خانه خبر اعلام قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه تا 12 اردیبهشت

اعلام قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه تا 12 اردیبهشت

توسط مدیر سایت
0 نظرات

به گزارش پلیم پارت به نقل از دنیای اقتصاد: روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با جهت‌گیری افزایشی اعلام شد هرچند که رشد نرخ‌ها چندان هم چشمگیر نبوده و البته برخی از گریدهای شیمیایی با افت قیمت نیز همراه بودند. با توجه به ثبات نسبی قیمت‌های جهانی و البته جهت‌گیری افزایشی آرام آنها، رشد آرام قیمت‌های پایه پیش‌بینی شده بود که در قیمت‌های اعلامی جدید محقق شد.

نرخ و قيمت

قيمت

در قیمت‌های پایه جدید اغلب پلیمرها رشد قیمت‌های محدودی را تجربه کردند و تنها پلی استایرن‌های انبساطی گریدهای 200، 300 و 400 با افت 26/ 2 درصدی قیمت‌های پایه رو‌به‌رو بودند. این در حالی بود که پلی استایرن مقاوم 7240 بیشترین رشد قیمت‌ها یعنی افزایشی 28/ 6 درصدی را تجربه کرد. کاهش 52/ 0 درصدی قیمت دلار در محاسبه نرخ‌های پایه، افزایش بیشتر قیمت گریدهای سنگین اکستروژن و سنگین دورانی همچنین پلی استایرن معمولی، رشد 37/ 3 درصدی SBR1502 ونهایت انتظار فعالان بازار مبنی بر رشد آرام قیمت‌ها و سپس تثبیت نرخ را می‌توان از ویژگی‌های مهم قیمت‌های پایه پلیمرها دانست. این در حالی بود که حجم بزرگی از قیمت‌های محصولات شیمیایی با افت نرخ همراه بودند ولی باز هم جهت‌گیری افزایشی را می‌توان چهره غالب قیمت‌ها در این گروه کالایی به شمار آورد. ثبات قیمت منومر وینیل استات، کاهش قیمت نرمال بوتانول، اورتوزایلین، اوره، کریستال ملامین، متانول، زایلین مخلوط، آروماتیک سنگین، استایرن منومر، منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول را می‌توان مهمترین ویژگی‌های قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی دانست هرچند که سایر گریدها رشد قیمت داشتند. دی‌اتیلن گلایکول با 5/ 7 درصد کاهش و منواتیلن گلایکول با 4/ 6 درصد افت رکورددار کاهش قیمت‌ها در این گروه کالایی به شمار می‌رود. پس از اعلام قیمت‌های پایه جدید شاهد افزایش آرام نرخ‌ها در بازار داخلی بودیم هرچند که روند عمومی آن از رشدی آرام حکایت می‌کند. به احتمال قوی بازار به سرعت توانسته است رشد قیمت‌ها را در ذات خود نهادینه کند یعنی از این پس می‌توان به تثبیت بازار بیش از پیش امیدوار بود.

بالا بودن موجودی انبارها به دلیل افزایش حجم خرید از بورس کالا در هفته‌ها و ماه‌های گذشته، باعث شده تا عرضه در بازار داخلی نسبتا بالا باشد که سیگنال مهمی برای دورنمای بازار تلقی خواهد شد. به احتمال قوی بازار از این پس التهاب پیشین را از دست داده و به سمت آرامش پیش خواهد رفت. باید به این نکته نیز اشاره کرد که هم اکنون حجم خرید در بازار آزاد محدود بوده یعنی به جز گریدهای مورد نیاز برای تولید ظروف یکبار مصرف و برخی دیگر از گروه‌های پلیمری سایر انواع با ضعف نسبی تقاضای مؤثر رو‌به‌رو هستند؛ بنابراین چندان هم نمی‌توان به این بازار خوش‌بین بود زیرا هنوز هم کالاهایی با قیمت تمام شده پایین در بازار داخلی وجود دارد که پتانسیل چند نرخی شدن قیمت‌ها و همچنین عقب‌نشینی نرخ‌ها را در ضعف تقاضای فعلی خاطرنشان می‌سازد. با توجه به جهت‌گیری کاهشی جدید در بازارهای جهانی در کنار دورنمای مبهم قیمت نفت شاید پتانسیل تعدیل نرخ در بازارهای جهانی نیز ایجاد شده باشد که می‌تواند به ابهام در بازار داخلی منجر شده و همچنین سیگنالی برای تثبیت و حتی افت قیمت‌ها در بازار آزاد ایجاد کند هرچند که هنوز برای اظهارنظر در این مورد زود است.

جهت دریافت فایل قیمت ها

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است