خانه خبراخبار علمی پژوهشی کشف جدید دانشمندان برای تولید ماده‌ای با ویژگی پلاستیک و رسانای برق

کشف جدید دانشمندان برای تولید ماده‌ای با ویژگی پلاستیک و رسانای برق

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : دانشمندان راهی برای تولید ماده‌ای پیدا کرده‌اند که مانند پلاستیک شکل دادن به آن آسان است، اما مانند یک فلز رسانای برق است. این کشف می تواند به تولید دسته ای جدید از مواد برای وسایل الکترونیکی بینجامد. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، تحقیقات نشان داده است که چگونه می‌توان نوعی از ماده را ساخت که قطعات مولکولی آن در هم ریخته و نامنظم است، اما هنوز می‌تواند برق را بسیار خوب منتقل کند. این پدیده مغایر با تمام قوانین رسانایی است که تاکنون شناخته شده و برای دانشمندان مانند این است که شاهد حرکت خودرو روی آب با سرعت ۷۰ مایل در ساعت باشند. این کشف همچنین می‌تواند بسیار مفید باشد. اغلب اوقات اختراع یک چیز کاملا جدید و شگرف با کشف یک ماده کاملا جدید شروع می‌شود.

«جان اندرسون» استادیار شیمی در دانشگاه شیکاگو گفت: این کشف بطور اصولی طراحی یک کلاس کاملا جدید از مواد را می‌گشاید که رسانای برق است و شکل دادن به آن آسان است. این کشف امکان‌های جدید برای گروه مواد فنی مهمی ایجاد می‌کند. فلزاتی مانند مس و طلا قدیمی‌ترین رساناها هستند، اما حدود ۵۰ سال پیش دانشمندان با استفاده از روشی موسوم به «دوپینگ» رساناهایی از مواد ارگانیک ساختند. مشکل این مواد آن است که باثبات و پایدار نیستند و در تماس با رطوبت ممکن است رسانایی خود را از دست دهند.

با این حال رساناهای فلزی و ارگانیک یک مشخصه مشترک دارند و آن این است که از ردیف‌های به هم فشرده اتم یا مولکول تشکیل شده اند و به این ترتیب الکترون‌ها می‌توانند به آسانی حرکت کنند. در این حال محققان شروع به آزمایش با موادی کردند که سال ها پیش کشف شده بودند، اما توجهی به آنها نشد. آنها اتم‌های نیکل را وارد رشته‌ای مولکولی از کربن و سولفور کردند و شروع به آزمایش کردند و در کمال تعجب دیدند که این ماده به خوبی برق را عبور می‌دهد و علاوه برآن بسیار باثبات است. اما مهم‌ترین و جالب‌ترین نکته اینکه ساختار مولکولی این ماده بی‌نظم بود. این دانشمندان پس از آزمایش‌هایی برای مشخص کردن علت این مساله دریافتند که این ماده لایه‌هایی مانند ورقه‌هایی در لازانیا تشکیل می‌دهد و الکترون‌ها می‌توانند افقی یا عمودی حرکت کنند. دانشمندان از این کشف بسیار هیجان زده شده‌اند، زیرا می‌تواند سرآغاز طراحی‌های جدید برای فناوری الکترونیک باشد. رساناها به حدی مهم هستند که تقریبا هر تحول تازه‌ای خطوط جدیدی برای فناوری ایجاد می‌کند.

 

منبع : ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است