خانه علمی پژوهشیمقالات تکنولوژی های پرینت سه بعدی (DLP)

تکنولوژی های پرینت سه بعدی (DLP)

توسط مدیر سایت
0 نظرات
DLP 3d Print

مرجع پلیمر در بازار ایران: امروزه چاپ سه بعدی امكان ايجاد مدل هاي سه بعدي را با تکنولوژی های مختلفی، فراهم مي‌كند. برخی از این فنآوری ها محدودیت های روش سنتی را از بین برده و آزادی عمل بیشتری در طراحی و رسیدن به سطح کیفی بالای محصول ارائه میدهند.این فنآوری ها هزینه و زمان ساخت را کاهش داده و ضایعات مواد اولیه را در مقابل روش سنتی به حداقل می رساند. در این قسمت به تکنولوژی چاپ سه بعدی DLP می پردازیم.

تکنولوژی DLP (پردازش دیجیتال نور)

تکنولوژی DLP یکی از قدیمی ترین تکنولوژی های نمونه سازی سریع می باشد. در این تکنولوژی از نوعی رزین (فتوپلیمر) به عنوان مواد اولیه و از یک منبع نور برای خشک کردن رزین استفاده می شود. عملکرد این نوع از پرینتر های سه بعدی بر مبنای تابش نور به رزین (فتوپلیمر) جامد می شود و با تکرار این کار لایه به لایه شکل مورد نظر با دقت بسیار بالا ساخته می شود.

DLP 3d Print

نمونه سازی با تکنولوژی DLP

از این روش برای ساخت نمونه های با دقت بالا در صنعت طلاسازی، دندان پزشکی و برخی از صنایع که از نمونه پرینت شده به عنوان نمونه ای که در قالب گچی یا سرامیکی قرار می گیرد استفاده می شود.

از جمله مزایای این تکنولوژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت بسیار بالا در ساخت (حداکثر 5 میکرومتر )
  • سرعت بالای تولید نمونه اولیه
  • استفاده از رزین هایی که قابلیت casting دارند ( مورد استفاده در صنعت ریخته گری دقیق )
  • صافی سطح بسیار بالا

 

مواد مصرفی پرینتر های DLP

مواد مصرفی این پرینتر های سه بعدی به دو گروه اصلی تقسیم می شوند:

گروه اول: رزین های صنعتی که از استحکام بالایی برخوردار هستند و در مقابل حرارت دوام بالایی دارند.

گروه دوم: رزین های ریخته گری (castable) که از استحکام کمتری برخوردار بوده و در دمای پایین تری ذوب می شوند که این قابلیت به عنوان خاصیت اصلی در ریخته گری دقیق استفاده می شود. مورد استفاده این رزین ها در ریخته گری دقیق به این شکل است که نمونه پرینت شده مستقیم در داخل سیلندر های ریخته گری دقیق قرار گرفته و بعد از وکیوم شدن ( بسته به نوع قالب گیری) و خشک شدن گچ یا سرامیک، کل قالب حرارت داده می شود تا نمونه پرینت شده، بسوزد و از بین برود و قالب آماده ریخته گری شود. در مرحله آخر نیز فلز مورد نظر ذوب شده و در سیلندر ریخته می شود. البته از نمونه های پرینت شده با رزین های صنعتی نیز برای ساخت قالب های لاستیکی یا سیلیکونی نیز استفاده می شود و بعد در قالب لاستیکی موم ریخته می شود و در نهایت نمونه مومی برای استفاده در سیلندر استفاده می شود.

تفاوت تکنولوژی DLP با تکنولوژی SLA

منبع نور به تمام سطح مخزن پلیمر از رزین های پلیمری در یک تک حرکت اعمال می شود. به طور کلی ساخت آن نسبت به تکنولوژی های SL بسیار سریع تر و دقیق تر می باشد و قطعات تولیدی توسط آن از وضوح بالایی برخوردار هستند. شباهت این روش با SL ها، در ملزومات ساختارهای پشتیبانی پس از پخت است. یکی از مزایای روش DLP این است که عمق کمی از مخزن مواد رزین مورد نیاز است که این خود باعث تسهیل در روند تولید و به طور کلی پایین آوردن هزینه و کاهش ضایعات تولید است.

 

دقت پرینت نوع پرینت لایه ها سرعت پرینت
تکنولوژی SLA 50 تا 150 میکرومتر توسط لیزر پیکسل به پیکسل بسته به پیچیدگی طرح متفاوت است
تکنولوژی DLP 5 تا 50 میکرومتر توسط تابش نور به طور یکجا ثابت است و به پیچیدگی طرح یا تعداد نمونه ها بستگی ندارد.

منبع: 3dware.ir

 

 

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است