خانه خبراخبار علمی پژوهشی تجزیه سریع ضایعات پلاستیکی با کمک یک آنزیم مهندسی شده

تجزیه سریع ضایعات پلاستیکی با کمک یک آنزیم مهندسی شده

توسط منیره جوادی
0 نظرات


مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :
 پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند آنزیمی را مهندسی کنند که می‌تواند ضایعات پلاستیکی را با سرعت قابل توجهی تجزیه کند. به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، دانشمندان ژاپنی در سال ۲۰۱۸، نوعی باکتری را کشف کردند که اشتهایی طبیعی برای خوردن پلاستیک دارد. این کشف، احتمال ارائه یک راه‌ حل کم‌هزینه را برای مقابله با آلودگی هوا تقویت می‌کند. اکنون دانشمندان از این باکتری استفاده کرده‌اند تا یک سوپر آنزیم را مهندسی کنند که می‌تواند ضایعات پلاستیکی را بسیار سریع‌تر هضم کند.

این باکتری موسوم به “Ideonella sakaiensis” دو سال پیش توسط دانشمندان “موسسه فناوری کیوتو”(Kyoto Institute of Technology) کشف شد و توانایی قابل توجهی را در استفاده از پلاستیک‌های ساخته شده از “پلی‌اتیلن ترفتالات”(PET) به عنوان منبع انرژی نشان داد. این ماده، برای ساخت بسیاری از محصولات از جمله بطری‌های پلاستیکی به کار می‌رود که سالانه میلیون‌ها تن از آنها تولید می‌شود. دانشمندان از کشف Ideonella sakaiensis بسیار هیجان‌زده شدند زیرا دریافتند که این باکتری می‌تواند پلی‌اتیلن ترفتالات را ظرف چند هفته به طور کامل تجزیه کند.

بررسی‌ها نشان داد که این باکتری از طریق یک جفت آنزیم، کار تجزیه را انجام می‌دهد که یکی از آنها “PETase” نام دارد. پژوهشگران “دانشگاه پورتسموث”(University of Portsmouth) انگلستان، این آنزیم را در آزمایشگاه مهندسی کردند تا بتواند پلاستیک را سریع‌تر تجزیه کند. آنها اکنون موفق شده‌اند تا این آنزیم را با آنزیم همکار آن موسوم به “MHETase” ترکیب کنند تا سرعت هضم پلاستیک افزایش یابد.

پروفسور “جان مکگیهان”(John McGeehan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: آزمایش‌های ابتدایی نشان داد که این دو آنزیم به همراه یکدیگر، عملکرد بهتری دارند؛ در نتیجه ما تصمیم گرفتیم تا آنها را به صورت فیزیکی به هم متصل کنیم. اگرچه زمان زیادی برای این کار سپری شد اما نتیجه کار ارزش این تلاش را داشت. این آنزیم جدید می‌تواند پلاستیک را سه برابر سریع‌تر از آنزیم‌هایی که به طور طبیعی جداگانه عمل می‌کنند، تجزیه کند و امکان پیشرفت‌های بیشتر را در این زمینه فراهم آورد.

این سوپر آنزیم می‌تواند پلاستیک‌های ساخته شده از پلی‌اتیلن ترفتالات را هضم کند و بخشی از چرخه بازیافت باشد. سرعت نمونه‌های طبیعی این آنزیم به قدری نیست که بتواند حجم قابل توجه ضایعات پلاستیکی را که سالانه در جهان تولید می‌شوند، تجزیه کند اما تولید نمونه مهندسی شده آن می‌تواند سرعت تجزیه را افزایش دهد و گام مهمی در این زمینه باشد.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است