خانه خبراخبار علمی پژوهشی تولید نانو حامل دارو ضد رماتیسم مفصلی با قابلیت کاهش عوارض

تولید نانو حامل دارو ضد رماتیسم مفصلی با قابلیت کاهش عوارض

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان سیستم در فاز حیوانی، سامانه نانو حامل‌های دارویی بر پایه صمغ‌های طبیعی، عصاره چای و رویال ژل برای کاهش عوارض ناشی از داروهای ضد رماتیسم ارائه کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، پرستو کشتی آرا با بیان اینکه این تحقیقات با عنوان «سنتز و شناسایی نانوسامانه هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول (تانیک اسید) -طلا و ارزیابی کارایی آن بر سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید» اجرایی شده است، گفت: این طرح به طور مشترک با همکاری پژوهشگاه رویان بوده و طی آن مطالعاتی در زمینه داروهای ضد التهابی اجرایی شد؛ چرا که این دسته از داروها، عوارض زیادی برای بیماران دارد.

وی آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی را بیماری التهابی سیستمیک مفاصل و در گروه بیماری‌های خود ایمنی مزمن دانست و ادامه داد: این بیماری باعث درد، تورم، خشکی و محدودیت حرکت مفاصل می‌شود. همچنین گاهی اوقات در این بیماری علاوه بر مفاصل، سایر قسمت‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها، پوست، ریه‌ها، اعصاب محیطی و چشم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

کشتی‌آرا با تاکید بر اینکه این بیماری بیشتر مفاصل کوچک دست‌ها و پاها را به طور قرینه درگیر می‌کند، اظهار کرد: آرتریت روماتوئید در تمام نقاط جهان و در تمام نژادها وجود دارد و در زنان ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان دیده شده است.

وی تصریح کرد: با گسترش پژوهش‌ها پیرامون بیماری آرتریت روماتوئید، پیشرفت‌های زیادی نیز برای درمان آن صورت گرفته است. با وجود این، عوارض جانبی و هزینه‌های بالای درمان همچنان از مشکلات درمان به شمار می‌آیند. در سال‌های اخیر، برای کاهش معضلات روش‌های مختلف درمانی، سیستم‌های دارورسانی نوینی ابداع شده که از جمله این سیستم‏‌ها به کارگیری نانوذرات حاوی ترکیب‌های آلی و معدنی به عنوان حامل‌های دارویی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کشتی آرا با اشاره به شناسایی نانو حامل‌های ضد رماتیسمی گفت: نانوحامل‌ها با تغییر ویژگی‌های فارماکوکینتیک دارو، باعث بهبود عملکرد دارو و کاهش عوارض جانبی آن می‌شوند. در ساخت نانوذرات به منظور انتقال داروها، از مواد مختلفی مانند پلیمرها، ذرات فلزی، لیپیدها استفاده می‌شود که بسته به روش تولید آنها می‌توان شکل و اندازه متفاوتی از ذرات را تولید کرد. در این پژوهش، سعی شد که یک سیستم دارورسانی بر پایه ترکیب‌های طبیعی یعنی صمغ‌های طبیعی، عصاره چای سبز و ترکیب ۱۰- هیدروکسی دکانوئیک اسید موجود در ژل رویال زنبور عسل را با خواص ضد التهابی در مقیاس نانو، طراحی و سنتز کنیم و از آنها به منظور مهار التهاب در سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید استفاده کنیم.

وی درباره اهداف انجام این طرح توضیح داد: سنتز و شناسایی نوع جدیدی از نانوذرات هسته- پوسته بر پایه صمغ‌های طبیعی و شبکه پلی فنول- طلا، ارزیابی خواص ضد التهاب نانوذرات بر روی سلول‌های مدل آرتریت روماتوئید، ارزیابی زیست سازگاری نانوذرات و تعیین مکانیسم رهایش دارو از جمله اهداف انجام این طرح بود که توانستیم به آن دست پیدا کنیم. کشتی آرا خاطر نشان کرد: این تحقیقات تا مرحله تست حیوانی به پیش رفته است.

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است