خانه خبر معرفی ۱۴ ایده مدیریت پسماند و محیط زیست

معرفی ۱۴ ایده مدیریت پسماند و محیط زیست

توسط منیره جوادی
0 نظرات

 

 

مرجع پلیمر در بازار ایران: به گزارش خبرنگار ایرنا، بیست و نهمین دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی در روز دوشنبه در حوزه مدیریت پسماند و محیط زیست برگزار شد که در بخش اول ۷ طرح استارتاپی معرفی شدند و ادامه معرفی طرح‌های فناورانه مدیریت پسماند در بعد از ظهر همان روز انجام شد.

تولید پلاستیک زیستی

به دلیل ایجاد آسیب‌های زیستی، در بسیاری از کشورها برای استفاده از پلاستیک‌ها، جرایمی وضع کرده‌اند، ما برای رفع این چالش پلیمرهای زیست تخریب پذیری را ارائه کردیم که در مدت ۹۰ روز در شرایط کمپوست به محیط زیست باز می گردد.

دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان هم ایجاد شیرابه در مراکز دفع زباله را از چالش‌های اساسی پردازش و مدیریت پسماند دانست و گفت: برای رفع این چالش به صورت سنتی راهکارهایی اجرایی شده است ولی این روش‌ها هزینه‌بر و مدت زمان اجرای آن طولانی است.

وی بیان کرد: ما در این مطالعات دستگاهی برای تصفیه پیشرفته شیرابه ارائه کردیم که به صورت همزمان علاوه بر آنکه شیرابه پساب تصفیه می‌شود، لجن حاصل از این تصفیه به کود تبدیل می شود.

تبدیل ضایعات ام دی اف به محصولات با ارزش افزوده بالا

در سطح کشور سالیانه دور ریز صنعت MDF است که بازیافت آن به روش‌های غیر علمی صورت می‌گیرد و بازیافت آن به صورت حرارتی منجر به انتشار گازهای سمی و سرطان زا است.

 برای رفع این مشکل با بررسی ساختار شیمیایی MDF روشی را ارائه کردیم که این ضایعات به پودر MDF تولید می‌شود که از آن می‌توان برای تولید چوب و پلاستیک که در صنعت ساختمان سازی کاربردهای وسیعی دارد استفاده کرد.

روش زیستی برای تثبیت خاک

بحران گرد و غبار در سطح شدید از معضلات شهرهای کشور است،تاکنون برای رفع این بحران از پاشش مالچ‌های نفتی استفاده شده که آسیب‌های زیادی به محیط زیست وارد کرده به گونه‌ای که این نوع مالچ‌ها از رشد گیاهان جلوگیری کرد و موجب آلوده شدن خاک می‌شود.

برای رفع این چالش از مواد تثبیت کننده جدید و زیستی بهره ببریم که پایه و منشا آن از مواد طبیعی است.
دوستدار محیط زیست، عدم ایجاد بیماری، انعطاف پذیر، بهبود رشد گیاهان و پوشش گیاهی و دسترسی به مواد اولیه را از مزایای این محصول دانست.

امحا و بازیافت پسماند با طراحی و ساخت راکتورهای هیبریدی

در کشور سالانه ۵۸ هزار تن پسماند می‌شود که از این میزان تنها ۱۴ درصد آن پردازش می‌شود و مابقی آن به صورت غیر بهداشتی دفع می‌شود که دلیل آن کمبود اعتبارات بخش دولتی، وابستگی فنی به خارج و عدم توجیه اقتصادی است.
پروژه‌های بازیافت پسماند آمل، نور و اصفهان  پروژه ۴۰۰ تنی زباله سوز ساری از پروژه‌هایی در این زمینه است که یا متوقف شدند و یا به کندی به پیش می‌روند،استراتژی ما برای امحا و بازیافت پسماند طراحی و ساخت راکتورهای هیبریدی و تولید برق و کود از آن است.

راهکاری برای جذب فلز روی

به صورت طبیعی همراه کانی روی ناخالصی‌های فلزی چون کادمیوم، کبالت، سرب و ارسنیک همراه است، در شهرستان زنجان انباشت روی به دلیل فعالیت صنایع روی، مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده است؛ چرا که در گذشته امکان صادرات این پسماند وجود داشت ولی اکنون جلوی صادرات آن گرفته شده است.

زالی بیان کرد: ما در مطالعاتی که انجام دادیم با استفاده از فرآیند هیدرومتالورژی به مدیریت پسماند پرداخت و تمام پسماند حاوی روی جدا سازی می‌شود و از آن محصولاتی با ارزش افزوده بالا تولید خواهد شد.

پیاده سازی سامانه مدیریت هوشمند

روزانه حدود ۶۰ هزار تن پسماند عادی، ۳۰ میلیون پسماند صنعتی و ۱۵ درصد نیز پسماندهای دیگر در کشور تولید می‌شود ضمن آنکه حدود ۵۰۰ تن پسماند بیمارستانی به صورت روزانه تولید می‌شود.

