خانه علمی پژوهشیمقالات کامپوزیت‌های سبز جهت استفاده در بسته بندی مواد غذایی

کامپوزیت‌های سبز جهت استفاده در بسته بندی مواد غذایی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

هدر رفتن مواد غذایی و ایجاد نگرانی جهانی

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : درباره این موضوع پارادوکس وجود دارد که تقریباً 15 درصد از جمعیت در کشورهای در حال توسعه گرسنه هستند از سوی دیگر، برخی کشورها در تلاش برای مدیریت مصرف بیش از حد مواد غذایی، بیماری‌­های مرتبط با غذا و هدر رفت مواد غذایی هستند. از تولید اولیه کشاورزی تا مصرف خانوار، تقریباً 33 درصد از غذاهایی که برای مصرف انسانی در نظر گرفته شده­‌اند در طول زنجیره تأمین هدر می­‌روند. هدر رفتن مواد غذایی نگرانی جهانی را ایجاد می‌­نماید زیرا مقدار قابل توجهی از مواد غذایی از بین می‌­رود، که علاوه‌­بر چالش اخلاقی برای جامعه، برای مدیریت منابع، زیست محیطی و اقتصادی دردسرساز است. هدر رفتن مواد غذایی علاوه بر تأثیرات قابل توجه مالی در محیط زیست نیز تاثیر می‌گذارد. بیش از 200 میلیارد دلار سالانه به‌­دلیل هدر رفتن مواد غذایی در اقتصاد ایالات متحده از دست می‌­رود. با بسته‌­بندی مناسب می­‌توان غذاهای فاسد شدنی را حفظ نمود و ماندگاری آنها را افزایش داد. به‌­عنوان وظیفه‌­ای چالش برانگیز در جهت علم مواد و مواد غذایی، توسعه محصولات بسته‌­بندی امری راه­‌گشا و پایدار است. هدف بسته‌­بندی مواد غذایی نیز برآوردن نیازهای صنعتی و خواسته­‌های مصرف کننده علاوه‌­بر به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی می­‌باشد. مقوا، کاغذ،فلز، شیشه و انواع پلیمرهای مصنوعی به‌­طور معمول برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌­شود. پلیمرهای مصنوعی که از فرآورده‌های نفتی به‌­دست می‌آیند، عموماً به‌­عنوان پلاستیک شناخته می‌شوند. پلاستیک‌­ها قابلیت آب­بندی حرارتی دارند و از عملکرد حرارتی و مکانیکی خوبی برخوردار هستند. به‌­دلیل فرآیندپذیری راحت، وزن کم، تطبیق پذیری، انعطاف پذیری، کارآمدی هزینه، رطوبت بالا و مقاومت در برابر هوا، پلاستیک‌­ها به‌­عنوان گزینه‌­ای ارجح جهت بسته­‌بندی موادغذایی از دهه‌­های گذشته قرن بیستم ظاهر شدند. با این حال، تقاضای رو به رشد پلاستیک منجربه کاهش منابع فسیلی می‌­گردد. علاوه‌­بر این تصفیه زباله‌­های پلاستیکی باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی می‌­شود، زیرا آنها زیست­‌تخریب پذیر نیستند. استفاده فراوان از پلاستیک منجربه بحران دفع زباله در جهان شد.

انباشت زباله‌های پلاستیکی تا سال 2050 تقریباً به 12000 میلیون تن خواهد رسید

محققین با تجزیه و تحلیل پلاستیک‌­های تولید شده در سطح جهان براساس داده­‌های مربوط به تولید، مصرف و مدیریت پایان عمر آنها  بیان نمودند. آنها تخمین زدند که از تولید پلاستیک دست­‌نخورده 8300 میلیون تنی تا سال 2015، حدود 6300 میلیون تن به زباله تبدیل شد. 9 درصد زباله‌­های پلاستیکی بازیافت، 12 درصد سوزانده شده و 79 درصد در محل­‌های دفن زباله در طبیعت انباشته شده است. آنها براساس روند فعلی پیش بینی نمودند که انباشت زباله‌های پلاستیکی تا سال 2050 تقریباً به 12000 میلیون تن خواهد رسید.

 

دانلود متن کامل : کامپوزیت‌های سبز جهت استفاده در بسته بندی مواد غذایی

 

DOI: 10.1016/B978-0-323-99643-3.00001-2

ترجمه و ویرایش : هانیه میران موسوی

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است