خانه تکنولوژي ابداع پوشش هوشمندی که آسیب‌ ساختارهای فلزی را نشان می‌دهد

ابداع پوشش هوشمندی که آسیب‌ ساختارهای فلزی را نشان می‌دهد

توسط مدیر سایت
0 نظرات
nanotube

مرجع پلیمر در بازار ایران: پژوهشگران آمریکایی، نوعی پوشش هوشمند ابداع کرده‌اند که می‌تواند آسیب‌های وارد شده به ساختارهای فلزی را نشان دهد.

ترک‌هایی که روی باله‌های هواپیما، پل‌ها یا ساختارهایی از این دست به وجود می‌آیند، می‌توانند آسیب‌های جدی ایجاد کنند و آنقدر بزرگ هستند که به راحتی دیده می‌شوند.

گروهی از پژوهشگران “دانشگاه رایس”(Rice University) آمریکا به سرپرستی “بروس ویزمن”(Bruce Weisman) و “ساتیش ناگاراجایا”(Satish Nagarajaiah)، فناوری جدیدی برای چنین ساختارهایی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این مشکل را حل کند.

استفاده از نانولوله‌های کربن

این فناوری، یک لایه بسیار نازک و قابل دیدن است که لایه پایینی آن، از نانولوله‌های کربن تشکیل شده که در یک پلیمر قرار دارند و لایه بالایی آن از جنس یک پلیمر متفاوت است. نانولوله‌های کربن، از ورقه‌های لوله شده گرافین تشکیل شده‌اند.

nanotube

این پوشش با قرار گرفتن در معرض پرتو لیزر، شفاف می‌شود و شفافیت آن، در برابر طول موج‌های گوناگون، متفاوت است. در نتیجه یک ابزار دستی می‌تواند با تحلیل طول موج نور مادون قرمزی که نانولوله‌ها منتشر می‌کنند، میزان فشار بر روی هر یک از قسمت‌های پوست و ماده زیر آن را تعیین کند.

پژوهشگران، این فناوری جدید را روی قالب‌های آلومینیومی که سوراخ یا شکسته شده بودند، آزمایش کردند و توانستند نواحی آسیب‌دیده را مشخص کنند.

گفتنی است که این پوشش هوشمند، وضوح بالایی دارد. به گفته ویزمن، از آنجا که حسگرها، امکان بررسی سطح شیء را فراهم می‌کنند، پوشش هوشمند می‌تواند نواحی گوناگون را از هم متمایز کند.

در حال حاضر دانشمندان، روی ابزار مخصوص بررسی اطلاعات پوشش کار می‌کنند.

منبع: ایسنا

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است