خانه خبر نقشه‌های فضایی نشان می دهند؛ زمین در تسخیر زباله‌های پلاستیکی

نقشه‌های فضایی نشان می دهند؛ زمین در تسخیر زباله‌های پلاستیکی

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری “اسکای نیوز”، تیم “گلوبال پلاستیک واچ” (The Global Plastic Watch) با استفاده از ابزارهای جدید و برای نخستین بار صدها سایت زباله پلاستیکی پراکنده را از فضا نقشه برداری کرده است.

شبکه خبری اسکای نیوز در تارنمای خود نوشت: این تیم مستقر در لندن که یک پلت فرم دیجیتال است که با استفاده از ترکیبی منحصر به فرد از تصاویر ماهواره ای، آلودگی های پلاستیکی جهان را در سراسر جهان نشان می دهد. در حال حاضر به لطف ابزارهای جدید و با استفاده از تصاویر ماهواره ای و هوش مصنوعی می توان از فضا، محل پراکندگی زباله های پلاستیکی را تشخیص داد. به عنوان مثال از یک محل مربوط به سوزاندن زباله ها در سریلانکا تا منطقه ای در اندونزی که در آن شیرابه های زباله به درون رودخانه نفوذ می کند.

«فابین لوریه» از بنیانگذاران این تیم در تشریح نقشه برداری ها گفت: ما به دنبال انگ زنی به دولت ها یا شرمساری آنها نیستیم، بلکه قصد داریم با توانمندسازی دولت ها، آنها را در کمک به حل مشکلات و مقابله با انبوه زباله یاری کنیم.

ابزاری که تیم گلوبال پلاستیک واچ در اختیار می گذارد برای کمک به جلوگیری از جریان ورود پلاستیک به اقیانوس ها طراحی و با استقبال سازمان ملل متحد روبرو شده است. در حال حاضر دولت اندونزی با استفاده از این ابزار قصد دارد برای مقابله با ورود زباله ها به دریا و اقیانوس وارد عمل شود؛ کشوری که رتبه پنجم را در تولید پلاستیک هایی که وارد اقیانوس می شوند، داراست.

گزارش ها حاکی از آن است که در هر دقیقه، معادل یک کامیون زباله پلاستیکی وارد اقیانوس‌های جهان شده و تخمین زده می‌شود که این امر سالانه به مرگ ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی منجر می گردد.

کارشناسان آلودگی پلاستیکی را یکی از بزرگترین بحران‌های زیست‌محیطی حال حاضر ارزیابی کرده و می گویند زمانی که این دست زباله ها وارد اقیانوس می شود، به نانوپلاستیک ها تجزیه می شود و اساسا کل زنجیره غذایی را آلوده می کند.

این تیم همچنین صدها سایت زباله را در ۲۶ کشور شناسایی کرده که بیش از ۸۰ درصد پلاستیک موجود در آبراهه های جهان را تولید می کنند. «اینگر اندرسن» مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در نشستی که به صورت مجازی و از تاریخ ۲۸ فوریه تا ۲ مارس (۹ تا ۱۱ اسفند) در نایروبی پایتخت کنیا برگزار شد، در گزارشی اعلام کرد: تنها ۹ درصد زباله های پلاستیکی بازیافت می شوند و بقیه وارد زنجیره غذایی شده و به حیوانات، محیط زیست و در نهایت به انسان آسیب وارد می کنند.

وی افزود: از دهه ۱۹۵۰ تا کنون، حدود ۹ میلیارد تن پلاستیک تولید شده که هفت میلیارد تن از آن بصورت زباله درآمده است. براساس گزارش سازمان ملل، چنانچه تولید و استفاده از مواد پلاستیکی براساس معاهده ای محدود نشود، آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها تا سال ۲۰۵۰ میلادی چهار برابر شده و آسیب های محیط زیستی گسترده ای برای جهان به دنبال خواهد داشت.

 

 

منبع : ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است