودنی پراکنده در زیر آمده است:

  • با توجه به دوپینگ نانو افزودنی به هیدرات نمک، عمدتاً سه ماده در نظر گرفته می­شود: الف) افزودنی فلزی که به صورت پودر و فوم فلزی وجود دارد؛ ب) افزودنی کربن که بر اساس ابعاد آن­ها به‌عنوان 0D، 1D، 2D و 3D طبقه‌بندی می‌شود که در آن از افزودنی‌های نانو فولرن، CNT/CNF، گرافن و گرافیت استفاده می‌شود؛ ج) مواد افزودنی پلیمری. نانو کامپوزیت فلزی به شکل فوم فلزی نقش عمده­‌ای را در بهبود سرعت هدایت گرما نشان می‌دهد و همچنین اثرات فوق سرمایش هیدرات نمک را تضعیف می‌­نماید. گرافن به دلیل رسانایی حرارتی و مساحت سطح بالاتر، تأثیر قابل توجهی بر دوپینگ با PCM دارد. افزودنی‌های کربنی عمده‌ترین افزودنی‌های نانو هستند که با بیشتر PCM‌های هیدرات نمک دوپ شده‌اند و خواص گرمایی بیشتری را به دست می‌آورند. با این حال، نبود مطالعات در مورد ماهیت هیدروفیلی افزودنی‌­های کربن چند بعدی با PCM هیدرات نمک توسط نویسندگان مختلف مورد بحث علمی قرار نگرفته است.

  • تکنیک‌­های هیبریداسیون متعددی برای گنجاندن نانو افزودنی‌­های فلزی، پلیمری و کربنی در هیدرات نمک وجود دارد. با این حال روش بسیار قابل قبول برای پراکندگی افزودنی به PCMها هیدرات نمک عبارتند از: الف) ذوب و اختلاط مستقیم؛ ب) روش اشباع خلاء؛ ج) اختلاط مستقیم و به دنبال آن فراصوت و همزدن مغناطیسی. برای تهیه قرص­‌های جامد، اغلب فرآیند پخت توسط محققین دنبال می‌­شود. تمام کارهای تحقیقاتی انجام شده تا کنون در رابطه با شناسایی و افزایش خواص ترموفیزیکی فقط برای کاربرد در مقیاس آزمایشگاهی بوده و تغییراتی در مقدار فوق سرمایش وجود دارد که توسط نویسندگان مختلف با توجه به عوامل اتصال و افزودنی‌های مختلف گزارش شده است.

  • تحقیقات بسیار محدودی در مورد تأثیر ساختار مورفولوژیکی، اندازه افزودنی نانو، غلظت نانو افزودنی بر ویژگی ترموفیزیکی هیدرات نمک انجام شده است.

  • رسانایی حرارتی PCM­های هیدرات نمک تقریباً 2000% در پراکندگی EG افزایش می‌­یابد، با این حال، کار تحقیقاتی نویسندگان خاص کاهش هدایت گرمایی PCM­های هیدرات نمک را با پراکندگی EP نشان می­‌دهد. به طور مشابه، گرمای نهان PCM­های هیدرات نمک حداکثر تا 54% کاهش یافته است، با این حال، اکثر مواد افزودنی نانو، تغییر آنتالپی را 20–10% کاهش دادند که کمتر از مقدار مجاز بود. تغییر در نقطه ذوب هیدرات نمک بین 20%- و 20%+ بود. جلوگیری کامل از اثر  فوق سرمایش  با گنجاندن α-Fe2O3 با SAT مشاهده شد، اما با همان افزودنی فلزی که با سایر هیدرات‌های نمکی دوپ شده است، برای مطالعه اثر فرا سرمایش کار نمی‌شود. اما اثر فرا سرمایش تا 600% بر پراکندگی نانو مس با PCM هیدرات نمک افزایش یافت، زیرا آن­ها عوامل غیر هسته­‌زا هستند. بسیاری از مطالعاتی که بر کاهش فوق سرد شدن در هیدرات نمک با عوامل هسته‌زا تأکید می‌نمایند، آزمایش‌های خود را با کمتر از 50 چرخه حرارتی محدود نموده‌اند و از تأخیر در قابلیت اطمینان عوامل هسته‌زا برای کاربرد طولانی‌ مدت ضمانت می‌دهند. علاوه بر این، ساختارهای کریستالی هنوز با جزییات بررسی نشده‌­اند.

  • از دیدگاه کاربردی، PCM هیدرات نمک نانو به دلیل هزینه کم هیدرات نمک به طور گسترده در کاربرد گرمایش و سرمایش ساختمان استفاده می‌­شود. به دلیل ماهیت خورنده هیدرات نمک، آن­ها هنوز با ابزارهای الکترونیکی مورد بررسی قرار نگرفته‌­اند. هر کار پژوهشی برای تبدیل معایب هر نظریه و کاربرد به مزایا آغاز می‌­شود. یکی از ایرادات PCM هیدرات نمک، درجه فوق سرد شدن است. ذخیره و انتشار گرمای PCM­ها همیشه وابسته به دما هستند. در مقابل، استفاده از اثر فرا سرمایش PCM­های هیدرات نمک برای مدیریت گرمایی بهبود یافته باتری الکتریکی یک کار تحقیقاتی برجسته است که توسط مکانیزم ماشه­‌ای برای شروع انتشار گرما و ذخیره‌­سازی بر اساس نیاز عمل می­‌نماید.

دانلود فایل : مواد تغییر فاز دهنده هیدرات نمک تقویت شده با افزودنی نانو برای افزایش ذخیره انرژی گرمایی

 

Reference:

Kalidasan, B., et al. "Nano additive enhanced salt hydrate phase change materials for thermal energy storage." International Materials Reviews 68.2 (2023): 140-183.

https://doi.org/10.1080/09506608.2022.2053774

ترجمه و ویرایش: دانیال ابراهیم زاده

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است