خانه اقتصادی‏تحليل روند سقوط آزاد قیمت مواد پلیمری در بازارهای جهانی/ بازار 3 هزار میلیاردی پلیمرها در تب و تاب کاهش قیمت نفت

سقوط آزاد قیمت مواد پلیمری در بازارهای جهانی/ بازار 3 هزار میلیاردی پلیمرها در تب و تاب کاهش قیمت نفت

توسط مدیر سایت
0 نظرات
قیمت جهانی

به نقل از مرجع پلیمر دربازارایران (polympart.com): در پی ریزش قیمت‌ها در بازار جهانی نفت، شاهد سقوط قیمت پلیمرها در اکثر مناطق جهان هستیم، از آسیا گرفته تا آمریکا و اروپا.

دورنمای کاهشی قیمت نفت و همچنین وجود مازاد عرضه و شرایط نه چندان دلچسب تقاضا فاکتورهایی هستند که در مجموع چشم‌انداز بازار محصولات پتروشیمی را منفی ترسیم می‌کند، آنچه با احتمال زیاد به نظر می‌رسد، افت هرچه بیشتر بهای این محصولات در پی ریزش‌های مکرر بهای نفت در بازارهای جهانی در بازه میان‌مدت است.

کاهش چشمگیر بهای مواد اولیه پلیمری

در مدت اخیر، کاهش چشمگیر بهای مواد اولیه پلیمری نیز همچون سایر پتروشیمیایی‌ها دورنمایی افتان را برای آنها تصویر می‌کند.

نشریه پلاتس نوشت؛ طی هفته اخیر و در ادامه روند ماه گذشته بهای اکثر محصولات پتروشیمی در بازارهای مختلف داخلی و منطقه‌ای کاهش داشت و تا سطوح قابل توجهی پایین آمد.
براساس آخرین گزارش‌ها در بازارهای آسیایی، ‌بهای اتیلن تا مرز 900 دلار در هر تن افت کرد، پروپیلن نیز تا نزدیک کف 804دلار ریزش داشت، استایرن منومر هم به دنبال هم‌گروه‌های خود در مسیر کاهشی حرکت کرد و به قیمت ۱۱۲۶ دلار رسید.

براساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه پلاتس؛‌ بهای محصولات پلیمری در بازارهای جهانی به دنبال افت بهای نفت خام ماه جولای سال جاری میلادی را با کاهش به پایان رسانده است. همچنین در این ماه بهای خوراک پتروشیمی نیز افت داشته که از مهم‌ترین‌ موارد می‌توان به نفتا اشاره کرد.
mianginpetro
طبق این گزارش و براساس شاخص ماهانه بازارهای پتروشیمی پلاتس (PGPI)،‌ قیمت ماهانه پلیمری‌ها در بازار 3 هزار میلیارد دلاری آنها در ماه جولای و در پی افول بازار محصولات انرژی برای اولین بار در پنج ماه گذشته با ثبت ریزش چشمگیر به کار خود پایان داد.

قیمت ماهانه میانگین پتروشیمیایی‌ها به‌طور متوسط با افتی در حدود 91 دلار در هر متریک تن نسبت به ماه ژوئن تا هزار و 13 دلار بر هر متریک تن در ماه جولای کاهش یافت. آخرین باری که این قیمت پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی به‌طور متوسط ​​ سقوط کرده بود، ماه ژانویه سال جاری بود، یعنی زمانی که این میزان قیمت 14 درصد کاهش یافت و به 850 دلار بر هر متریک تن رسید.PGPI یک سبد معیار از هفت محصول اصلی پتروشیمی است که به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشبینی کاهش بهای محصولات پتروشیمی

جیم فاستر، مدیر بخش تحلیل بازار پتروشیمی و کشاورزی در پلاتس، با ارزیابی قیمت‌ها در بازار پتروشیمی در این خصوص عقیده دارد: «با نزول 9 درصدی قیمت نفت خام و نیز کاهش شدید 14 درصدی بهای نفتا، واقعا راهی جز افت قیمت برای محصولات پتروشیمی باقی نمی‌ماند.

بهای نفت در حال حاضر در سطوح پایین تر از 50 دلار در هر بشکه قرار دارد که بازار مواد اولیه پتروشیمی را نیز وادار به نوسان کرده، هزینه‌های تولید اکثر محصولات را کاهش داده، از آروماتیک‌ها تا پلیمرها. شرایط نامساعد عرضه و تقاضا در این بازار نیز فاکتور مهم دیگری است که نباید آن را دور از ذهن داشت.»

براساس اعلام پلاتس، بهای محصولات پتروشیمی در ماه جولای نسبت به ماه ژوئن ریزشی در حدود 8 درصد داشته است.
این قیمت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی افت شدیدی نزدیک به 30درصد را به ثبت رسانده که گویای شرایط سخت کنونی و پیش روی فعالان این صنعت است. این رقم در ماه جولای 2014 در حدود هزار و 446دلار بوده است.

منبع: blogs.platts.com

مطالب مشابه

پیام بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نگاهی کوتاه

مرجع اطلاعات تخصصی پلیمر حاوی محتوی فنی،اقتصادی،علمی و تولیدی در بازار ایران به منظور گسترش تعاملات تجاری B2B و B2C فعالین و متقاضیان در عرصه داخلی و بین المللی

خبرنامه

آخرین اخبار

تمامی حقوق مطالب برای “پلیم پارت “محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع میباشد.

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است