خانه اقتصادیگزارش و تحلیل رشد جدی حجم معاملات پلیمرها

رشد جدی حجم معاملات پلیمرها

توسط مدیر سایت
0 نظرات
Petrochemical product

مرجع پلیمر در بازار ایران: حجم عرضه پلیمرها در هفته گذشته در بورس کالای ایران رقمی نزدیک به ۹۵ هزار و ۶۰۰ تن بود که در مقایسه با هفته قبل از آن از رشد ۲۵/ ۵ درصدی برخوردار شد، آن‌هم در شرایطی که این رقم عرضه بالاترین میزانی است که هفته منتهی به ۹ اسفندماه تاکنون ثبت شده است. رشد قیمت‌ها در بازار آزاد در هفته گذشته شاید عرضه‌کنندگان را به فروش در بورس کالا ترغیب کرده باشد آن‌هم در شرایطی که حجم معاملات هفته‌های اخیر به معنی رشد موجودی انبارها در واحدهای تولیدی بالادستی است، بنابراین پتانسیل رشد حجم عرضه از لحاظ فنی ایجاد شده است.

Petrochemical product

 

افزایش حجم تقاضای خرید پلیمرها

در هفته گذشته حجم تقاضای خرید پلیمرها در بورس کالا رشد عجیبی را تجربه کرد و شاهد افزایش ۱۱۷ درصدی تقاضای هفتگی بودیم که موجب شد تا این رقم به نزدیکی ۱۱۵ هزار تن برسد که بالاترین رقم ثبت‌شده از هفته منتهی به ۹ اسفندماه است. مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا را می‌توان در افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی جست‌وجو کرد آن‌هم در شرایطی که تغییر در سهمیه خرید بهین‌یابی نیز شاید در این امر موثر بوده باشد. البته انتظار برای فعالیت گسترده‌تر واحدهای تولیدی خود محرکی برای رشد تقاضا به‌شمار می‌رود که از حجم تقاضا در بورس و بازار حمایت کرده است. در نهایت تقابل عرضه و تقاضا در هفته گذشته موجب شد تا حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا با رشد هفتگی ۱۷/ ۸۵ درصدی روبه‌رو شود که بالاترین رشد هفتگی ثبت شده در یک‌سال اخیر است. البته افزایش حجم معاملات در اواخر فروردین‌ماه یک امر پذیرفته شده است و سال گذشته در هفته منتهی به ۲۲ فروردین‌ماه نیز حجم معاملات رشد ۹۲ درصدی داشته است و معاملاتی نزدیک به ۷۴ هزار تن به ثبت رسید.

البته سال قبل نیز شاهد یک روند آرام از کاهش محدود حجم معاملات بعد از پیک (اوج) داد و ستد آن بودیم که برای سال جاری نیز همین انتظار وجود دارد و حتی شدیدتر خواهد بود. البته دشواری‌های کرونایی بازار در کنار اما و اگرهای صادراتی محصولات نهایی را باید به رخدادهای امسال در مقایسه با سال قبل اضافه کرد. در هر حال حجم عرضه‌ها در بورس کالا گسترده است و این سیگنال فضایی برای رشد حجم معاملات را فراهم کرده که البته جرقه‌های افزایشی بهای نفت خام در روزهای گذشته را هم باید به این موارد افزود که یک ذهنیت افزایشی در بازار ایجاد کرد اما چندان عمیق نیست و با بسیاری از داده‌های بنیادین در بازار همخوانی ندارد.

در هفته گذشته ۸۸/ ۷۹ درصد عرضه‌ها در بورس کالا مورد داد و ستد قرار گرفت که بالاترین رقم در ۶ هفته (کاری) اخیر است که این درصد را باید در کنار رشد جدی حجم عرضه‌ها مورد بررسی قرار داد که از وضعیت خوب معاملات حکایت دارد. نسبت تقاضا به عرضه‌ها در طول هفته گذشته ۱۹۷/ ۱ واحد بود یعنی در برابر هر تن عرضه، ۱۹/ ۱تن تقاضا به ثبت رسید که نشان می‌دهد تجمیع تقاضا غالبا برای خرید گریدهایی خاص بوده است.  همان‌گونه که عنوان شد وضعیت بازار در هفته گذشته در گروه‌های کالایی مختلف پلیمری، تفاوت جدی با یکدیگر داشت.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است