خانه خبر بیوپلاستیک خود ترمیم کننده در حضور آب

بیوپلاستیک خود ترمیم کننده در حضور آب

توسط مدیر سایت
0 نظرات
خودترمیم

به نقل از مرجع پلیمر در بازار ایران (پلیم پارت) : تصور کنید چیزهایی از قبیل کابل های زیر دریا یا ایمپلنت های پزشکی می توانستند در صورت جدایش به سادگی خود را به صورت قبل ترمیم کنند. مسلما ساده تر از به داخل رفتن و برطرف کردن آن بود! اکنون، دانشمندان دانشگاه ایالتself-healing-bioplastic-squid-1 پنسیلوانیا در حال نزدیک تر کردن چنین امکانی به واقعیت هستند.

پلیمر قالبگیری شونده

آنها یک پلیمر قالبگیری شونده ساخته اند که در معرض آب خود را ترمیم می کند- مبنای این کار، دندان های حلقه مکنده هشت پاست. دندان های داخل حلقه های مکنده هشت پا به جانور کمک می کند به شکار آویزان شود.

محققان کار خود را با مطالعه دندان های حلقه مکنده جمع آوری شده از هشت پا در مناطق مختلف سرتاسر دنیا آغاز کردند. اگرچه ترکیب دقیق دندان ها در بین گونه ها متغیر بود، اما دریافته شد که همان پروتئینی که امکان خودترمیمی را به آنها می دهد همواره وجود دارد.

حصول این پروتئین ها به ازای هر هشت پا بسیار اندک و بدین معنا بود که جانوران بسیاری می بایست برای بدست آوردن یک مقدار قابل مصرف از این پروتئین، فرآوری می شدند. اما بجای این کار، دانشمندان از باکتری برای تولید همان پروتئین ها در آزمایشگاه، برای مصرف در پلیمرشان، استفاده کردند.

نتیجه در واقع یک کوپلیمر است، زیرا از دو بخش تشکیل شده- یک بخش ساختاریافته ساخته شده از رشته های آمینواسیدها که توسط پیوندهای هیدروژنی متصل شده اند، و یک بخش خود ترمیم کننده که آمورف تر است.

در آزمون های آزمایشگاهی، نمونه ای از ماده ابتدا به دو قسمت بریده شد، و سپس آب گرم و فشار اندکی در نقطه جدایش وارد گردید. این امر سبب شد که دو قسمت بصورت یکپارچه به یکدیگر متصل شوند. در مواجهه با آزمونهای تعلیق وزنی، نمونه ترمیم شده به استحکام نمونه قبل از بریدگی بود.

شاید روزی بتوان از این روش برای ترمیم زخم ها یا کاربردهای دیگر بهره برد.

منبع : gizmag.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است