خانه اقتصادیگزارش و تحلیل کاهش التهاب در بازار پتروشیمیایی ها

کاهش التهاب در بازار پتروشیمیایی ها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
محصولات پتروشيمي

مرجع پلیمر در بازار ایران: افت بهای ارز تاکنون به کاهش تقاضای محصولات شیمیایی منتهی شده است و این وضعیت حتی در بازار پلیمرهای بورس کالا نیز دیده می‌شود. نوسان بهای ارز در هفته‌های اخیر اثرات برجسته‌ای بر بازار داشت و با کاهش قیمت دلار، شاهد افت تقاضا در بورس کالا برای ترکیبات شیمیایی و همچنین پلیمرها بودیم. در صورت استمرار افت بهای ارز، روند کاهش تقاضا احتمالا ادامه‌دار خواهد بود؛ اگرچه ثبات این نرخ نیز فضای چندانی برای التهاب قیمت‌ها باقی نمی‌گذارد. به گزارش ویکی شیمی، کارشناس بازار محصولات پتروشیمی در خصوص وضعیت معاملات ترکیبات شیمیایی در شهریورماه عنوان کرد: معاملات محصولات شیمیایی همچون سایر گروه‌های کالایی، تابع قیمت‌های جهانی است.

مولفه دیگری که از آنها تبعیت می‌کند، بهای نیمایی ارز است. از ابتدای شهریورماه، دلار نیمایی دچار تغییراتی بود، اما با یک روند کند یا کم‌شتاب نوسان کرده، بنابراین نوسان قیمت‌های جهانی وزن اصلی تغییر قیمت را به خود اختصاص می‌دهد؛ آن هم در شرایطی که قیمت‌های جهانی تغییرات قابل توجهی داشته است. این در حالی است که در برهه‌ای از زمان‌، قیمت‌های پایه از دلار نیمایی بیشتر تاثیر پذیرفته و باید به این نکته نیز توجه کرد. بنابراین تجمیع هر دو مورد را در بازارهای مختلف و زمان‌های متفاوت باید مورد توجه قرار داد و هر زمان آن را به‌طور مستقل ارزیابی کرد. نکته اثرگذار دیگر، بهای دلار در بازار آزاد بود. تقریبا از ابتدای شهریور دلار نیمایی هم دچار تغییراتی بوده است.  احمد بیات افزود: از طرف دیگر، دلار در بازار آزاد از وقتی که فاصله قابل توجهی با دلار نیمایی پیدا کرده، باعث شده تقاضا در بازار زیاد شود که تقریبا مصادف است با یکی دو ماه اخیر که دلار آزاد با شتاب رشد زیادی همراه بوده و حتی قیمت بالای ۲۸ هزار تومان را هم با خود به همراه داشته است. این باعث شده که تقاضا در بورس افزایش یابد و طبیعتا افزایش تقاضا با افزایش قیمت در بسیاری از کالاها دیده شود. البته در یکی، دو هفته اخیر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روند معکوسی به خود گرفته و تقاضا را مجددا با کاهش مواجه کرده است. چیزی که اثرگذار است، روند کاهشی قیمت نیمایی دلار است که باید دید تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار محصولات پتروشیمی در خصوص اوضاع روزهای اخیر عنوان کرد: در نهایت می‌توان گفت، با افت بهای آزاد ارز، تقاضا کاهش یافته و به‌طور کلی در یکی، دو هفته اخیر روند کاهشی به خود گرفته است. باید به این نکته نیز توجه کرد که قاعدتا اگر دلار کاهش پیدا کند، تقاضا نیز نزولی خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است