خانه علمی پژوهشی فوم‌های اسفنجی با قابلیت جذب دی اکسید کربن محیط

فوم‌های اسفنجی با قابلیت جذب دی اکسید کربن محیط

توسط مدیر سایت
0 نظرات
فوم اسفنجی

مرجع پلیمر در بازار ایران: محققان دانشگاه رایس انگلیس موفق شدند فوم‌های اسفنجی از جنس بور نیترید تولید کنند که با مکش گاز کربن دی‌اکسید از محیط اطراف، هوا را تصفیه می‌کند.

ترکیبات سازنده این ماده عبارتند از ساختارهای شش‌ضلعی بورو نیترید و الکل پلی‌وینیل.

این فوم تصفیه‌کننده می‌تواند سه برابر وزن خودش گاز کربن‌ دی‌اکسید(CO2) را از هوای پیرامون خود جذب کند.

با این فوم های اسفنجی هوای اطرافتان را تصفیه کنید! +تصاویر

 

برای ساخت این ماده محققان دانشگاه رایس ورقه‌های مسطح بور نیترید را منجمد کردند که این کار سبب شد این برگه‌ها حالت فوم سه‌بعدی به خود بگیرند.

در این حالت این ماده همچنان شکننده است و در مایعات به راحتی حل می‌شود و برای حل این مشکل محققان با استفاده از الکل پلی‌وینیل قدرت آن را افزایش دادند و مجددا آن را منجمد کردند تا به ساختار مورد نظر دست پیدا کنند.

محققان این پروژه می‌گویند حتی مقدار کمی از این الکل نیز می‌تواند مفید فایده باشد و سبب ایجاد استحکام در اتصالات مواد سازنده صفحات بورنیترید می‌شود و بعلاوه تغییری در ظاهر و سطح آن ایجاد نمی‌کند.

محققان با استفاده از شبیه‌سازی ساختار مولکولی این ماده متوجه شدند که توانایی آن در جذب گاز کربن‌دی‌اکسید موجود در محیط اطراف نسبت به وزن آن حدود 340 درصد است که می‌توان بعدا آن را از سطح فوم زدود و مجددا از آن استفاده کرد.

عمر این وسیله برای 2000 بار مصرف کامل جوابگو است.

علاوه بر قابلیت استفاده مجدد این اختراع، روند تولید آن به قدری ساده است که می‌توان به راحتی آن را صنعتی‌سازی کرده و به بازار عرضه کرد.

این ماده می‌تواند به عنوان فیلتر مورد استفاده قرار بگیرد و تیم تحقیقاتی اعلام کرده‌اند که قادرند ابعاد منافذ آن را مدیریت کنند تا در موارد مختلف براساس نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

نکته قابل توجه این است که تیم تحقیقاتی دریافتند که با اضافه کردن یک لایه پلیمر موسوم به PDMS می‌توان از این ماده یک سپر لیزری ساخت که در استفاده‌های پزشکی از لیزر می‌توان از آن برای محافظت از بافت‌ها استفاده کرد.

نتایج این تحقیق در ژورنال علمی ACS Nano منتشر شده است.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است