خانه اقتصادیگزارش و تحلیل راهبری ارزی تقاضای پلیمرها

راهبری ارزی تقاضای پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Report

مرجع پلیمر در بازار ایران: با افزایش تکانه‌های ارزی در بازار داخلی و رشد بی‌سابقه بهای ارز، متغیر جدیدی به معادلات متقاضیان خرید مواد اولیه پلیمری در بورس کالا افزوده شد. این متغیر که اختلاف دو نرخ آزاد و نیمایی دلار است، بدون وقفه از سوی خریداران بورس کالا رصد می‌شود. از این رو، آگاهی کامل از اثرگذاری تغییرات این فاکتور بر معاملات محصولات پلیمری وجود دارد.

راهبری بهای ارز در بازار محصولات پتروشیمیایی

در گزارش پیشین دنیای اقتصاد با عنوان «راهبری بهای ارز در بازار محصولات پتروشیمیایی» اثبات شد که از میان داده‌های حیاتی معاملات، یعنی عرضه، تقاضا و حجم دادوستدها، بالاترین ضریب همبستگی مربوط به فاصله دو نرخ آزاد و نیمایی دلار و تقاضای پلیمرهاست که در معاملات هفتگی و ماهانه آن به چشم می‌خورد. این میزان همبستگی علاوه بر آنکه نشان‌دهنده ارتباط نوسان بهای ارز و میزان تقاضای واردشده به تالار فیزیکی معاملات بورس کالاست، این رابطه را به صورت مستقیم ترسیم می‌کند، به گونه‌ای که در بین داده‌های حیاتی معاملات در این بازار، بیشترین اثرپذیری مربوط به تقاضای خریداران است که لحظه به لحظه جریان ارزی را رصد کرده و همسو با آن اقدام به ثبت سفارش می‌کنند.

08/ 0 واحد ضریب همبستگی محاسبه‌شده میان دو متغیر نرخ ارز و حجم تقاضای ماهانه برای خرید مواد اولیه پلیمری در بورس کالا است. به این ترتیب به‌وضوح می‌توان نوسان نرخ ارز را به‌عنوان متغیری قدرتمند در بازار پلیمرها معرفی کرد که واکنش اهالی بازار برای خرید پلیمرها را به دنبال دارد. هنگامی که ضریب همبستگی دو پارامتر با یکدیگر مثبت باشد، به این معنی است که در چارچوب مطالعاتی و بررسی‌های انجام‌شده، افزایش (کاهش) یک متغیر با افزایش (کاهش) متغیر دیگر همراه است. در واقع، ضریب همبستگی بین منفی یک و مثبت یک است. هرچه این ضریب از صفر دورتر شود (و به مثبت یا منفی یک نزدیک‌تر شود)، می‌توان نتیجه گرفت که روند هم‌جهت یا مخالف بودن دو متغیر مورد بررسی، جدی‌تر است.

البته باید این نکته را در نظر گرفت که ضریب همبستگی هیچ ارتباطی با رابطه علت و معلولی ندارد. بنابراین همبستگی بین دو متغیر تنها نشان‌دهنده این است که افزایش یا کاهش یک متغیر، چه تاثیری بر افزایش یا کاهش متغیر دیگر دارد، ولی این همبستگی ضرورتا دال بر رابطه علّی بین متغیرها نیست. بنابراین باید بین مفاهیم همبستگی و رابطه علّت و معلولی تفاوت قائل شد. به بیان دیگر، ممکن است دو متغیر همبستگی داشته باشند، ولی لزومی ندارد که یکی از متغیرها علت و دیگری معلول باشد. علاوه بر این عوامل متعدد دیگری نیز می‌توانند بر ضریب همبستگی اثرگذار باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است