خانه علمی پژوهشیمقالات ژل‌هاي‌ آلي و به‌کارگیری آنها به‌عنوان حامل‌های دارورسانی

ژل‌هاي‌ آلي و به‌کارگیری آنها به‌عنوان حامل‌های دارورسانی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

ژل‌­هاي آلي یکی از اجزای اصلی دسته‌­ای از ژل‌­ها هستند که ماهیت غیربلوری و گرانروکشسان دارند و شبکه‌­های سه بعدی و متقاطع را در فاز مایع آلی نشان می­‌دهند. از کاربردهای ژل آلي می­‌توان به استفاده از آنها در شیمی، صنایع دارویی و آرایشی، زیست فناوری و فناوری مواد غذایی اشاره نمود. در سال­‌های اخیر، متأسفانه استفاده از ژل‌هاي آلي به‌­عنوان سامانه‌­های دارورسانی به‌­دلیل سمیت حلال­‌های آلی گزینشی با مشکل مواجه شده بود. اما اخیراً، سنتز ژل‌­هاي آلي زیست­ سازگار موجب توسعه کاربردهای زیست پزشکی و دارویی آنها شده است. در طول دو دهه گذشته، ژل‌­هاي آلي پیشرفت‌­های درخور توجهی به‌­عنوان ماتریس‌­های دارورسانی پیدا کرده‌­اند. ژل‌­هاي آلي به‌­دلیل سهولت در آماده‌سازی، مقرون به‌­صرفه بودن و قابلیت آنها در داشتن ترکیبات آبدوست و چربی‌­دوست از کارایی خوب و چشمگیری بهره می­برند. قابلیت ژل‌هاي آلي برای جادادن ترکیبات آبدوست و آبگریز در ساختار خود، استفاده از ژل‌­هاي آلي را در سامانه‌­های مختلف دارورسانی گسترش داده است. ژل­‌هاي آلي به‌­عنوان پلتفرم‌­های دارورسانی برای توزیع عوامل فعال دارویی از طریق مسیرهای مختلف مانند انتقال پوستی، دهانی و تزریقی استفاده می‌­شود. در این مقاله، ژل‌­هاي آلي به­‌طور مختصر مرور شده و به‌­دنبال آن بررسی عمیق­‌تري از ژل‌­های استفاده شده برای تحویل دارو، ارائه می‌­شود.


نتیجه گیری

از سال 1988 افزایش تصاعدی کاوش درباره امکان استفاده از ژل‌­هاي آلي به‌­عنوان وسیله‌­ای برای انتقال دارو وجود داشته است. این مسئله به‌دلیل ماندگاری طولانی‌­تر، سهولت آماده‌­سازی و ماهیت برگشت‌­پذیر گرمایی فرمول بندی‌­های برپایه ژل آلي انگیزه زیادی دارد. افزون‌­بر این، قابلیت ژل­‌هاي آلي برای قرارگیری ترکیبات آبدوست و آبگریز در ساختار آن، دامنه استفاده از ژل‌­هاي آلي را در سامانه‌­های دارورسانی مختلف گسترش داده است. پر واضح است که ژل­‌هاي آلي به‌­عنوان سامانه‌­های دارورسانی به­‌دلیل ماندگاری طولانی مستلزم مطالعه بیشتر هستند و حداقل فرایند آماده سازی ممکن است برای تولیدکنندگان کاملاً مقرون به­‌‍صرفه باشد. همچنین، کاهش خطر سمیت و تجویز بهبودیافته ممکن است برای مصرف کننده مفید باشد. ژل­‌هاي آلي با وجود پیشرفت‌­های اخیر، به­‌ویژه از نظر زیست‌­سازگاری هنوز در مقایسه با سایر سامانه‌­های ژل مطالعه نشده­‌اند. سامانه‌­های دارورسانی برپایه ژل‌­هاي آلي ممکن است در آینده نه چندان دور به‌­طور گسترده در بازار در دسترس قرار گیرند.

 

دانلود فایل : ژل‌هاي‌ آلي و به‌کارگیری آنها به‌عنوان حامل‌های دارورسانی

 

Reference:

Ghasemi S, Ghezelsofloo M, Dehghani A. Organogels and Their Use as Drug Delivery Vehicles. Basparesh. 2023 May 22;13(1):42-52.

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است