خانه علمی پژوهشی ساخت فیلتر حاوی نانولوله‌های کربنی برای زدایش ویروس کرونا

ساخت فیلتر حاوی نانولوله‌های کربنی برای زدایش ویروس کرونا

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Corona Virus

مرجع پلیمر در بازار ایران: دانشمندان و مهندسان کمبریج یک نانو ماده جدید به منظور ساخت فیلتر هوا ارائه کرده‌اند، فیلترهای مبتنی بر کربن با قابلیت جذب و از بین بردن ویروس‌های مختلف، از جمله ویروس کرونای حیوانی، از بستگان نزدیک SARS-CoV-۲ – ویروسی که باعث بیماری کرونای انسانی می‌شود.

فیلتر حاوی نانولوله‌های کربنی

نمونه اولیه که توسط یک تیم چند رشته‌ای از محققان از گروه بوئیس، در دپارتمان مهندسی و با همکارانی از دپارتمان علم مواد و متالورژی و دپارتمان آسیب‌شناسی کار و آزمایش شده است، مجهز به نانولوله کربنی رسانای الکتریکی است. غشاهای این سامانه فیلتراسیون رسانای جدید، فرآیند فیلتراسیون و ضدعفونی همزمان ویروس را توسط فلاش‌های حرارتی انجام می‌دهد که این کار از طریق گرمایش تا دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد امکان پذیر می‌شود و ویروس‌ها از جمله بتاکرونا ویروس را در چند ثانیه غیرفعال می‌کند.

محققان می‌گویند این فیلتر چند منظوره به ویژه در مبارزه با گسترش ویروس از طریق هوا در محیط‌های محدود مانند وسایل نقلیه اورژانس، بیمارستان‌ها، مراکز تفریحی و آموزشی مفید است. نتایج این پروژه از جمله یافته‌های به دست آمده در طول آزمایش‌های عفونت‌زایی ویروس با پشتیبانی مدل‌سازی نظری، در مجله Carbon منتشر شده است.

این فیلتر به طور موثر قطرات مایع تنفسی حامل بسیاری از ویروس‌ها، از جمله کروناویروس‌ها، را که از طریق سرفه، صحبت کردن و تنفس تولید می‌شوند و ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند، را جذب می‌کند. این ذرات تنفسی هستند که به نرخ بالای عفونت در فضاهای بسته و شلوغ کمک می کنند.

دستیابی به تصفیه هوای ۹۹ درصد

نانولوله‌کربنی نوآورانه‌ای که در این پروژه استفاده شده، توسط فرآیند منحصر به فردی در دانشگاه اختراع و تولید شده است. لیرون ایسمن دانشجوی دکترا گفت: «بر اساس دانش به دست آمده از این پروژه (در نتیجه کمک مالی بنیاد نوآوری بریتانیا)، چندین نمونه اولیه توسعه یافته است که توانایی فیلتراسیون را برای دستیابی به تصفیه هوای ۹۹ درصد هوای یک اتاق کوچک در عرض ۱۰ تا ۲۰ دقیقه را نشان می دهد.

چندین پروژه همکاری صنعتی با شرکت‌های پیشرو در تصفیه هوا آغاز شده است تا این محصول دارای نانولوله کربنی را در برنامه‌های کاربردی پیشرفته برای کمک به مبارزه با کرونا و سایر پاتوژن‌های موجود در هوا معرفی کنند. برای پاسخگویی به نیازهای بازار، فرآیند منحصر به فرد این گروه تحقیقاتی به صورت تجاری توسط شرکت کیوفلو (Q-Flo Limited)، دانشگاه کمبریج توسعه یافته است تا در ابتدا بیش از ۱۰۰۰۰۰ متر مربع در سال غشا تولید کند.

منبع: ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است