خانه علمی پژوهشیمقالات چاپ سه بعدی الاستومرهای سیلیکونی و پلی‌یورتان برای کاربرد در تجهیزات پزشکی

چاپ سه بعدی الاستومرهای سیلیکونی و پلی‌یورتان برای کاربرد در تجهیزات پزشکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : 

چکیده

الاستومرها نقش مهمی در زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت‌های بهداشتی ایفا می‌نمایند. آن‌ها خواص مکانیکی مشابهی با برخی از بافت‌های نرم بدن انسان دارند که آن‌ها را در کاربردهایی مانند ایمپلنت و پروتز مفید می‌نماید. با این حال، تشکیل الاستومر برای تجهیزات پزشکی متناسب با استفاده از چاپ سه بعدی هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است، زیرا مشکلات فعلی به عنوان خواص ذاتی الاستومری و اصول تکنیک‌های چاپ سه بعدی دیده می‌شود. با تمرکز بر سیلیکون و پلی‌یورتان، این بررسی به جزئیات تکنیک‌های پیشرفته چاپ سه بعدی می‌پردازد که در طول سال‌ها اصلاح می‌شوند تا امکان چاپ آن را برای کاربردهای پزشکی فراهم نماید. این مقاله همچنین چالش‌های تولیدی را که محققان در چاپ الاستومرها با آن مواجه هستند، و چگونگی رفع این چالش‌ها در حال حاضر مورد بحث قرار می‌دهد. این مقاله مروری جهت تحقیقات بیشتر را نشان می‌دهد و امیدوار است که توسعه بیشتر این راه‌ حل‌ها را آغاز کند. این به چاپ سه بعدی الاستومرها اجازه می‌دهد تا در آینده نزدیک در تجهیزات و اجزای پزشکی خاص بیمار با عملکرد بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه‌گیری

تولید مواد افزودنی در ساخت تجهیزات پزشکی الاستومری کاربرد نوآورانه‌ای به دست آورده است. این بررسی به عنوان یک راهنما در چاپ سه بعدی سیلیکون‌ها و الاستومرهای پلی‌یورتان برای کاربردهای پزشکی عمل می‌نماید که مسائل مربوط به قابلیت ساخت، در دسترس بودن رزین و فرمولاسیون سفارشی و ایمنی (زیست سازگاری و (زیستی) دوام) را پوشش می‌دهد. فناوری‌های مختلف چاپ سه بعدی مورد بحث در ابتدا برای چاپ پلیمرهای سفت و سخت طراحی شدند. سپس استفاده از الاستومرها به دلیل تغییر در ویسکوزیته، تیکسوتروپی و سفتی جوهر، طراحی اصلی این چاپگرها را به چالش می‌کشد. این چالش‌ها راه حل‌هایی را ایجاب می‌نمود که نیاز به تغییر یک یا هر دو طراحی مکانیکی چاپگر و رزین‌های شیمی پلیمر را داشت. رئولوژی بهینه‌سازی شد تا رشته یا رزین الاستومری برای مکانیسم‌های مختلف چاپ قابل استفاده باشد. در مواردی که رئولوژی اصلی نگهداری می‌شود، مکانیزم چاپگر همان مکانیزمی است که دوباره طراحی شده است تا بتواند رزین الاستومری بسیار ویسکوز را چاپ کند. با این حال، برخی از این راه حل‌ها دارای معایب یا محدودیت‌هایی هستند که مانع از اجرای گسترده آن‌ها می‌شود. آنچه چاپ الاستومری را از پلیمرهای سخت معمولی متمایز می‌کند، زمان چاپ کند آن است. سرعت هد چاپ نسبتاً پایینی در چاپ مبتنی‌بر اکستروژن و زمان پخت طولانی برای فوتورزین‌ها در فتوپلیمریزاسیون vat و پرتاب کردن مواد وجود دارد. علاوه بر این، چاپ تجهیزات پزشکی الاستومری به دلیل در دسترس بودن رزین‌های الاستومری زیست سازگار نامرغوب تا حد زیادی با مشکل مواجه می‌شود. برای ایجاد سفارشی‌سازی انبوه کارآمد و تولید سریع تجهیزات پزشکی پیچیده الاستومری پیشرفته از طریق چاپ سه بعدی، بسیار مهم است که رزین‌های الاستومری با کارایی بالا را که به صورت سفارشی در مطالعات مختلف فرموله شده‌اند، به صورت تجاری در دسترس قرار دهیم. علاوه بر این، پرداختن به چالش‌های مرتبط با قابلیت چاپ الاستومرها در فناوری‌های مختلف چاپ سه بعدی با استفاده از راه‌ حل‌های مقرون‌به‌صرفه که نیاز به تغییرات گسترده در چاپگرهای موجود را به حداقل می‌رساند، ضروری است.

دانلود فایل : چاپ سه بعدی الاستومرهای سیلیکونی و پلی‌یورتان برای کاربرد در تجهیزات پزشکی

 

  1. Duran, M. M., Moro, G., Zhang, Y., & Islam, A. (2023). 3D printing of silicone and polyurethane elastomers for medical device application: A review. Advances in Industrial and Manufacturing Engineering, 100125.

https://doi.org/10.1016/j.aime.2023.100125

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است