این میزان می‌تواند حجم بالایی از پسماند در کشور تولید کند که با توجه به تنوع آنها نیاز است تا پسماندها به خوبی مدیریت شود، از سوی دیگر بر اساس قانون مدیریت پسماند، مسوولیت مدیریت پسماند بر عهده تولید کننده است و اگر به درستی این امر صورت نگیرد، مشمول جرایم می‌شود.

تدوین راهکاری برای مدیریت پسماند روشی بهینه در این زمینه است و استفاده از سیستم‌های هوشمند مدیریت پسماند یکی از پیشنهادهای بهینه است که در این راستا محصول کاربردی را ارائه کردیم که قادر است تمامی مراحل مدیریت پسماند را اجرایی و رصد کند و گزارش‌ها و شکایات  احتمالی را دریافت کند و اصلاحات سیستمی را نیز ارایه می‌دهد.

تولید بنزین از ضایعات پلاستیکی

روزانه حدود ۲ میلیون تن زباله پلیمری و پلاستیکی در کشور  یا می سوزانیم و یا دفن می‌کنیم.

با مطالعاتی که انجام دادیم کاتالیستی را طراحی کردیم که از این ضایعات پلیمری بنزین و گازوئیل تولید با نرخ ۸۰ درصد می‌شود به این معنا که از یک کیلوگرم ضایعات پلیمری، یک لیتر بنزین و گازوئیل تولید می‌شود.

این محقق دارا بودن توجیه اقتصادی، کاهش مصرف انرژی، تحقق یک دانش بومی و ایجاد ارزش افزوده از مواد اولیه فاقد ارزش را از مزایای این طرح نام برد.

محصول جدید برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی

عدالت در توزیع و عدم توانایی در اندازه گیری آب مصرفی از چالش‌ها و مسایل آب مصرفی بخش کشاورزی است و  برای این منظور راهکارهای مختلفی ارائه شده است و از آنجایی که محصولات ارائه شده در این زمینه امکان نصب در محل کشت وجود ندارد، کارایی لازم را نیز ندارند.

برای رفع این چالش “شیر کنتور” برای سیستم آبیاری کم فشار برای بخش کشاورزی ارائه کردیم.

مدیر عامل این شرکت استارتاپی گفت: اطلاعاتی که از این محصول در زمینه میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی به دست می‌آید، می تواند زمینه تصمیم گیری‌ها در آینده باشد.

ارائه پلتفرمی برای فروش کالاهای ضایعاتی

در حال حاضر زیر ساخت مناسبی برای تفکیک زباله در کشور وجود ندارد،تفکیک زباله فرصت‌هایی چون تولید روزانه ضایعات ارزشمند و رویکرد اقتصاد چرخشی را دارد.

برای تفکیک زباله و رساندن آن به کاربران پلتفرمی برای فروش و خرید کالاهای ضایعاتی راه اندازی کردیم.

تولید زغال و کود از کربن

طبق آمارهای غیر رسمی ۹۰ درصد از آتش سوزی‌های جنگل ناشی از عوامل انسانی است و هر درخت بلوط برای تبدیل به زغال، ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

از سوی دیگر در استان خوزستان حدود ۱۲۰ هزار هکتار زمین زیر کشت نیشکر است که نیمی از شکر کشور را تولید می‌کند، در حالی که سه میلیون تن باگاس یا تفاله نیشکر تولید می‌شود که این پسماند به صورت خودسوزی از بین می‌رود.

برای رفع این چالش‌ها کوره‌های ویژه‌ای تولید کردیم که از این پسماندها کربن تولید می‌شود و از کربن تولید شده برای تولید محصولات با ارزشی چون زغال سبز، کود بیوچار و کربن اکتیو استفاده می‌شود.

تبدیل زباله پلیمری به سوخت با روش اقتصادی

روزانه ۶۰ تن زباله در کشور تولید می‌شود که تنها ۱۷ درصد معادل ۷۷۰۰ آن بازیافت می‌شود.

تاکنون برای دفن زباله و پسماند از روش‌هایی چون “دفن”، “سوزاندن”، “پیرولیز” و “زباله سوزها” استفاده می شد و در میان این روش‌ها، تکنیک پیرولیز به دلیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، راندمان بالا، هزینه پایین و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی بر سایر روش‌ها ارجح تر است.

بر این اساس دستگاه پیرولیزی برای بازیافت زباله تولید کردیم. این دستگاه شامل تجزیه حرارتی مواد در غیاب اکسیژن با ظرفیت هشت تن پسماند است.

کیسه‌هایی که شیرابه زباله را جامد می‌کند

شیرابه زباله از خطرناک‌ترین پسماندهای انسانی است که در صورت رها سازی در محیط موجب آلودگی منابع آبی خواهد شد.

بر این اساس کیسه‌های زباله‌ای را تولید کردیم که شیرابه زباله‌ها جامد و خنثی سازی می‌شود.

در بافت این زباله‌ها موادی وجود دارد که طی فرایندهای شیمیایی جامد و خنثی سازی خواهد شد.

سامانه یکپارچه برای دسترسی به خدمات سازمان محیط زیست

سامانه جامع خدمات الکترونیک سازمان حفاظت محیط زیست از جمله دستاوردهای این شرکت استارتاپی است که بر اساس آن تمام خدمات این سازمان به صورت یکپارچه و الکترونیکی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است