خانه تکنولوژي فیلم لایه‌نازکی که قادر است اطلاعات را با دانسیته بالا روی خود ذخیره کند

فیلم لایه‌نازکی که قادر است اطلاعات را با دانسیته بالا روی خود ذخیره کند

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Nanoparticle films for high-density data storage

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان با استفاده از نانوذرات موفق به ساخت فیلم لایه‌نازکی شدند که قادر است اطلاعات را با دانسیته بالا روی خود ذخیره کند. این فیلم پایداری بالایی در برابر شرایط تابشی سخت نظیر فرابنفش داردy بنابراین برای استفاده در فضا نیز مناسب است.

لزوم افزایش دانسیته ذخیره‌سازی اطلاعات

با افزایش میزان داده‌ها، نیاز به افزایش دانسیته ذخیره‌سازی اطلاعات احساس می‌شود. اخیراً محققان فیلم‌های لایه‌نازک مبتنی بر نانوذرات ساخته‌اند که یک قطعه 10 در 10 سانتیمتری آن قادر است اطلاعات را 1000 برابر بیشتر از یک DVD ذخیره کند. از این فناوری می‌توان برای تولید ادوات پوشیدنی بسیار کوچک به منظور ذخیره‌سازی تصاویر سه بعدی استفاده کرد.

Nanoparticle films for high-density data storage

شنچنگ فو از محققان دانشگاه نورث‌ایست نرمال چین می‌گوید: «در آینده، این فیلم‌ها را می‌تواند در تراشه‌های بسیار کوچک به‌منظور ذخیره‌سازی اطلاعات سه بعدی رنگی مورد استفاده قرار داد و بعد آن‌ها را به‌صورت هولوگرام سه بعدی با جزئیات بالا مشاهده کرد. از آنجایی که فضای ذخیره‌سازی این اطلاعات پایدار است، این ابزار می‌تواند در محیط‌های تابشی بسیار سخت در فضا نیز دوام داشته باشد.»

در مقاله‌ای که این گروه تحقیقاتی در نشریه Optical Materials Express به چاپ رساندند، محققان جزئیات مربوط به ساخت این فیلم‌های جدید را تشریح کردند و ثابت کردند که این فیلم‌ها می‌تواند برای ذخیره‌سازی اطلاعات به کار رود. این فیلم‌ها نه تنها اطلاعات زیادی ذخیره می‌شود، بلکه اطلاعات با سرعت بسیار بالایی در حد یک گیگابایت در ثانیه خوانده می‌شوند که در حدود 20 برابر بیشتر از سرعت حافظه‌های فلش رایج است.

استفاده از لیزر برای ساخت فیلم لایه‌نازک

برای ساخت این فیلم جدید از لیزر استفاده شده است. از آنجایی که سرعت این روش بسیار بالا است، بنابراین فناوری مورد استفاده از راهبردهای مغناطیسی و نوری سریع‌تر است. در این فیلم‌ها اطلاعات نه تنها در سطح ذخیره می‌شوند، بلکه با تغییر زاویه تابش نور امکان ذخیره‌سازی چند تصویر دریک جا فراهم است. از این رو به این روش، راهبرد هولوگرافیک گفته می‌شود.

در این فیلم جدید محققان از مولکول‌های گیرنده و دهنده الکترون استفاده کردند که جریان الکترونی را از نیمه‌هادی به نانوذرات فلزی کنترل می‌کند. محققان فیلم‌هایی که از جنس مواد نیمه‌هادی بوده با ساختار نانوحفره‌ای ساختند که به نانوذرات، مولکول‌های گیرنده و دهنده الکترون و نیمه‌هادی‌ها اجازه می‌دهد تا با هم در ارتباط باشند. ساختار نهایی 620 نانومتر ضخامت دارد که می‌توان اطلاعات را روی آن ذخیره کرد. این فیلم در برابر تابش فرابنفش نیز پایدار است.

منبع : Nanoparticle films for high-density data storage

        ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است