خانه علمی پژوهشیمقالات کوپلیمر اولآمید-پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان برای پوشش سوند ادراری با خاصیت ضد چسبندگی و ضد بیوفیلم

کوپلیمر اولآمید-پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان برای پوشش سوند ادراری با خاصیت ضد چسبندگی و ضد بیوفیلم

توسط منیره جوادی
0 نظرات

مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) :

چکیده

تشکیل بیوفیلم بر روی دستگاه‌های زیست‌پزشکی یک مشکل شایع است که می‌تواند منجر به عوارض متعددی و موجب بیش از 80 درصد عفونت‌های بالینی شود. درمان موفقیت آمیز بیوفیلم‌ها نیازمند افزایش 1500 برابری غلظت آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند منجر به سمیت و مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود. بنابراین، رشد بیوفیلم و عفونت در تجهیزات زیست‌پزشکی نگرانی‌های مهمی به همراه دارد و پیشگیری از آن‌ها یک چالش پزشکی حیاتی می‌باشد. برای جلوگیری از عفونت بیوفیلم با اصلاح ویژگی‌های سطحی تجهیزات پزشکی، یک کوپلیمر اولآمید-پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان(PDMS)  برای نشان دادن ضد چسبندگی به باکتری‌ها و فعالیت ضد بیوفیلم سنتز شد. پوشش‌های سوند برای کاربردهای تجهیزات پزشکی با سمیت خون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یک کوپلیمر اولآمید-پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان(OPC)را سنتز شد و فعالیت‌های ضد چسبندگی و ضد بیوفیلم آن را در برابر باکتری گرم-منفی اشریشیا کلی (E.coli)  و باکتری گرم-مثبت استافیلوکوکوس اورئوس (S. aureus) ارزیابی شد. فیلم‌های OPC با مهار چسبندگی اولیه باکتری‌ها، رشد بیوفیلم‌ها را مهار نمودند. با افزایش محتوای اولآمید، توانایی فیلم‌های OPC برای مهار چسبندگی سطح E. coli و S. aureus نیز افزایش یافت. علاوه بر این، توانایی تشکیل بیوفیلم هر دو E. coli و S. aureus به ترتیب در محتویات اولآمید 2.5 درصد وزنی و 5 درصد وزنی در فیلم‌های OPC به طور قابل‌ توجهی مهار شد. فیلم‌های OPC با استفاده از روش غوطه‌وری ساده روی سوند اعمال شد و ظرفیت همولیتیک پایین با آنالیز همولیز تایید شد. توانایی ضد چسبندگی OPC آن‌ها را قادر می‌سازد از رشد بیوفیلم و عفونت جلوگیری کنند. علاوه بر این، آن‌ها را می‌توان در تجهیزات پزشکی به دلیل زیست سازگاری بالا و خواص همولیتیک ضعیف آن‌ها استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

در این مطالعه، یک فیلم پوششی PDMS حاوی اولآمید سنتز شد و به عنوان یک پوشش روی سوندها اعمال شد تا توانایی آن در مهار تشکیل بیوفیلم و زیست سازگاری آن ارزیابی شود. با مهار چسبندگی اولیه باکتری، OPC از تشکیل بیوفیلم جلوگیری نمود. آنالیزهای FE-SEM و CLSM تأیید نمودند که با افزایش محتوای اولآمید، توانایی مهار چسبندگی سطحی E. coli و S. aureus نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، تشکیل بیوفیلم به طور قابل توجهی در هر دو E. coli و S. aureus در محتوای اولآمید 2.5 درصد وزنی و 5 درصد وزنی مهار شد. سوندها با یک لایه OPC به ضخامت 5 میکرومتر با استفاده از روش ساده غوطه‌وری پوشش داده شدند و زیست سازگاری با تجزیه و تحلیل همولیز تایید شد. نتایج تأیید نمود که فیلم پوششی PDMS حاوی اولآمید زیست سازگاری را نشان می‌دهد که امکان استفاده از آن را در تجهیزات پزشکی فراهم می‌کند و دارای خواص ضد باکتریایی مناسب برای جلوگیری از عفونت با مهار چسبندگی باکتریایی اولیه در تجهیزات پزشکی است.

دانلود فایل : کوپلیمر اولآمید-پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان برای پوشش سوند ادراری با خاصیت ضد چسبندگی و ضد بیوفیلم

 

  1. Park, J., Seo, E., Kim, Y. H., Ahn, J. Y., Choi, D. H., Lee, K. E., & Park, Y. S. (2023). Oleamide–PDMS copolymer for coating urinary catheters with anti-adhesive and anti-biofilm properties. Molecular & Cellular Toxicology, 1-9.

https://doi.org/10.1007/s13273-023-00380-z

ترجمه و ویرایش: جواد برزوئی

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است