خانه خبراخبار اقتصادی یک فرصت طلایی برای صنعت نفت ایران

یک فرصت طلایی برای صنعت نفت ایران

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: اگر روسیه اروپا را تحریم کند و مسیر انرژی خود را ببندد به ضرر خودش هم خواهد شد، اما اگر این اتفاق هم نیفتد اروپا به دنبال جایگزین است که در این میان فرصت بزرگی برای ایران وجود دارد.

مرتضی بهروزی فر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه از روسیه انجام هیچ اقدامی بعید نیست، اگر این کشور احساس خطر کند احتمال دارد که مسیر انرژی خود به سمت اروپا را ببندد، اظهار کرد: در نظر داشته باشید که این اقدام هر چند اروپا را دچار مشکل اساسی می‌کند، اما قطعا یک خودکشی برای روسیه است.

وی با تاکید بر اینکه روسیه با این اقدام مسلما امکان پیدا کردن مشتری جایگزین برای نفت را در کوتاه مدت نخواهد داشت و با توجه به اینکه حدود چهار میلیون بشکه صادرات نفت و فراورده‌های نفتی روسیه به سمت اروپا است این موضوع می‌تواند آسیب بزرگی را بر این کشور وارد کند، تصریح کرد: در شرایط کنونی چین نیز میزان مصرف خود را کاهش داده و اگر این وضعیت نیز ادامه داشته باشد عملا این بازار نیز برای روسیه محدود می‌شود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه در خصوص گاز نیز باید گفت که امکان صادرات وجود ندارد، باید خط لوله‌ای وجود داشته باشد که اگر قرار باشد آن خط لوله بسته شود تنها راه این است که تولید گاز متوقف شود، اظهار کرد: توقف تولید از چاه‌ها به معنای افت شدید تولید برای آینده است، از نظر فنی نیز مشکلاتی ایجاد خواهد شد، در این بین با توجه به مشکلات ایجاد شده و رویکرد روسیه اروپا به دنبال این نخواهد بود که وابستگی خود را به نفت و گاز روسیه افزایش دهد و مسلما به دنبال جایگزین خواهد بود.

بهروزی‌فر افزود: البته اینکه اروپا بخواهد روسیه را به‌طور کامل حذف کند نیز دور از ذهن است و بیشتر به دنبال این است که واردات راحت‌تری داشته باشد، با این حال قطعا در سال ۲۰۲۴ حجم صادرات روسیه از نفت و گاز اروپا به میزان ۲۰۲۱ نخواهد بود.

وی با اشاره به تاثیر شرایط فعلی بر بازار ایران نیز گفت: جایگزین کردن این میزان در کوتاه مدت غیر ممکن است، راه‌هایی که می‌تواند این مساله را جبران کند یکی این است که اروپا کاهش مصرف داشته باشد و ذغال سنگ یا انرژی اتمی را جایگزین کند و مورد بعدی بدست آوردن منابع جدید است که ایران می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه ایران می‌تواند یک منبع جدید برای گاز اروپا باشد به شرطی که مشکلات ما در حوزه تحریم‌ها برطرف شود تا افزایش تولید و کاهش مصرف داشته باشیم و خط لوله‌ای احداث شود که بتواند گاز ایران را به اروپا ببرد، گفت: قطعا اروپا از این مساله استقبال خواهد کرد هر چند روسیه تمام توان خود را به‌کار می‌گیرد که این اتفاق نیفتد.

 

 

منبع : ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است